תפילה וברכות

האם צריך לומר נשמת כל חי בעמידה?

  • ל' תשרי התשע"ו
אא

שאלה

האם יש לומר נשמת כל חי בישיבה או בעמידה? תודה רבה

תשובה

שלום רב,

אפשר לומר נשמת כל חי בישיבה או בעמידה, ויש מי שכתב לעמוד כשאומרים את המילים נשמת כל חי.

מקורות: בספר ארחות רבנו חלק א' (עמוד מט) כתב, שהגר"י קניבסקי זצ"ל לא היה עומד בנשמת. וכן הביא בספר אשרי האיש חלק אורח חיים חלק ב' (פרק ט סעיף יא) שהגרי"ש אלישיב זצ"ל היה אומר "נשמת כל חי" בישיבה. וכן בספר דולה ומשקה (עמוד שעג) נשאל הגר"ח קניבסקי שליט"א האם בנשמת יש דין לעמוד (בשבת), והשיב: לא שמעתי. ע"כ. וכ"כ בשו"ת אור יצחק (להגר"י עבאדי שליט"א, סימן קד אות א) שאין צריך לעמוד כשאומרים נשמת כל חי.

אמנם בספר דולה ומשקה (שם הערה 7) כתב, שמנהג הגרש"ז אויערבאך זצ"ל היה לעמוד בנשמת. ובספר שיח תפילה (עמוד פח אות יד) כתב, שבשבת המנהג הוא לעמוד כשאומרים נשמת, אלא שלא מצא הדבר בשום ספר, ושוב הביא מה שכתב בארחות רבנו הנ"ל.

והכף החיים (סימן נו אות כג) הביא מה שכתב מהרח"ו בסידורו, שיש לקום בקדיש וברכו של ערבית של שבת ששם קבלת הרוח. יעו"ש. וכן בופרוש עלינו סוכת וכו' ששם קבלת הנשמה של שבת. שלמי צבור (דף פא עמוד ב). שערי תשובה (אות ד). בן איש חי (שנה שנייה פרשת וירא אות ג). וכתב: ולפי זה גם באמירת תיבת נשמת כל חי שאומרים בתפילת הבקר יש לעמוד ששם הוא קבלת נרנח"י דנפש מבחינת היום כמו שכתב בשער הכוונות בדרושי שחרית של שבת (דף עג עמוד א). ע"ש. וכן נהג הגר"ש דבליצקי זצ"ל, וכמו שכתב עליו בספר דרך ישרה (פרק לח סעיף יב) באמירת תיבות 'נשמת כל חי' נעמד ומכוין להתחיל להמשיך עליו תוספת 'נפש' יתירה דבחינת יום שבת קודש. ע"ש.

וע"ע שו"ת דברי בניהו חלק ד' (סימן ז), ומה שהביא בזה בספר ישראל במעמדם חלק א' (פרק כג סעיפים ז-ח).

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:נשמת כל חיפסוקי דזמרא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה