שאל את הרב - כללי

ההבדל בין אנוש לאדם

  • כ"ט אדר א' התשע"ו
אא

שאלה

שלום וברכה השאלה מורכבת משתי שאלות. מכיוון שהבנתי שאין מילים נרדפות בלשון הקודש אז ודאי יש הבדל בין אנוש לאדם. 1. מה ההבדל? 2. ולאחר שאלה 1 אז מדוע אנו אומרים בברכת חונן הדעת בשמונה עשרה. חונן לאדם דעת (למה דווקא דעת לאדם) ומלמד לאנוש בינה ( למה דווקא בינה באנוש) תודה

תשובה

לכבוד השואל, 

סליחה על האיחור בתשובה.

1. אדם - שם העצם; איש - שם התואר. אנוש, נו"ן ניתוסף בו להראות על ההקטנה [כלומר, שזה מראה על מדריגה יותר קטנה]. (ספר ביאור שמות נרדפים).

2. אמרו חז"ל, האדם ניכר כפי דעתו [("כשם שאין פרצופיהן דומין זה לזה, כך אין דעתן דומה זה לזה ( ירושלמי, ברכות ט, א)]; הרי שה"דעת" גורם לעיקר שם אדם. 

ו"בינה" היא מדריגה לפני "דעת"; ומבואר בספרי קודש שענין ה"בינה" היא, שהיא מקבילה את חלק המחשבה שמעמיק ומנתח תמיד את הנתונים. אמנם בשלב של בינה, עדיין אינו מגיע האדם למסקנה [המסקנה באה רק אח"כ, כשמגיע לשלב ה"דעת"]. 

לכן אצל "אנוש", שהוא מדריגה פחותה מ"אדם" כנ"ל, אנו מבקשים שיתנו לו לפחות את מדריגת ה"בינה", דהיינו שיוכל לראות את הדברים החיצוניים בחיים יותר בניתוח ועומק, ואע"פ שאין הוא במדריגה להגיע למסקנת הדברים. (כי על ידי הבחנתו בעומק, יבין שהוא צריך לסמוך למסקנה על מי שהוא כן כבר בגדר "אדם", ושיש לו ה"דעת" להגיע למסקנה; ולא יסמוך בחיים על החלטותיו השטחיות מבלי להעמיק כלל - כי אז הוא מוכן לכשלון. 

בברכה,

רב נחום 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה