מדוע נבראו הזוחלים?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום מדוע הקדוש ברוך הוא ברא את כל הזוחלים והיצורים כמו לדוגמא : תמנון , כרישים , כל סוגי העכבישים האלו והג`וקים , צרעות..? מה התכלית שלהם כי אם אני לא טועה הרמח"ל אמר שלכל דבר בעולם יש תכלית.

תשובה

שלום

נאמר בישעיהו פרק מג פסוק ז : כֹּל הַנִּקְרָא בִשְׁמִי, וְלִכְבוֹדִי בְּרָאתִיו: יְצַרְתִּיו, אַף-עֲשִׂיתִיו. וכן נאמר במשלי טז: כל פועל השם למענו. אם כן למדנו שכל דבר בבריאה יש לו תכלית והיא- לכבוד למענן השם, שזה הוספה בגילוי כבוד שמים בבריאה , כל בעלי חי יש לו מהות מיוחדת שבאה לידי ביטוי בשם המיוחד שלו שכידוע שם מלמד על המהות של הדבר, וכן יש לו שירה מיוחדת ששר לבורא, וכפי שמובא באריכות בפרק שנקרא "פרק שירה" שירת בעלי החיים , הצמחים לבורא, יש המסבירים שזה המלאך הממונה עליהם, ויש המסבירים שזאת השירה שעולה מעצם קיומם בעולם החלק שלהם בהשלמת הבריאה זה השירה ששרים הם לבורא.

ולא עוד אלא מפורסם המעשה בדוד המלך ששאל את הבורא מה טעם יש בבריאת הצירעה, העכביש, והשוטה. והקב"ה ענה לו חייך דוד שתזדקדק להם , ואכן ארעו שלושה מקרים לדוד ששלושת אלה הצילו את חייו, אם כן לא רק שיש להם יעוד אישי כלפי הבורא , אלא הם נמצאים כאן גם כדי להביא תועלת והנאה לאדם, עם התקדמות המדע אנו יודעים כמה תועלת בכוח בעלי חיים וצמחים להביא לאדם הן ברפואה הן בחקר המדע הכללי.

הדבר מדויק נפלא בחומש בראשית וזה לשון הפסוק: וַיִּצֶר יְהוָה אֱלֹהִים מִן-הָאֲדָמָה, כָּל-חַיַּת הַשָּׂדֶה וְאֵת כָּל-עוֹף הַשָּׁמַיִם, וַיָּבֵא אֶל-הָאָדָם, לִרְאוֹת מַה-יִּקְרָא-לוֹ; וְכֹל אֲשֶׁר יִקְרָא-לוֹ הָאָדָם נֶפֶשׁ חַיָּה, הוּא שְׁמוֹ. כ וַיִּקְרָא הָאָדָם שֵׁמוֹת, לְכָל-הַבְּהֵמָה וּלְעוֹף הַשָּׁמַיִם, וּלְכֹל, חַיַּת הַשָּׂדֶה; וּלְאָדָם, לֹא-מָצָא עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ. ויש כאן שתי דברים תמוהים בפסוק-

1. מה הצורך להביא לאדם את בעלי החיים לקרוא בשמם? הקב"ה לא יכול לעשות את זה?

2. איך פתאום נכנסת האישה לסיפור, והעזר כנגדו, אנחנו עוסקים כאן בשמות לא בזיווגים? לפי מה שכתבנו ברור הדבר: כל בעל חי נלקח אחר כבוד לפני אדם הראשון לראות כיצד יקרא לו , והאם יעמוד על תכונותיו האישיות של הבעל חי , ואכן אדם הראשון הגדיר בשם כל בעל חי , ובנוסף על זה הבין שיש יעוד לכל בעל חי לסייע לו ולבריאה כולה ,אבל עזר לעצמו ממש ברמתו ובהתאמה למעלתו לא מצא, אחרי שאדם הביע את כאבו שאין מי שישמש לו עזר וכולם אומנם מסייעים לו אבל נמוכים ממנו, נבראה אכן האישה שהיא ברמתה שווה לו לעזר וסיוע.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה