בית דין של מעלה יכול לטעות?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

האם בית דין של מעלה יכול לטעות,ומהו בדיוק בית דין של מעלה

תשובה

שלום

בית דין של מעלה, אינו יכול לטעות, מאחר ומדובר בבית דין שאין לו שיקולים ונגיעות, אי אפשר לשקר שם, ולא לשחד, כך שלא קיים שם עיוות דין. מה שכן, אפשר שבית דין של מעלה יתנהג עם אדם בחסד וברחמים אף שלפי מעשיו היה אפשר לדון אותו בחומר הדין, מ"מ הרבה פעמים ישנן הרבה זכיות מיוחדות לאדם המגינות עליו ומביאים את בית הדין להחליט שיש לדון כפי מידת החסד.

מסופר כי כשנפטר הרה"ק רבי יחיאל מעכל מזלוטשטב מינו אותו להיות חבר בבית דין של מעלה, אך מכיון שהיה קדוש ונורא פרוש מהעולם הזה הוא היה מחמיר מאוד בדין הוצאת זרע לבטלה, עד שהעבירו אותו מתפקידו ומינו צדיק אחר שהקיל יותר בדינם של אלו. בספרים הק` מסופר כי כל נשמה יכולה לבקש שהרבי שלו יהיה אחד מחברי בית הדין שידונו אותו, ואפי` אם הרבי שלו הוא בחיים בעולם הזה ישנו אפשרות שהוא יהיה מחברי בית הדין של מעלה.

יש גם מקור המלמד על כך שלפעמים חברי בית הדין של מעלה מבקשים אישור לפסק דינם מגדול הדור הנמצא בעולם הזה, כמסופר בהקדמה לספרו של המרש"ם מברז`ן. [גם לאחרונה התפרסם סיפור נורא על הגאון רבי מרדכי אליהו שליט"א בהקשר לבית דין של מעלה, ואי אפשר לפרט]. בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה