הלכות ומנהגים

פרשת השור

  • ב' אדר א' התשע"ו
אא

שאלה

שלום וברכה 1)רשי מסביר על פסוק לה פרק כא שמחלקים שווה בשווה את השור החי והמת רק אם שניהם היו שווים לפני כן , ואז הוא כותב "ולמה אמר הכתוב בלשון זה ? ללמד שאין התם משלם אלא מגופו. ואם נגח ומת אין הניזק נוטל אלא הנבלה ואם אינה מגעת לחצי נזקו יפסיד..." לא מובן לי מה הדין אם השוורים לא שווים בערכם? 2)בפסוק לו באותו פרק רשי כותב על "והמת יהיה לו" -"לניזק ועליו ישלים המזיק עד שישתלם ניזק כל ניזקו" . בפסוק עצמו כתוב שהניזק מקבל את כל שווי השור, מדוע פה רשי כותב שהוא מקבל גם את השור המת וגם יתכן ומזיק ישלים לו ממון? 3)בפסוק לז רשי כותב על "תחת השור"-" שנאן הכתוב לומר שאין מידת תשללומי 4 ו5 נוהגת אלא בשור ושה בלבד. למה הכוונה? תודה רבה תבורכו מפי עליון

תשובה

שלום וברכה

1. בכל מקרה גובים חצי נזק ולא יותר ועד השווי של השור הנוגח ולא יותר.

2. והמת יהיה לו הכוונה הוא שהניזק לא יכול ללומר למזיק קח את הנבלה ותשלם לי לפי כל השווי של השור אלא עליו לשלם לו רק את הנזק בהפרש בין השור בחיים לשור לאחר הנגיחה.

3. ההלכה היא שמשלמים פי ארבע על גניבת שה ולא על דבר אחר.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה