סמארטפונים ואינטרנט

השפעה פסיכולוגית הרסנית: גם סמארטפון כבוי פועל על המוח שלכם

האם גם לסמארטפון כבוי ישנה השפעה על התפקוד הקוגניטיבי והיכולת השכלית? שאלה זו נבדקה במחקר שנערך בשנת 2017, שבמהלכו נדרשו המשתתפים לבצע משימות מנטאליות שונות, והתוצאה מפתיעה במיוחד

  • ו' אב התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

האם גם לסמארטפון כבוי ישנה השפעה על התפקוד הקוגניטיבי והיכולת השכלית? שאלה זו נבדקה במחקר שנערך בשנת 2017, שבמהלכו נדרשו המשתתפים לבצע משימות מנטאליות שונות, ביניהן תרגילי זיכרון, פעולות חשבון, פתרון בעיות ועוד.

המחקר, שממצאיו פורסמו במגזין "Journal of the Association for Consumer Research", כלל 3 קבוצות: הראשונה הניחה את המכשיר כאשר המסך מופנה כלפי מטה, השנייה הטמינה את המכשיר עמוק בתיק או בתוך הכיס, והשלישית השאירה בחדר אחר את המכשיר. יש לציין כי בכל אחד מהמקרים הסמארטפונים היו כבויים.

התוצאות הראו כי הביצועים הקוגניטיביים הטובים ביותר, היו דווקא של הקבוצה השלישית, שהשאירה את המכשיר בחדר נפרד. למקום השני הגיעה הקבוצה שהניחה את המכשיר בתיק/ כיס, ובמקום האחרון, עם הביצועים הגרועים ביותר הגיעה הקבוצה הראשונה, זו שהמכשיר נותר בשדה הראייה של הנבדקים.

מסקנת הבדיקה הייתה כי כל עוד המכשיר נמצא בטווח הראייה, גם אם מדובר במכשיר כבוי, יש בו יכולת השפעה שלילית על ביצועים קוגניטיביים. יתר על כן, המחקר הצביע על כך שבקרב אנשים שציינו כי הינם משתמשים כבדים במכשיר, הפגיעה בביצוע המטלות המנטאליות היתה משמעותית במיוחד.

 

הסמארטפון – מכשיר מסוכן המשפיע על החשיבה ועל היכולת לפתור בעיות

יכולות קוגניטיביות חיוניות להסקת מסקנות, להגיון בריא וליצירתיות, זאת הסיבה שגם השפעה מזערית יכולה ליצור אפקט שלילי לטווח ארוך, בפרט בשל העובדה כי אנו נתקלים במהלך היום במכשירים רבים, וההשלכות בהתאם.

תוצאות המחקר הוכיחו כי כל עוד המכשיר נמצא בשדה ראייתנו, ההשפעה על יכולת החשיבה שלנו ועל יכולת פתירת בעיות, הינה מרחיקת לכת, גם כאשר הסמארטפונים מכובים וגם כאשר המסך מונח מטה וגם אם הם מושתקים, בלי צפצוף ובלי רטט. אין די בהימנעות בשימוש במכשיר, כיוון שעצם נוכחותו בסביבה היא בעייתית, על כן יש להשתדל להניח או להרחיק את המכשיר כמה שיותר רחוק מאיתנו.

אז מה אפשר לעשות כדי לשנות את המצב? הרבה! ערוץ הידברות מתכנן הפקת מאות תכניות חינוכיות וערכיות לילדים, באולפן חדש ומשוכלל. אבל בשביל להוציא את התכנית לפועל - אנחנו צריכים אותך! לפרטים הקליקו כאן

תגיות:מחקרסמארטפון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה