הלכות ומנהגים

כפרה על גזל בעבר - המשך

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום שוב כבוד הרב א. תודה רבה על התשובה הנפלאה והמהירה, אך שכחתי חלק נוסף וחשוב: אם אני לא יודע מה הסכום שגזלתי, מה עושים במצב כזה? ב. במצב שלא ידוע לשער את סכום המקסימום שיעבור את הגזל. (אני משער שאצטרך להרחיק לכת עם הסכום כדי להיות בטוח שהחזרתי את הסכום במלואו, וזה עונש גדול, כי לא רק שאין לי סכום גדול, אני גם לא יודע כמה צריך. ואין לי את מי להאשים, חוץ מעצמי. אבל בכל זאת אשמח לשמוע תשובה) ג. ואם למשל אני רואה את האדם שגזלתי ממנו וכל פעם מחזיר לו קצת קצת מכספו (בידיעתו על קבלת הכסף, אך לא על הגזל) ומכוון בליבי שזה ירד מהחשבון של הגזל, זה אפשרי? תודה רבה רבה לך.

תשובה

שלום שוב

א. במקרה זה עליך לתת את הסכום המינימלי שאתה בטוח שאת זה גנבת, ואת היתר להחזיר כמו באופן שלא יודעים ממי גנבו. דהיינו לעשות בכסף צורכי רבים, תרומה למוסד ציבורי המהנה את הרבים בגשמיות או ברוחניות. הינך יכול, לגבי היתר, לעשות הוראת קבע לצדקה, כל חודש כ-50 ש"ח או לפי היכולת, ובמשך הזמן זה יעבור בוודאי את הסכום שעליך להחזיר גם לפי החשבון המקסימלי.

ג. זה אפשרי. אבל ככל הנראה אינך חייב להחזיר את הסכום המקסימלי לאותו אדם, אלא רק את הסכום שאתה בטוח שלקחת ממנו, ולגבי היתר תנהג כנ"ל.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה