נשים

האם מותר לגבר לצלם נשים בחתונה?

  • ז' טבת התשע"ח
אא

שאלה

שלום, קראתי את תשובת הרב המפורטת לגבי רחיצה בים כשיש מציל. אם כן, רציתי לדעת האם מותר לקחת צלם גבר לצלם בחתונה (שהוא מצלם גם את צד הגברים וגם את צד הנשים) וכן צלם וידאו. פעמים רבות ראיתי זאת גם בחתונות חרדיות ותמיד אמרו שזה מותר כי טרוד במלאכתו (לאור תשובת הרב בעניין המציל נראה שאמנם ודאי שצלם יותר טרוד במלאכתו מאשר המציל אבל עדיין השאלה בעינה עומדת). תודה רבה

תשובה

שלום רב,

מעיקר הדין מותר לגבר לצלם נשים בחתונה (ואין זה דומה למה שאסור לאישה להסתובב בבגד ים כשיש שם מציל גבר, היות ושם מדובר שהיא מגלה מקומות מכוסים בגופה, ואילו כאן מדובר בחתונה שהנשים מסתובבות באופן שאינו חשוף. ועוד, שלגבי מציל המציאות היא שהוא לא טרוד בעבודתו, ויש לו הרבה פנאי להסתכל אנה ואנה, מה שאין כן בצלם נראה שהוא הרבה יותר טרוד בעבודתו לכוון כראוי את מראה התמונה ואת הזמן הראוי לצילום).

ומכל מקום יש יותר ממידת חסידות להביא אישה שתצלם את הנשים. ובזמן הריקודים מצד הדין אסור לגבר להסריט את הנשים הרוקדות. וכן כאשר הנשים בחתונה מסתובבות בלבוש חשוף - אסור לגבר לצלם אותן - גם שלא בזמן הריקודים.

מקורות: בשו"ת ודרשת וחקרת חלק ה' (חלק יורה דעה סימן סז אות ג) שאל את גאב"ד העדה החרדית הגר"י וייס בעל המנחת יצחק זצ"ל מהו ההיתר להביא צלם לחתונות, שמצלם הנשים וצריך להסתכל עליהן ולהתבונן בהם כדי שיצאו תמונות יפות, והרי מכשילים אותו בראיות אסורות, והשיב לו, שההיתר הוא משום שהצלם טרוד בעבודתו, וממילא לא חוששים שיבוא לידי הרהור. וכן הובא בספר מעין אומר חלק יב' (עמוד רלד) בשם הגר"ע יוסף זצ"ל להתיר לאיש לצלם נשים לא רוקדות. וכן כתב בשו"ת עולת יצחק חלק ב' (סימן רלה) שמעיקר הדין מותר לאיש לצלם נשים, כיוון שהוא טרוד בעבודתו שצריך הוא לכוון כראוי את מראה התמונה וזמן הראוי לצילום וכיוצא בזה דברים הידועים לבעלי המלאכה.

ומכל מקום סיים בשו"ת עולת יצחק שם: שמכוער הדבר ושומר נפשו ירחק מזה. וכן הגר"ש וואזנר זצ"ל בקובץ אור ישראל (גליון כג, עמוד רכט) כתב, שדבר זה שמזמינים צלם גבר לצלם את הנשים במקום שאפשר לעשות זה על ידי צלמת אישה, לית דין דין ולית דיין שזה בגדר פרצה, ושומר נפשו ונפש בניו ובנותיו ירחק מזה. וכן יעויין להגר"י ליברמן שליט"א בקובץ הנ"ל (גליון כא, עמודים קיג-קיז), ובשו"ת מקור נאמן חלק א' (סימן תשפא) ובשו"ת אור יצחק חלק ב' (ענינים שונים סימן י) ובשו"ת אשר חנן חלק ח' (סימן קסז), ולכן יש יותר ממידת חסידות לשכור צלמת אישה שתצלם את הנשים.

אולם בזמן שהנשים רוקדות - מצד הדין אסור לגבר להסריט אותן אפילו אם הן לבושות בצניעות וכמו שכתב בספר מעין אומר הנ"ל בשם הגר"ע יוסף זצ"ל. וכן כתב בספר אשרי האיש חלק אבן העזר חלק ב' (פרק יב סעיף לה) בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל, שאין שום היתר לצלמים להיות בריקודים אצל הנשים, ומה שעושים כך, הוא משום שלא שואלים.

ולכל הדעות אם הנשים לא מכוסות כדין, אין היתר לגבר לצלם אותם אפילו שלא בשעת הריקודים, היות שההיתר של "בעבידתיה טריד" לא שייך לגבי מקומות מכוסים בגוף האישה. וכן כתב בספר אום אני חומה חלק א' (עמוד לב, בציון המצוינת ס"ק שכב). וכן הוא לפי מה שכתב בשו"ת בריתי שלום חלק א' (סימן יד, ד"ה ובאמת נלענ"ד).

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:צלםחתונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה