מדוע משה לא דיבר אל הסלע?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

משה קיבל את התורה בהר סיני לפי האמונה הוא קיבל את כל חמשת הדיברות אם תגיד אחרת אתה נחשב לכופר גם אם תגיד שהוא לא קרא אותה הוא קיבל גם את התורה שבעל פה כלומר משה ידע שהוא הולך לעשות טעות טראגית שהיא להכות על הסלע במקום לדבר אליו טעות שהוא יבכה עליה דם בגלל המחיר הכבד שהוא ישלם עליה- לא לעלות לארץ ישראל ולהיקבר לבד באלמוניות למה הוא לא תיקן את הטעות שלו ועשה מה שה` ציווה עליו מילה במילה?

תשובה

שלום

`חמשת הדיברות` כנראה שכוונתך לחמשה חומשי התורה. ובכן, לא נכון שחמשה חומשי תורה ניתנו ככתבם וכלשונם על הר סיני, על הר סיני ביום השישי לחודש סיון שנת ג` אלפים תמ"ח במעמד כל ישראל ניתנו "עשרת הדברות" בלבד.

בארבעים יום שאחרי יום מתן תורה שהה משה במרום וקיבל את כל `מצוות` התורה כפי שהן בתורה שבכתב וכפי פירושם בתורה שבעל פה. הקב"ה לא גילה למשה שבני ישראל עתידים לעשות את העגל, כמו שלא גילה לו את חטא מי מריבה, ושאר החטאים, כל הסיפורים שקרו לעם ישראל במדבר נכללו בתורה רק בשנה האחרונה כשהקב"ה למד עם משה כל מה שנכתב בתורה כפי שהיא לפנינו כיום, מילה אחרי מילה, וכמו שביאר העניין בהקדמת הרמב"ן על התורה.

אולם, כפי הידוע כבר לפני שנברא העולם הייתה התורה כתובה כבר, וביארו בספרים הק` שזה היה כתוב בלא פיסוק תיבות, רק אותיות לבד, ורק אחרי שמת משה נסתיימה צירוף התורה לתיבות כפי שהיא קיימת בידינו. יש בזה עוד הרבה עומק, וככל שתרבה בישיבה כך תשכיל יותר ויותר.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה