שבת

האם יש חובה לשים מפה לבנה על שלחן שבת?

  • כ"ט שבט התשע"ח
אא

שאלה

אני מאוד אוהב לעצב את שלחן השבת בצורה הטובה ביותר לכבוד בורא עולם. לא תמיד מפה לבנה מתאימה לי ואני משתמש במפות בצבעים אחרים (לא שחור) ולמרות זאת השלחן נראה מאוד ייחודי חגיגי ומכובד לכבוד השבת. האם בכל זאת חובה להשתמש במפה לבנה או שרק מן הראוי...? תודה רבה

תשובה

שלום רב,

ראוי ונכון לפרוס מפה לבנה על שלחן שבת, אך אין חובה לנהוג כן.

מקורות: הנה בשלחן ערוך אורח חיים (סימן רעא סעיף ט) כתב, צריך שתהיה מפה על השלחן תחת הפת ומפה אחרת פרוסה על גביו. ולא הוזכר שהמפה צריכה להיות בצבע לבן.

אמנם מצינו עניין כזה בדברי רבי יהושע אבן שועיב (תלמיד הרשב"א) בדרשותיו על התורה (פרשת בהעלותך) וזה לשונו: והיה יורד הטל תחלה ואחר כך המן וטל עליו והיה כמונח בקופסא דכתיב (במדבר יא ט) וברדת הטל על המחנה וכתיב (שמות טז יד) ותעל שכבת הטל, ועל זה נוהגין בליל שבת לשום לחם בשלחן בין שתי מפות לבנות רמז למן. וכן כתב רבי מנחם בן אהרן (תלמיד ר"י אבן שועיב) בספרו צדה לדרך (מאמר רביעי, כלל ראשון, פרק חמישי) לעולם יסדר אדם שלחנו בערב שבת בין השמשות ויכסה השלחן במפה לבנה. והובא באליה רבה (סימן רעא ס"ק טז). ועיין בשו"ת באר משה חלק ו' (סימן קלד אות ב) שכתב, שאלה שנוהגים לפרוס מפה בכל מיני צבעים על השלחן לא כדין עושין, כי צריך שהמפה תהיה לבנה.

ומכל מקום נראה שאף על פי שראוי ונכון לנהוג כן, עדיין אין זה בגדר חובה. ויש לציין למה שכתב בספר תהלה לדוד (סימן רעא אות יג) על דברי האליה רבה בשם הצדה לדרך הנ"ל, ואפשר כוונתו דהיינו כביסה ושלא אכלו עליה אבל במראה לבנה אין קפידא. ע"כ. שוב ראיתי בספר חזון עובדיה שבת חלק ב' (עמוד טו) שכתב, ואין הכרח שתהיה המפה לבנה כמו שכתב בספר תהלה לדוד, ודלא כמו שכתב בשו"ת באר משה להקפיד על זה. ע"ש.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:סעודות שבתשלחן שבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה