תפילה וברכות

איזה פסוקים נוהגים לקרוא בתורה בקול נמוך?

  • י"ח אדר ב' התשע"ט
אא

שאלה

בס"ד
שלום רב,
ידוע לי שיש פסוקים בתורה שבקריאת התורה אינם נקראים בקול מה הם המקומות? יש אפשרות בבקשה לפרט לי אותם או לומר לי היכן הם מפורטים?

תודה רבה!

תשובה

שלום רב,

נוהגים לקרוא בקול נמוך בפרשת כי תשא מן "ויתן אל משה ככלותו" (שמות לא יח) עד "ויחל משה" (שם לב יא). וכשמתחיל "ויחל משה" חוזר וקורא בקול רם עד "ויפן וירד משה מן ההר" (שם טו). וכשמתחיל "ויפן וירד משה מן ההר" חוזר וקורא בקול נמוך עד "ומשה יקח את האהל" (שם לג ז). ומשם ואילך חוזר וקורא בקול רם עד סוף הפרשה (קצור שלחן ערוך סימן עח סעיף ד וכף החיים סימן תכח אות לח).

ויש נוהגים בפרשת בהעלותך לקרות ו' פסוקים מן "ויהי העם כמתאוננים" (במדבר יא א) עד "והמן כזרע גד" (שם ז) בקול נמוך (שם ושם). אולם יש שלא נהגו בזה (קצות השלחן חלק ג' בבדי השלחן סוף סימן פד).

וכן התוכחות שבפרשת בחוקותי (ויקרא כו, יד-מג) נוהגים לקרוא בקול נמוך (קצור שלחן ערוך וכף החיים שם). אמנם את הפסוק "וזכרתי את בריתי יעקב" (שם מב) יש לקרוא בקול רם (קצור שלחן ערוך שם).

וכן את הקללות שבפרשת כי תבוא (דברים כח, טו-סח) נוהגים לקרוא בקול נמוך (קצור שלחן ערוך וכף החיים שם). אמנם את המילים "ליראה את השם הנכבד והנורא הזה את ה' אלוקיך" (פסוק נח) יש לקרוא בקול רם (קצור שלחן ערוך שם. אמנם יש לציין שמנהג האריז"ל היה לקרוא את הקללות בפרשת בחוקותי בקול רם כמו שהובא בשער הכוונות בענין שחרית של שבת. ודעת הגר"ח פלאג'י זצ"ל בספר חיים סימן טז אות לג שיש לבטל את המנהג שקורין את פרשת הקללות בקול נמוך).

ויש נוהגים לקרוא גם את הארורים בפרשת כי תבוא (כז, טו-כו)  בקול נמוך (ראה כף החיים שם).

יש להדגיש שקריאה בקול נמוך הכוונה נמוך משאר קריאת הפרשה, אבל על כל פנים צריך שהציבור יצליח לשמוע את הקריאה (ראה קצור שלחן ערוך וכף החיים שם).

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:קריאת התורהפרשת כי תשאפרשת כי תבואפרשת בחוקותי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה