מהו קדיש?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

מי קורא קדיש ,למה ,מתי ומה הפירוש ?

תשובה

האבל אומר קדיש על פטירת אחד משבעת קרוביו החל משעת הלויה,שבעת הקרובים הם: אב, אם, אח, אחות, בן, בת, , ואשתו . על פטירת יתר קרוביו אין חובה לומר קדיש.

את הקדיש אומר האבל בכל אחת מהתפילות עד מלאות 11 חודשים מתאריך הפטירה, וכן יש להקפיד לומר ביום הפטירה בכל שנה. בתפילה היתום אומר גם קדיש דרבנן, ואלו הם מקומות האמירה: בתפילת שחרית :לאחר הקורבנות אומר קדיש דרבנן.(לפי נוסח אשכנז אומר קדיש יתום לאחר מזמור שיר חנוכת הבית לדוד) לאחר שיר של יום קדיש יתום,לאחר "אין כאלוקינו" קדיש דרבנן,לאחר עלינו קדיש יתום.

בתפילת מנחה:לאחר עלינו קדיש יתום. בתפילת ערבית :ג"כ רק לאחר תפילת עלינו,ומוסיף ברכו את השם המבורך . את ביאור הקדיש לעברית קשה להביא פה מפאת אורכו,ורצוי לכל אבל לעיין פעם אחת בסידור מבואר ,להבין מה אומר. מהות האמירה: כיוון שיעוד האדם ותפקידו להרבות כבוד שמים בעולם,בשעה שנפטר האדם נחסר גילוי השם בעולם שעד עכשיו נעשה על ידי אותו אדם,ולכן מוטל על אחד מקרוביו שהוא כעין ממלא מקומו,להוסיף תפילה זו, שעיקרה בקשה על ריבוי ותוספת כבוד שמים בעולם.

בכך גורם האומר להוספה בגילוי השם בבריאה,והדבר עומד לזכות הנפטר כיוון שעשו זאת למלאות מקומו.ולכן אמירת הקדיש זהו סיוע גדול לנשמת הנפטר במצבה בעולם הבא.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה