דברי תורה וברכות לעילוי נשמה

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב, ראשית הייתי רוצה לברך את כל הצוות המסור באשר הוא ישר כוח חיזקו ואימצו השם יברך אתכם על עבודת הקודש! שנית ,אגש לשאלה. בניחום אבלים שהייתי לא מזמן החלטתי לתת דגש על הברכות ועל דברי תורה לעילוי נשמת הנפטרת. התחזקתי לא מזמן בדת אך מעולם לא חשבתי שכל ברכה לפני כל פרי או כל דבר אחר שמוגש בבית האבלים יש לו השפעה על הנשמה שנפטרה מן העולם עד שקראתי באחד הספרים וגם שמעתי הרצאות של הרב זמיר כהן (השם יברך אותו). עד כמה שיכולתי השתדלתי לברך על כל דבר ולקחתי איזה ספר שהיה שם ונמצא בו דרשות לעילוי נשמה , אז פשוט התחלתי לקרוא בו כל מיני מדרשים והלכות . עם זאת גם נטלתי ידיים לפני אכילת הסעודה וכן ברכת המזון. שאלתי היא , האם באמת יש לכל מה שעשיתי משקל כה כבד ומשמעותי למען נשמת הנפטרת האם כשאני מברכת ועושה את כל הפעולות האלה היא חשה טוב, וזה מחזק אותה ? והיכן היא נמצאת בימים האלה של הניחום? האם היא נמצאת איתנו בביתה ואנו לא רואים אותה? סליחה על האריכות ותודה מעומק הלב.

תשובה

שלום

אשרי מבואר בספרים הק` כי כל עוד שנשמה נמצאת בעולם הזה היא יכולה להתעלות על ידי מעשים טובים שמקיים בגופו בעולם הזה, אולם אחרי שנפטר לבית עולמו הוא מפסיק לעשות מעשים טובים, והוא אינו יכול להועיל לעצמו כלל, וככתוב (קהלת ט י) כֹּל אֲשֶׁר תִּמְצָא יָדְךָ לַעֲשׂוֹת בְּכֹחֲךָ עֲשֵׂה כִּי אֵין מַעֲשֶׂה וְחֶשְׁבּוֹן וְדַעַת וְחָכְמָה בִּשְׁאוֹל אֲשֶׁר אַתָּה הוֹלֵךְ שָׁמָּה, וביארו חז"ל כוונת הכתוב לחטוף מצוות בעוד האדם בחיים מאחר ואחר כך לא יוכל לעשות כלום.

לפעמים הענין עמוק יותר שכששוקלים את המעשים בימי הדין שאחרי הפטירה, קורה הרבה פעמים שהמשקל מורה על חצי זכאי וחצי חייב, והצער לנשמה אי אפשר לתאר כשהוא רואה שבמעשה אחד טוב יותר בעולם הזה היה יכול לצאת זכאי בדינו. וגילו לנו חכמינו ז"ל שמכיוון שכל ישראל ערבים זה לזה אפשר לאחד לעשות מעשה טוב ולזכות את המעשה לנשמה אחרת, ולכן כל מעשה הנעשה לעילוי נשמת הנפטר הוא זיכוי עצום, ולפעמים הוא הצלת הנשמה ממש, ואין לשער עד כמה היא משתוקקת לזה.

כמו כן כשבן אדם משאיר אחריו צאצאים ההולכים בדרכי התורה, הרי שנשמתו זוכה תמיד, כיון שהם באו לעולם מכוחו, ולכן תשוקתו של הנפטר בהצלחת צאצאיו, והרבה פעמים הוא מלווה אותם ואת אלו שעושים לזכות נשמתו. בשבעת ימי האבילות אכן מבקרת נשמת המת בבית שיושבים שם שבעה עליו, ונשמת המת מקבלת עליה וזכות על ידי התפילות והברכות ופרקי המשניות הנאמרות ונלמדות שם לזכות הנשמה.

 היי שלום - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה