מדוע יש כאלו אסונות מחרידים?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

תאונות דרכים, מחלות סופניות, סבל אנושי, ילדים מתים ממחלות קשות, מבוגרים דועכים בצורה משפילה בבתי אבות......רוע שנברא ע"י הקב"ה , למה???????????? אם הקב"ה הוא טוב כ"כ כיצד הוא מסוגל להביא אנשים למצבים כאלו? למה לא נבחרו דברים עדינים ורכים יותר להעניש את האדם ?

תשובה

שלום

אני לא הייתי מעיז לקבל על עצמי את תפקידו של "מבקר המדינה", מבלי שיתנו לי זכות לחקור ולבדוק בתיקים הנוגעים לדבר. תרשה לי להסתייג מרוח דבריך, רוב האוכלוסיה בעולם, אינו סובל ומושפל, אדרבה רוב האוכלוסיה נהנה מכל רגע שהוא נמצא בעולם הזה.

הסבל והרוע בעולם הוא מיעוט שבמיעוט, רבינו בחיי זצ"ל מבאר בספריו כי לכן נקרא מדת הדין בלשון יחיד מול מדת הרחמים שנקרא בלשון רבים מאחר וכנגד כל רע בעולם תמצא טוב כפול שניים.

הרבה מן הרוע בעולם גרמו הסובלים לעצמם על ידי בחירתם הרעה, כמו צד הפוגע בתאונות הדרכים. ואילו הרוע הנמצא בעולם במחלות ונפגעים, הייתי בודק מקודם אם התנהגותו בעבר מצדיק את מה שקרה לו, כי אז זה ממש לא רע, זה טוב גמור, מאחר וכל צער וטיפת סבל והשפלה בעולם הזה, מוריד ממידת הדין כשנצטרך לתת תשובות על השאלות שישאלו מאיתנו כשנגיע ל`שם`.

אלו שחזרו משם בכל מיני אופנים, אומרים שאין לנו מושג כלל עד כמה כל טיפת סבל בעולם עובד זה מוריד מהחשבון הכללי שם שנים שנים של יסורים בכף הקלע וכו`, מאחר וצער בעולם הזה מכבס את הנשמה באופן מהיר יותר מהיסורים שם כשהכל ברור ונהיר.

עד כדי שהמקובלים מציעים בספריהם שאדם ישמח ולעתים אף לא ימנע מללכת למקום שבו יתבזה, מאחר והבזיונות האלו מעמידים את הנשמה נקיה וטהורה מתמיד. האדם אינו הגוף, זה רק החליפה של האדם, ולכן לטובת האדם מוטב להעניש את החליפה מאשר את האדם, וזהו חסד עצום מהבורא שנוכל לשלם את המחיר בחליפה ולא באדם.

 וכעת נתבונן בזה במט רחב יותר, כשנתבונן באותם אלפי ילדים סובלים ומוזנחים, אחוז קטן מאד מהם נמצא במצבו שלא באשמת רוע האנשות עצמה, אם זה האם שנהגה בפריצות מינית כתוצאה מכל תרבות המערב והזניחה אותו, אם זה כתוצאה מסמים שמכר איש רע בעידוד כל סרטי המערב שמהללים את סוחרי הסמים(כאשר תמיד גיבור הסרט זה הפשע האחרון שבו יגזור את הקופון ויחזור כמובן למוטב ולילדיו החמודים)ועוד ועוד כיד הדמיון והמציאות הכואבת. כל הרוע והרעב הקיים בעולם ברובו נובע מאטימות בני האדם עצמם ואכזריותם כאשר כל אחד דואג לכרסו לנחיות עצמו ואיש לאחיו זאב.

 אל לנו למהר להאשים את אלוקים שרק נתן בידינו את הבחירה כיצד לנהוג מוטב שנבדוק בעצמינו כיצד אנו נוהגים בכלים שניתנו לנו. דבר נוסף חשוב שעלינו לזכור: רוב העולם מקבל את חיותו ככלי לשמש את עבודת השם ועובדי השם, כאשר אומה מאבדת את זכות הקיום לשימוש לכלי זה דינה להאבד כיון שאינה משרתת את המטרה לשמה נבראה, גורמת לעומס אכלוסין בעולם ועוד.

 כמובן שאנו כבני אדם אסור לנו להתייחס ולשפוט אף פעם את הזולת דרך משקפיים כאלה וחובה להתייחס לכל אדם ברחמנות , אבל בגדול בהתנהלות ההשגחה האלוקית זו הדרך שבה מתנהלת.

ולכן לעיתים רעש אדמה מחריב ישובים שלמים , רעב ממית מליוני אנשים, או מגפה מכלה חצי אירופה, הכל בדקדוק למטרות שלשמם נברא ונוצר העולם. כשתזכה ללמוד תורה, ותעבור על דברי חז"ל בעניין הזה, הכל יראה לך אחרת. בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה