מהי בת קול?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס"ד לכבוד הרב שלום! בתלמוד (בבא מציעא נ"ט ב`), מסופר על רבי אליעזר, שבינו לבין רבנים אחרים התנהל וויכוח בנושא `האם תנור מסוג מסויים נחשב לטהור`. בהמשך נכתב: "עמד רבי יהושע על רגליו ואמר לא בשמים היא מאי (דברים ל`) לא בשמים היא אמר רבי ירמיה שכבר נתנה תורה מהר סיני אין אנו משגיחין בבת קול שכבר כתבת בהר סיני בתורה (שמות כ"ג) אחרי רבים להטות אשכחיה רבי נתן לאליהו א"ל מאי עביד קוב"ה בההיא שעתא א"ל קא חייך ואמר נצחוני בני נצחוני בני אמרו אותו היום הביאו כל טהרות שטיהר ר"א ושרפום באש" 1. הייתי שמח אם הרב יוכל להסביר לי את הקטע הנ"ל בעברית פשוטה, ובמיוחד אם יוכל לבאר לי את המשפט האחרון, שמתייחס לתגובת הקב"ה ("נצחוני בני"). 2. על האותות שניתנו, ניתן לומר שהם מן "זיוף" ולכן אין מסתמכים עליהם. אבל כיצד יכול להיות, שלאחר שיצאה בת-קול והכריזה, כי רבי אליעזר צודק, הרבנים האחרים שללו את דבריו?! 3. נתקלתי מספר פעמים בביטוי "בת-קול", ותהיתי למה בעצם מתכוון הכתוב בביטוי זה - האם לדברי מלאך? דברי הקב"ה? או משהו אחר? אודה לתשובתו המלומדת של הרב, ערן

תשובה

שלום ערן

לאגדות חז"ל (וחשוב להבהיר את ההגדרה אגדה,אין הדבר כפי שנתפס אצל הרבה אנשים שזה סיפור פולקלור או מעשיה שלא היתה וכדומה כפי אגדות העמים ח"ו,אלא ודאי שהיו במציאות וההגדרה אגדה היא לתת למעשיות אלו תיחום מסוים של לימוד בעל אופי שונה מההלכה,לימוד יותר פנימי שקשור יותר לסודות התורה מאשר לפשט ההלכתי),ישנם פירושים רבים בהרבה רובדים ,מרובד הפשט עד רובד הקבלה,אתה מבקש את ההסבר הפשוט אך כדאי לדעת שישנם עוד עומקים ולמעיין בהם ינעם.

קודם נספר את המקרה שציינת הואיל ולא הכל בקיאים וזה סיפור הענין בקצרה :נחלקו חכמים ור אלעזר בענין תנור מסוים האם מקבל טומאה או לא, עמד ר אלעזר והתחיל להביא מופתים כדי שיקבלו את שיטתו על אף שהיה מיעוט ביחס לחכמים(ואחר רבים להטות). עקר אילן ממקומו,הוליך את אמת המים לאחוריה, הטה את כותלי בית המדרש, עד שיצאה בת קול מהשמים ואמרה "מה לכם אצל ר אלעזר שבכל מקום הלכה כמותו",ובכל אופן לא קיבלו דבריו, וכשביררו אצל אליהו הנביא מה אמר הקב"ה באותו זמן השיב שהקב"ה אמר נצחוני בני.

לפי הפשט על כל ראיה שהביא ר אלעזר ניתן היה לדחות אותה ולטעון שמלמדת להפך,האילן שנעקר זהו סימן שאין הלכה כמותו ונעקרת אמירתו,וכן הנהר חוזר לאחוריו זהו סימן שדבריו צריכים לחזור לאחוריהם,וכן בענין הבת קול שאמרה בכל מקום הלכה כמותו,אך מדוע לא אמרה פשוט שכאן הלכה כמותו? אלא כנראה חוץ מכאן,כיוון שנחלקו עליו כל חכמי ישראל.

 והקב"ה אמר נצחוני בני ,כיוון שהצדק עמם ולא היה להם להתייחס למופתים(הגם שהיו מוכיחים בצורה ברורה את צדקת ר אלעזר ,כפי שהרבה מפרשים מסבירים שכן היתה פה הוכחה לדבריו)וזה כיוון שלא בשמים היא,יתכן והאמת כר אלעזר אך למעשה התורה ניתנה על דעת חכמים,וכאשר יוצא לפי הבנתם אחרת ממה שנראה מההוכחות כאמת,רצון הקב"ה שינהגו למעשה כפי שיוצא לחכמים מהיותם הרוב. בת קול אינה מלאך או הקב"ה בעצמו,אלא אופן של גילוי שאין בכוח כל אוזן לשומעה.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה