טלית קטן ספרדים ואשכנזים ומה שביניהם

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב . טלית קטן לפי מנהג הספרדים , בלילה כשישנים צריך להיות גם עם ציצית למה ועוד שאלה אצל ספרדים הציצית היא בפנים בתוך המכנסיים למה ואצל האשכנזים הציצית היא בחוץ למה אם אפשר הרחבה בנושאים אלו בבקשה תודה רבה .

תשובה

שלום

כבקשתך ארחיב קצת לענין הראשון לגבי ציצית בלילה, אין חיוב על פי ההלכה, אולם יש עניין בזה על פי הקבלה וכפי שכתב מרן האר"י ז"ל בספר פרי עץ חיים (שער הציצית - פרק א): "אין טלית וציצית בלילה, כי..., אך הטלית קטן צריך שישכב עמו אפילו במיטה, כי בלילה..., וזה אפילו בלילה אינו נפסק. ורק של גדלות לבדו הוא שמתבטל, ...ולכן ראוי ליזהר שלא להסיר מעליו טלית קטן בשום זמן, אפילו בהיותו ישן, רק בכניסתו למרחץ, ולכך ראה דוד עצמו ערום במרחץ מן המצוות, ולא בהיותו ישן, כי אז היה לו טלית קטן", ואין הבדל בין אשכנזים לספרדים בקיום דברי אריז"ל אלו. לענין השני לגבי ציצית בחוץ או בפנים.

עצם עניין הוצאת חוטי הציצית לצד חוץ, שנויה במחלוקת הפוסקים, אכן המשנה ברורה (סי` ח ס"ק כ"ו) מחמיר מאוד בזה, ודעתו שאפי` כשהולכים בין גויים אין להסתיר הציציות במכנסיים, אולם בשולחן ערוך עצמו ישנן משמעויות שונות בדרגת החיוב לבישת הציצית מעל הבגדים [ראה בסי` ח` סעי` י"א, ובסי` כ"ד סעי` א] אם זה חיוב גמור או רק מצוה מן המובחר, יש אומרים שאף למצוה מן המובחר אין צורך ללכת עם הציציות לצד חוץ, [ראה לחם חמודות על הלכות ציצית להרא"ש סוף אות ע].

ברם, רבים סבורים שיש בכך ענין גדול, ומיצוי התועלת ממצוות הציצית באופן הנעלה, וכדברי הנימוקי יוסף (הל` ציצית להרי"ף) בשם הריטב"א שגם טלית קטן ראוי ללבוש אותו על מלבושיהם לקיים בו יפה `ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם` ועוד, שהרי דימו חכמים את חוטי הציצית לחותם שהאדון מטיל על עבדו שמקפיד רבו כשמכסה אותו שיראה כלפי חוץ, ובלבוש בסי` ח` סעי` י` כותב בלשון הזה: וכיון שטעם הציצית הוא כדי שנזכור כל המצות לפיכך אותם הלובשים הטלית קטן תחת בגדיהם יזהרו שילבשו אותו באופן שיראו הציצית תמיד שע"י ראייתן יזכרו המצות", עכ"ל, גם בערוך השלחן (סי` ח` סעי` י"ז) אף שהעלה שמדינא אין זה מעכב ללבוש ציצית כלפי חוץ, אלא: `שלמה נבוש במצות השם`. כן כתב גם השל"ה הק` (תחילת מסכת חולין) וז"ל:

"והנה מחמת המלעיגים גם אני לובש הטלית קטן תחת המלבוש ומ"מ אני לוקח השתי ציצית שהם לפנים ומשים אותם חוצה בין קרסי המלבוש ואני רואה אותם תמיד וכן ראוי לנהוג", עכ"ל, וכך נפוץ המנהג אצל רוב האשכנזים להוציא את הציציות כלפי חוץ מהטעמים האמורים, ובפרט כיום שבית ישראל נוהרים אחרי פסקיו של גדול הפוסקים בדור האחרון כמעט כדברי האורים ה"ה בעל משנה ברורה ז"ל שפסק:

"אותם אנשים המשימים הציצית בתוך המכנסים שלהם, לא די שהם מעלימים עיניהם ממה שנאמר וראיתם אותו וזכרתם את כל מצות ה`, עוד מבזים הם את מצות השי"ת, ועתידים הם ליתן את הדין על כך, ומה שאומרים טעם למעשיהם מפני שהולכים בין הנכרים, לזה היה די להם שישימו הציציות בתוך הכנף, ואלו היה להם איזה דורון ממלך בשר ודם שחקוק עליו שם המלך, כמה היו מתקשטים בו תמיד לפני האנשים, קל וחומר בציצית שרומז על שם הקדוש ברוך הוא, כמה מתכבד האדם הנושא שמו עליו". וברוח זה באו הדברים בשולחן הערוך של האדמו"ר הראשון מליובוואיטש – חב"ד (סי` ח סעי` י"ח) וז"ל:

"וכיון שטעם לבישת הציצית הוא כדי לזכור המצות לפיכך הלובש טלית קטן יזהר ללובשו על בגדיו כדי שתמיד יראוהו ויזכור המצות, ואותן הלובשין אותו תחת הבגדים יזהרו שילבשו באופן שיראו הציצית תמיד שע"י ראייתן יזכרו המצות תמיד", עכ"ל. וכל זה ע"פ תורת הנגלה, אולם על פי הקבלה מביאים הפוסקים לשון האר"י שיש ללבוש את הציצית מתחת לבגדים דוקא, ובספר סולת בלולה, [מובא בספר יפה ללב או"ח סי` ח` אות כ"א] מוכיח שכוונת האר"י ז"ל שגם חוטי הציציות יהיו בפנים, ואכן כך מתנהגים באמת הספרדים שכמעט כולם מקוטנם ועד גודלם לרבות הנוהגים בחסידות ופרישות, לובשים הציצית מתחת לבגדיהם וגם חוטי הציציות מכונסים מבפנים לבגדיהם.

מרן הגאון רבי עובדיה יוסף מסנגר מאוד בספרו (שו"ת יחווה דעת חלק ב סימן א) על מנהג הספרדים, ולדעתו על בני קהילות הספרדים ועדות המזרח להישאר במנהג אבותיהם שנהגו ללכת על פי קבלת רבינו האר"י ז"ל, וילבשו הטלית קטן תחת בגדיהם, וגם הציציות יהיו מכוסות בבגדיהם. בהצלחה – מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה