פתיחת מקרר בשבת 3

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב, אני רוצה להתייחס לשאלה ששאלו קודם, והיא האם פתיחת המקרר היא אסורה מיכוון שהאור נדלק בתשובתך הבנתי שאין בכוונתנו להפעיל את המדחס או את האור, ולכן אנו יכולים לפתוח אותו. אני לא מבין בדיוק מה אמרת.. אם אני פותח את המקרר זאת אומרת שאני יודע בוודאות מוחלטת שאם אני פותח אותו יש סיכויי שהמדחס יחדש פעולה וכן גם האור ידלק. אז איפה פה האי ודאות שאתה מדבר עליה. זה מה שנקרא בצורה פשוטה להתעלם ממה שיקרה אם נפתח את המקרר. אני רוצה לחדד ולהוסיף שאני בחיים לא יבין את זה שאם אני משאיר אור דולק כל השבת אז אני כביכול לא מבצע עבודה כל שהיא למרות שבפועל אני משאיר לאחרים את העבודה בחברת החשמל או לחלופין נהנה בשבת מהאור שדולק לי שאנשים עובדים כעת בשבילו. אני מקווה שתוכל לתת לי תשובה חותחת ועיניינית לנושא זה כי הוא מאוד מעצבן אותי בתור אדם שומר, וכן גם אני מקווה שהתשובה לא תיהיה כמו הקודמת שהיא לסובב את הדברים שיהיה נוח לראות אותם. תודה וסליחה על הניסוח התוקפני.

תשובה

שלום וברכה

שמחתי לראות שהינך חרד לדבר ה`, וכך צריך אכן להיות לא לישא פנים, ולא לחוש מפני איש ולענין שאלותיך: א. אסור לפתוח את הדלת, של המקרר, אם האור לא כובה, מערב שבת. ב. מותר מעיקר הדין לפתוח את המקרר כי פעולת הפתיחה היא להוציא אוכל, ואין בכוונתי לפתוח את הדלת כדי שידלק המדחס, ואין ודאות שהדבר אכן יקרה, כי יתכן שהאויר המועט שנכנס, לא יוריד את הטמפרטורה, בצורה כזאת, שהמדחס ידלק שוב, והכלל הוא דבר שאינו מכוין בשבת מותר, ובלבד שלא יהא הדבר וודאי שיעשה מלאכה ממילא, כך מבואר בגמ` ובשו"ע.

ג. השימוש בשבת בחשמל: ההיתר הוא שהיות ויש חולים מסוכנים, המחוברים להנשמה וכדו`, בכל מקום ומקום, התיקון של החשמל הוא בגדר פיקוח נפש ומותר להשתמש בו. אם כי אכן חובה על חברת החשמל, להיות מוכנים עם צוות נכרי, כדי שלא לחלל את השבת, אך משלא נעשה כן, אין לנו להמנע מהשימוש בחשמל כי התיקון חייב להיעשות לצורך החולים, שקרוב לודאי ישנם בכל מקום ומקום. יצויין שבמקרה והחשמל נפל, ברחוב מסויים, וידוע שאין שם חולים, אסור לתקן את התקלה, ואם תיקנו אסור להינות מן החשמל בשבת. אקוה שהדברים הובנו כראוי בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה