הלכות ומנהגים

הלכה

  • כ"ג אלול התשע"ח
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב.
רציתי לשאול בבקשה מה היא הכוונה שמזכירים בתנך את התארים אדון איש בן אנוש בן אדם יילוד אישה ומה ההבדלים בניהם?
כמו כן למדתי הלכה בשולחן ערוך שיש מצווה בתורה לכף לכף זכות שנאמר בצדק תשפוט עמיתיך ומצד שני רשום במסכת אבות והווה את כל האדם לכף זכות. אני קצת מתקשה להבין את ההלכה האם אני צריך לכף לכף זכות כל אדם ואפילו גוי? או שאני צריך לכף לכף זכות רק את החבר שלי שאני בעצם מכיר ואז יהיה לי יותר כף לכף אותו לכף זכות כי אני מכיר יותר את מעשיו וכוונותיו יותר מאדם שאני לא מכיר בכלל?
כמו כן מה ההבדלים בין רעך עמיתך אחיך חברך למה התורה מתארת סוגים שונים של תארים במקום רק תואר אחד? לדוגמה למה הפסוק בתורה אומר ואהבת לרעך כמוך ולא למשל ואהבת את אחיך או חברך או עמיתך כמוך? אשמח אם אפשר לתשובה מקיפה שב''ה אוכל להבין את עיקר הדברים. תודה רבה ושנה טובה.

תשובה

 

בס"ד

 

שלום וברכה,

1. כל פסוק לגופו. עליך לציין מקור. אולם המילה "איש" מעידה על חשיבות ומעמד גדולים יותר מן המילה "אדם" (שיכולה להאמר גם על מי שפחות). אנוש היה נכדו של אדם הראשון, ומציין דרגה חשובה יותר בהתקדמות הבריאה. לכן "בן אנוש" מכובד יותר מ"בן אדם".

יילוד אשה נועד להזכיר את עובדת היותנו יצורים ארעיים שבאו לעולם הזה כעוללים.

2. אכן מדובר על "רעך - בתורה ובמצוות". ראה בהרחבה במאמרי "ואהבת לרעך כמוך - ומה עם הגוי?"

https://www.hidabroot.org/article/82825

רעך ועמיתך - פירושם אדם שדומה לך, בן עמך, גם אם הוא איש זר שאינו מוכר וקרוב אליך באופן אישי.

אחיך - יכול לתאר אח במובן המשפחתי, אך גם בן עמך בהקשר שנועד לבטא את אחריותך כלפיו.

חברך - חבר מלשון קשר, הוא תואר שמציין קירבה והיכרות עם האדם, וביטוי שיכול להעיד על חשיבותו. לכן תלמיד חכם נקרא במקורות גם בשם "חבר".

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:כף זכותעמיתך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה