חברה והשקפה

יופי וכיעור?

  • ב' אלול התשע"ה
אא

שאלה

לכבוד הרב, רציתי לשאול לגבי מראה חיצוני, זה נראה שלאנשים מכוערים או לא יפים אין מקום בעולם הזה. אנשים סולדים מהם באיזשהו אופן, זה נראה שהם מקבלים יחס שונה, נוקשה יותר. גם בתנ"ך למדנו שיש התייחסות לזה, השם אומר לשמואל להמליך את שאול כי הוא יפה תואר ולכן אימתו תפול על העם, זאת אומרת שגם התורה מסכימה עם זה שאנשים יפים מקבלים יחס אחר, אנשים אוהבים אותם יותר ומכבדים אותם. אז מה כל זה אומר? שלאדם מכוער אין זכות לחיות? אין לו את הזכות לחייך ולהיות שמח? דבר נוסף, האם בכלל מותר ושייך להגיד על אדם שהוא מכוער? תודה רבה כבוד הרב.

תשובה

שלום וברכה, ותודה על שאלתך.
 
שים לב שהיית יכול לשאול את אותה שאלה גם ביחס לעשירים, אשר זוכים מטבע מעמדם ליותר כבוד ושררה. אולם ודאי שהתורה אינה מחנכת לרדוף אחר העושר. גם צדיקים שמסופר עליהם שהיו עשירים, הרי היה זה רק לצורך תפקידם, ולא שראו בעושר מטרה. כך גם החיצוניות נועדה לתפקידים רוחניים בעולמם, כגון אצל האימהות הקדושות שהיו יפות תואר ויפות מראה, אך הצניעו את יופיין בענווה, ובזכות כך זכו להישגים רוחניים גדולים.
  
בהקשר זה יש לציין, שלא נאמר בתורה על אבותינו שהיו יפי תואר. רק ביוסף הודגש יופיו, וזאת בגלל הנסיון הגדול שהוטל עליו בארץ מצרים.
 
המקרא מלמד אותנו שהקב"ה מרומם דווקא את השפלים ביותר, את מי שלא היו חשובים ומושכים מתחילה. יעקב נבחר להמשיך את זרע ישראל - למרות שלא היה הבכור; שאול נחשב לנער לא חשוב בשבטו ולא בעם ישראל. ודווקא במעשה המלכתו מגלים את ענוונותו הגדולה: "ויען שאול ויאמר (לשמואל): הלוא בן ימיני אנוכי, מקטני שבטי ישראל, ומשפחתי הצעירה מכל משפחות שבטי בנימין, ולמה דיברת אלי כדבר הזה?" (שמואל א', פרק ט').
גם דוד המלך נחשב לפחות ולבזוי, עד כדי כך שאביו ישי אפילו לא הזכירו בפני הנביא שמואל כאשר חיפשו למנותו למלך. שמואל התפלא כשראה את דוד, וה' השיבו: "ויאמר ה' אל שמואל: אל תבט אל מראהו ואל גבוה קומתו, כי מאסתיהו. כי לא אשר יראה האדם. כי האדם יראה לעיניים, וה' יראה ללבב" (שמואל א', פרק טז).
איש לא העלה על דעתו שאנשים כמו שאול ודוד יהיו למלכים בישראל. אך ה' ראה לליבם של צדיקים, ודווקא בגלל פחיתותם וענוונותם, בחר בהם למלכים שימלכו על ישראל. כי האדם רואה לעיניים, וה' רואה ללבב.
 
כיעור הוא ללא ספק נסיון, ולרוב סיבתו היא במעשים מגלגולים קודמים, ועוונות שיש לכפר. קראתי בתורת הגלגולים, שיש מקרים של אנשים שהיו יפי תואר והתגאו מאוד ביופיים החיצוני, או שהיו מבזים אנשים אחרים בגלל מומים או מראה חיצוני, ובגלל עוון זה של הגאווה חוזרים בגלגול עם נסיון זה. אך אין אנו יודעים חשבונות שמים, וידוע שכל מקרה הוא לגופו. אך כל מצב שבו אנו נתונים נועד להטיב לנו, ולתקן אותנו כדי שנזכה במקום הטוב ביותר בעולם הבא.
 
עם זאת, ישנה מעלה אחת יפה בכיעור, שהיא גורמת לאנשים אלה לפתח הרבה יותר את הפנימיות שלהם, מאשר אילו היו יפי-תואר ונסמכים רק על חיצוניותם. ראה והבט כמה אנשים מכוערים בעולמנו זכו להצלחה כבירה, ומי יודע אם היו זוכים לה אילו היו יפי תואר. נראה שיש בעולמנו יותר אנשים מכוערים וחכמים, מאשר אנשים יפים וחכמים. הבט בתמוניהם של האנשים המצליחים ביותר, האנשים שקיבלו פרסי נובל, או עשו את המהפיכות הגדולות בהיסטוריה, ותמצא שהם לא נחשבו לאנשים יפים בחברה. ואולי דווקא בשל כך התאמצו להגיע להישגים כבירים יותר מאחרים.
 
הגמרא מספרת על רבי יהושע בן חנינא, שהיה תנא גדול וחכם מאוד שלא היה יפה. כך נאמר בגמרא (תענית ז, א):
"הוי כל צמא לכו למים" ונאמר שם: "לכו שברו ואכלו ולכו שברו בלוא כסף ובלוא מחיר יין וחלב" (ישעיהו נה, א), לומר לך: מה שלשה משקין הללו אין מתקיימין ונשמרים אלא בפחות שבכלים, כגון כלי חרס, ולא בכלי כסף וזהב, שבהם הם מאבדים את טעמם אף דברי תורה אין מתקיימין אלא במי שדעתו שפלה".
כלומר, הגמרא מסבירה שדווקא מי שחיצוניותו אינה מושכת - או אם הוא משפיל את עצמו ולא מתגאה בחיצוניותו - רק אז הוא יכול לזכות לחכמת התורה ולקדושה.
בהקשר זה, מספרת הגמרא על בתו של קיסר רומאי, שדיברה עם רבי יהושע, וראתה את גודל חכמתו, אך התפלאה על המראה החיצוני שלו. היא אמרה לרבי יהושע: "אוי לחכמה מפוארת כשלך, שהיא מונחת בכלי מכוער!". רבי יהושע אף שהיה חכם גדול, לא היה יפה. השיב לה רבי יהושע: "היכן שם אביך את כלי היין המשובח ביותר שלו? הוא שם אותם בכלי חרס, שאינם יפים. מדוע לא ישים את היין בכלי זהב וכסף שהם יפים וחשובים?"
שמעה זאת בתו של הקיסר, וציוותה על משרתיה להעביר את כל היין לכלי זהב וכסף. היין כמובן התקלקל, והקיסר פנה לרבי יהושע לשאול מדוע הציע זאת לבתו. סיפר לו רבי יהושע מה שהיה, ואמר לו: "כפי ששאלה אותי כך עניתי לה, כדי להוכיח לה שדברים משובחים אינם משתמרים אלא בכלי שהוא פחות".
 
כמו כן, ישנו גם חיסרון ביופי חיצוני, שגורם לעיתים קרובות לקלקול רוחני. 
יוסף היה צדיק גדול, ועמד בנסיונות עצומים, אך למרות דרגתו הרוחנית הגבוהה, נאמר עליו ששגה כאשר היה מסלסל בשערות ראשו ליופי.
 
הקב"ה נותן לכל אדם נסיונות משלו. כפי שיש נסיונות לעשיר, כך גם יש נסיונות אחרים לעני. וכפי שיש נסיונות לאדם שאינו יפה, כך גם יש נסיונות לאדם יפה במיוחד. סיכומו של דבר, לכל אדם יש החשבון הפרטי שלו. אנא קרא את המאמר:
 
גם אדם מכוער או בעל מום צריך להיות שמח במה שיש לו, ועליו לחפש את מעלותיו ולהודות לקב"ה. ואולי אף ימצא את היתרון שבתוך החיסרון, כפי המקרים שצויינו לעיל. שאף אנשים פחותים הגיעו לגדולה.
 
ודאי שאסור לומר לאדם שהוא מכוער. כך ציוותה התורה: "ואהבת לרעך כמוך".
מסופר בגמרא על ר' שמעון שהזכיר לאדם את כיעורו, ואדם זה השיב לו: "לך אמור לאומן שעשאני - כמה מכוער כלי זה שעשית!".
הגמרא מספרת: "כיוון שידע (ר' שמעון) בעצמו שחטא, ירד מן החמור ונשתטח לפניו, ואמר לו: נעניתי לך, מחול לי" (תענית דף כ). רק לאחר שתלמידיו של רבי שמעון הפצירו באותו האיש שימחול לר' שמעון, מחל להם.
 
בפרט יש לציין שבחברה החרדית נהוג להיזהר מאוד בדבר זה, שלא לפגוע ברגשותיו של אדם מכוער או בעל מום. ילדים לא יכנו ילד אחר בכיתה "מכוער" או "שמן", ויש בכך זהירות יתירה בקרב שומרי המצוות.
התורה מלמדת להביט לפנימיות ולא לחיצוניותו של האדם: "שקר החן והבל היופי, אשה יראת ה' היא תתהלל!" (משלי לא, ל). ראה כאן מאמר שכתבתי בנושא יופי וכיעור:
 
אני ממליץ לך על הרצאותיו של הרב יגאל כהן, שמדבר רבות בשבח מעלת השמחה, וההתמודדות הנכונה עם מצבים שונים באמונה:
 
מבחינה חיצונית, אין האדם צריך לשאוף אלא לבינוניות. וברוחניות תמיד ישאף לפסגה.
 
נ.ב.
גם אנשים מכוערים, אם מטפחים את עצמם, שומרים על הגיינה גבוהה, מסתפרים יפה, מטפלים בשיניים, מתלבשים תמיד בביגוד נקי מסודר ויפה - ייחשבו לנאים ולפחות לממוצעים.
 
בברכה,
דניאל בלס

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה