כתבות מגזין

מלכה ישעיהו: מהופעות עם מוקי - לקריירה מוזיקלית בקדושה

היא הייתה זמרת הליווי של מוקי, והפכה לזמרת מצליחה בזכות עצמה, שהוציאה אלבום והופיעה מעל במות נחשבות. אבל אז, מלכה ישעיהו החליטה לעצור הכל, לגנוז דיסק טרם צאתו, ולחזור בתשובה. היום היא נשואה לתלמיד של הרב זמיר כהן. ראיון בלעדי

אא

נתחיל מהסוף: מלכה ישעיהו מדברת איתי בסופו של יום ארוך, אחרי ששתי הבנות הקטנות שלה כבר ישנות עמוק, והבעל שלה שקוע בלימוד התורה. את השלווה בקול שלה קשה מאוד לפספס. ולמרות זאת, אם הייתם מספרים לה לפני חמש שנים, איפה היא עתידה להיות היום - כנראה שהיא הייתה חושבת שמדובר בבדיחה גרועה. אבל מסתבר שמדובר במציאות: אחרי קריירה מצליחה, אותה בחרה לקטוע באיבה, וחיפוש פנימי אמיץ ומעמיק, מלכה ישעיהו מצאה את האושר שלה דווקא ביהדות. "אני פועלת בדרך האמת, טוב לי, ואני שמחה", היא אומרת.

שרה פכטר: "ככל שיש יותר ילדים – יותר קל לגדל אותם"

מלכה ישעיהו, 30, לשעבר אינגדשט, היא בת רביעית מתוך חמש בנות, שנראה שמרביתן נדבקו חזק ב'חיידק הבמה' של המשפחה. שכן, לישעיהו שלוש אחיות זמרות חוץ ממנה: איילה, שהיא זמרת ושחקנית מוכרת, מרי, שמופיעה ברחבי הארץ ובעולם כזמרת, ואושרת, שמופיעה ברחבי הארץ כשחקנית וזמרת. הוריה של ישעיהו, עלו מאתיופיה, ומתגוררים כיום באשדוד.

מלכה ישעיהו. לא שרה מול גברים מלכה ישעיהו. לא שרה מול גברים

"גדלנו בבית מסורתי", היא מספרת. "הוריי עלו מאתיופיה לפני כל המבצעים שהעלו משם יהודים, במין מסע הברחה, כאן התגוררו בקרית ארבע, ומשם עברו לאשדוד, שם הם מתגוררים עד היום. כילדות, התחלנו את הדרך במסגרות חרדיות, ואחרי כמה שנים, ההורים העבירו אותנו למסגרות דתיות לאומיות. שם כבר נחשפנו לתרבות הכללית, ולמוזיקה, ומשם הדרך לעולם החילוני של אחיותיי הייתה קצרה. בשלב הזה הייתי עדיין דתייה".

האתיופית הראשונה בארץ בלהקה צבאית

הכל החל כשאיילה אינגדשט, האחות של מלכה אינגדשט (כיום ישעיהו), התקבלה ללהקה צבאית, כאתיופית הראשונה בארץ. משם הדרך לסלילת קריירה מוזיקלית הייתה קצרה. קצת אחרי שהשתחררה מהצבא, היא הפכה לזמרת ושחקנית מצליחה, שהייתה מוצפת בפרויקטים שונים, כמו משחק בתיאטרון הקאמרי ובהבימה, ובהמשך, שימשה גם כזמרת הליווי של מוקי, בפריצה הגדולה שלו עם הדיסק "שמע ישראל".

עם הזמן, כשהיומן שלה הפך עמוס לעייפה, הבינה שלא תוכל ללוות באופן קבוע את מוקי, כזמרת ליווי בהופעות שלו. או אז הבזיק במוחה רעיון: היא הציעה למפיק של מוקי, פילוני, לבחון את התאמתה של אחותה הקטנה, מלכה אינגדשט, לתפקיד. זו כבר ידעה בעל פה את כל הטקסטים הנדרשים, הטונים המדויקים, וגוון הקול של השתיים אף היה דומה מעט.

בסופו של דבר, עברה ישעיהו את האודישן בהצלחה, והחלה ללוות את מוקי במסע ההופעות שלו. פילוני המפיק, שהתרשם ממנה עמוקות, שמע שהיא גם מחברת שירים, ולאחר שראה חומרים שכתבה החליט לעזור לה לפתח קריירה מוזיקלית עצמאית – והחתים אותה על חוזה, בחברת ההפקות שלו, שבק"ס מיוזיק.

"הייתי אז רק בת 19, בדיוק סיימתי תיכון, וזה היה חלומה של כל נערה", היא מתארת. מהר מאוד החלו השניים לעבוד על אלבום הבכורה שלה, שכלל מילים ולחנים עצמאיים משל עצמה, והוקלט באולפני זאזא הנחשבים.

"האלבום הראשון יצא – ופתאום הרגשתי שאני צריכה הפסקה מהכל"

לאחר עבודה מאומצת, הוציאה ישעיהו את האלבום הראשון שלה, שנקרא "הימים הטובים". אבל במקום לשמוח, משהו אחר קרה שם להפתעתה. "פתאום משהו נסגר", היא מתארת, "כל ההשראה נעלמה, וזה דעך ונעצר. פתאום היה כזה 'דאון', שכמעט נפניתי מעסקי המוזיקה, ורציתי להתחיל ללמוד. ואז נכנסה לתמונה יח"צנית חזקה מאוד בשוק, שקידמה את הכל במהירות, היתה השקה של הדיסק והוא יצא ובאמת הצליח והופעתי מעל במות חשובות, כמו כנסים בבית הנשיא, והופעת ענק בגני התערוכה לזכרו של בוב מארלי".

מאוחר יותר, לאחר הצלחת הראשון, נכנסה ישעיהו להקליט כבר סקיצות לאלבום הבא. "בשלב כלשהו, החלטתי שאני לא עושה את זה, כי הרגשתי שאני צריכה הפסקה מהכל. מאוד רציתי זוגיות באותה תקופה, התחלתי לגעת באמצע העשור השני שלי, ולא מצאתי את עצמי, ולא התחברתי לשום דבר. בנוסף, החומרים של הדיסק השני היו בהשפעת שברון לב שעברתי. היו אמורים להיות בו המון שירים על פרידה, ושאלתי את עצמי מה אני רוצה".

בתוך תהליך העבודה, באולפן, מתארת ישעיהו, שעברה במקביל לתהליך היצירה, גם תהליך פנימי של חיפוש. "הייתה לי חוויה קצת לא ברורה, כי באולפנים עבדתי המון עם צוות חילוני, שרתי מול גברים, ועוד כל מיני דברים, אבל הייתי נניח מברכת על אוכל שאני אוכלת, או מקפידה על כשרות. ולכל הצוות סביבי זה לא הסתדר. היינו מדברים ודנים על זה הרבה. ואז גם אצלי, עמוק בפנים, התחילו לצוץ שאלות עמוקות, והרגשתי שאני צריכה לברר את זה".

כתוצאה מכך, החליטה ישעיהו לגנוז את הדיסק השני עליו עמלה, על אף העבודה המאומצת שלה עליו. "הרגשתי שמה שצריך לקרות יקרה, ואם הדיסק יצטרך להתפרסם, הוא יתפרסם, אבל אני צריכה כרגע הפסקה כדי להיות שלמה עם עצמי. לא ידעתי מה יהיה, ובטח שלא חשבתי שאני אכוון את חיי לכיוון חזרה בתשובה".

"הפסקתי לשיר מול גברים"

בשלב זה, החליטה ישעיהו לזנוח את עסקי המוזיקה. אלא, שהייתה חתומה על חוזה הקלטות, אליו הייתה מחויבת. "עזבתי את חברת התקליטים, והסברתי למפיקים שלי את הסיבה לכך. בהתחלה פילוני חשד שזה עניין של כסף, ושאל אם אני עוברת לחברת תקליטים אחרת, והסברתי שממש לא. בסופו של דבר, הוא שיחרר אותי מהחוזה, כי הוא הכיר אותי מכל השנים שעבדתי איתו. הוא ידע שאני חייבת להיות אמיתית עם עצמי, ואם אני לא מאמינה במשהו - זה לא יצליח ממילא".

מכאן והלאה חל מפנה בחייה. בתחילה, החלה ישעיהו לשמוע שיעורי תורה דרך הידברות, ודרך שיעורי ערב במדרשה אקסטרנית בה למדה, באשדוד, שנקראת "טל אורות", של הרבנית מיכל דהאן. במקביל, המשיכה להופיע בכל מיני מקומות, כמו הופעה במשרד הביטחון ובכנסים של עמותות שונות שהזמינו אותה "יש מין תחושה כזו של בושה מללכת לשיעורי תורה, ובהתחלה אפילו בקושי העזתי, וככל שהמחסום הזה נפרץ הרגשתי שזה ממלא אותי. ככל שהלכתי לשיעורי ערב - הרגשתי שאני רוצה את זה יותר ויותר, וככל שהתחלתי להיפתח יותר ולהעז לשאול שאלות, כמו מה אני מרגישה שאני רוצה לברר ומה קשה לי – הרגשתי אמיתית יותר. מי שמחפש תשובות – ימצא אותן, אבל מי שרק רוצה לשאול - לא באמת מחפש תשובות".

מאוחר יותר, השתתפה גם בסמינר לרווקות של הידברות, שהותיר בה רשמים עמוקים. "גיליתי שהתורה זו האמת היחידה. בסמינר דיברו הרבה על זוגיות ועל האמת שבזוגיות, והחלטתי שזה הכיוון, וזו הדרך. זה היה כרוך בהקרבות שהקרבתי לכבוד ה', אבל זה משלו, הוא נתן לי את זה, אז הקרבתי למענו.  מלבד זאת, הפכתי להיות יותר שלווה ושמחה במה שאני עושה. גם עולם הערכים הזה יותר דיבר אליי מאשר בציבור הכללי, ששם כל אחד בונה לו סולם ערכים משלו. זה כמו מכונת כביסה – זה היה נראה לי יותר פשוט להיעזר בהוראות הפעלה שהיצרן נותן מראש".

אחרי תקופה ארוכה של התקרבות ליהדות, החליטה ישעיהו להפסיק להופיע בפני גברים. "בהתחלה פחדתי, הבנתי שאשיר מול נשים אבל מול כמה נשים? לאט לאט התחזקתי באמונה ובטחון, ובהשגחה פרטית. והחלטתי שאני מקריבה את הקורבן הזה לה', למרות שהרגשתי עדיין שהייעוד שלי הוא זמרת,. מכאן והלאה כל שיחת טלפון של הצעת עבודה, זה היה סירוב. בהתחלה עם קצת חששות – אבל ככל שהרגשתי שאני עומדת בהחלטה שלי, ידעתי שזו האמת שלי ואף אחד לא יזיז אותי ממנה".

איך היה לך האומץ לעשות צעד כזה?

"אחותי הבכורה, היא גם חרדית היום, היא התחילה לחזור בתשובה אחרי שעברה משהו דומה למשבר החיפוש שאני עברתי. היא לא דחפה אותי לזה, אבל הרגשתי כמה שלווה היא מוצאת בזה, וכמה שאי אפשר להתווכח, שזו פשוט האמת. ראיתי גם, איך שכל אחד, למרות כל החשש, מצליח בסופו של דבר לשבור את מחסום הבושה, עם הרבה סיעתא דשמייא, וזה נתן לי המון השראה וכיוון".

אחרי כשנה בתהליך איטי של התקרבות ליהדות, הגיעה לישעיהו הצעה של שידוך. "הלכתי לשמח כלה בחתונה, והמלווה שלה ראתה אותי, והציעה לי בחור מהישיבה של הרב זמיר כהן. לא ידעתי אם אני רוצה, כי בסך הכל התחזקתי איזו תקופה, והיא הציעה לי בחור שלומד בישיבה, ואני בכלל חשבתי לקחת בחור שעובד ולומד. בסוף נפגשנו, וגילינו שיש לנו חיבור טוב. בניגוד לעבר, הפעם, ודווקא כשהכרתי את בעלי, הייתי מאוד על הקרקע. אני חושבת שאחרי שבחורה עוברת קשרים מסוג אחר, ופתאום היא חוזרת בתשובה, ולומדת שעורים על מה זה אהבה וזוגיות, ושאין אהבה לפני החתונה, אז הכל משתנה. היתה כמובן מציאת חן, אבל הכל היה הרבה יותר שכלי. בדקתי קודם מה השאיפות המשותפות, מה הדרך שלו".

עוזי ומלכה ישעיהו נשאו בט"ו באב התשס"ט, ואתם יכולים לנחש לבד מי קידש אותם. זה היה אותו אדם שעוזי למד אצלו בישיבה, ואותו הרב, שישעיהו החלה את ההתחזקות שלה דרך הארגון שהקים -  הרב זמיר כהן. היום הם הורים לשתי מתוקות, אפרת ורבקה, מתגוררים באושר בביתר, ומהווים חלק בלתי נפרד מהקהילה של הרב זמיר כהן.

דיסק ראשון בקדושה: "שירה חדשה"

"מאז שהתחתנו, היתה לי ולבעלי משימה", מחייכת ישעיהו. "רצינו להוציא לי דיסק בקדושה. הייתי מופיעה בהמון מקומות, ובנות נורא ביקשו דיסק אחרי כל הופעה, ורצו להתחזק, כך שהרגשתי שאני חייבת את זה ושאין לי מה לתת".

לאחרונה, הוציאה ישעיהו את האלבום, שנקרא "שירה חדשה". "הוא נקרא כך, כי הוא מגיע ממקום אחר לגמרי מקודמיו", היא מסבירה. "ממש מעין שירה חדשה ואחרת מתוכי. כל המהות שלו, היא הכרה בזה שכל מה שהקב"ה ברא - זה לכבודו. כשהקלטתי אותו, חשבתי הרבה על עבודת ה' שלי.

"באלבום יש עשרה שירים שאני חיברתי, קטעים מהמקורות ומתהילים. יש בו את השיר 'אני מאמין' בלשון נקבה, מה שנותן לו קצת נופך נשי מעניין, וגם את 'והיה כעץ שתול', שמתבסס על פרק ראשון בתהילים. השירים בו מדברים על אמונה ובטחון".

איזה תגובות קיבלת לאלבום הזה?

"יש המון תגובות טובות ברוך ה'. אחת השומעות למשל, אמרה לי: 'אני לא אוהבת לרחוץ כלים, אז כשאני צריכה לעשות את זה, אני שמה את הדיסק שלך - וזה נותן לי כח'. כששמעתי את זה, אמרתי לעצמי שזו המטרה. גם בעלי, שהוא הגבר היחיד ששומע אותי, חוץ מאבא שלי, כל הזמן אומר לי, שהוא מתחזק מהשירים שלי. הוא מרגיש שקיבל מתנה מה' והניע את הדבר הזה לקרות. והוא אגב, גם המנוע מאחורי כל זה".

אם אתם שואלים את עצמכם, אז האחיות של ישעיהו עדיין לא חזרו בתשובה, אבל מאוד מכבדות אותה בדרכה, ("אנחנו משפחה, אוהבים אחד את השני ומשתדלים לכבד אחד את השנייה כמה שאפשר"). היא ואחותה איילה, אפילו שוקלות לעשות מופע משותף לנשים. "וזה מצחיק, לאחותי נורא מוזר שהיא צריכה להופיע רק מול נשים, מאשר זמרת ששרה לכולם ופתאום להגדיר את עצמה כאוזניים של קהל מסוים ובתקופה האחרונה זה יותר נשמע לה. ימים יגידו. אנחנו רוצות את זה מאוד".

בכנות, אין איזו תחושה של פספוס לפעמים?

"כתוב ש'לפתח חטאת רובץ'. התאוות אף פעם לא נעלמות מהאדם, לכן מצחיקה אותי השאלה. כי ברור שהייתי רוצה להמשיך ולהופיע על במות. אני יכולה לספר למשל, שאני מוסרת פה בביתר עילית מדי פעם בערבי שבת שיעורים לבנות מבתים חרדיים שקצת נחלשו.

"באחד השיעורים, אחת הנערות מסתכלת עליי, ואומרת לי:' אל תגידי לי שאת לא רוצה להיות על הבמות הגדולות שהופעת בהן', אז עניתי לה: 'אני לא אגיד לך, כי אני באמת רוצה, אבל מה זה קשור לזה שאני רוצה? אני כבר יודעת מה האמת, ואני יודעת שהאמת דורשת ממני הכנעה. ואני פועלת בדרך האמת, וטוב לי, ואני שמחה. להגיד שאני לא רוצה? זה לא נכון, אבל יש אמת, וכשבנאדם מברר את האמת, ורוצה להגיע אליה – ה' עוזר לו".

כיום ישעיהו מופיעה במופע אקוסטי ברחבי הארץ, במהלכו היא מספרת את סיפורה האישי, ומשלבת בו דברי מוסר, אמונה ובטחון. רוצים לכתוב לה? תוכלו לשלוח לה מייל לכתובת: malkatit@gmail.com

 

עוד דברים מעניינים בהידברות 

 

 

תגיות:מוזיקה יהודית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה