פורום מומחיות

אמא לא רואה... אפשר לקחת ממתק!

מה עושים כשילד לוקח ממתקים בלי רשות, איך משתחררים מפחד מרעשים, ומהי הדיאטה המומלצת ביותר?

  • ו' כסלו התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ילדנו בן ה-5 לוקח מהארון ממתקים בלי רשות. תפסנו אותו "על חם" מס' פעמים כשהוא כבר בסיום החטיף. כיצד עלינו לנהוג עם תופעה שכזו? אנו מוטרדים מאוד מהעניין.

סיטואציה זו היא שכיחה בקרב ילדים צעירים, ועל כן אין צורך להתרגש יתר על המידה, אלא להתייחס לטיפול בשני מישורים:

א. הורים צריכים להבין כי ילד צעיר אינו עומד בפיתוי שכזה בדרך כלל. השארת ארון ממתקים פתוח היא פיתוי שהגמרא מגדירה אותו "לא העכבר גנב אלא החור הוא הגורם לגניבה". לא מביאים את הילד לידי ניסיון. זה גדול עליו בשלב זה... אם אכפת לנו שלא יגע בממתקים, נדאג לשים אותם בארון נעול או גבוה מהישג ידו, בדיוק כפי שאנו מרחיקים חפצים יקרים או שבירים מקרבתו.

ב. במקביל, כמובן, נחנך את הילד כי לא לוקחים דבר בלי רשות.

(קרן אהרון, מאבחנת דידקטית, מרצה בחינוך מיוחד ובפסיכולוגיה התפתחותית)

* * *

אני נכנסת ללחץ גדול מרעשים בסביבה. זה יכול להיות ממחשב של השכנים, או רעש מעבודות הבנייה ברחוב. הלחץ הזה הופך אותי לאגרסיבית. זה לא ממש בשליטתי, וזה כל כך לא נעים ומביך לאחר מעשה. האם יש משהו שאפשר לעשות כדי לשלוט בעצמי ולהפסיק את הלחץ הזה שגורם לי הרעש?

חרדה מרעשים היא חרדה מוכרת, העלולה לגרום לסבל רב. לרוב, המשמעות שלה היא פחד או סלידה מצלילים חזקים, אך היא יכולה להיות גם פחד משקט ממושך – למעשה זהו סוג של פוביה ספציפית. הפוביה הזו נובעת לעיתים קרובות מרגישות יתר לטווח תדרים ולעוצמות קול שונות.

סיבה נוספת הגורמת לחרדה מרעשים עלולה להיות אירוע טראומטי שבעקבותיו תתפתח חרדה זו.

לחץ ממושך, תחושת דכדוך או דיכאון ורגישות כללית לחרדה עלולים גם הם להוביל לחרדה מרעשים. וכמו במעגל קסמים, חרדה או פוביה מעצימה את תחושת הלחץ והחרדה הכללית.

הסובלים מפוביה מרעשים יגיבו בדרך כלל בחוסר נוחות משמעותי, בעליה בתחושת הלחץ ואפילו בעצבנות ובאגרסיביות כלפי הסובבים אותם. חלק מהסובלים מרגישים תחושה של חוסר שליטה, לחלק מהאנשים יש תחושה המגבירה את עוצמת הרעש יותר מהמציאות. חרדה מרעשים עלולה לגרום לבעיות שינה, לבעיות בעבודה, בפעילויות ובאינטראקציות חברתיות ובינאישיות. בדרך כלל קשה לסובל להתגבר עליה בכוחות עצמו, לכן מומלץ למי שחרדה מרעשים פוגעת באיכות חייו לפנות לטיפול מתאים.

טיפול CBT הוכח כיעיל ביותר לטיפול במצבי חרדה שונים. בטיפול לומד המטופל לזהות ולשלוט במחשבותיו ובהתנהגויותיו, ובכך להפחית במידה משמעותית את הפחד והסבל הנובעים ממנה.

(אורלי סמירה, יועצת זוגית ופסיכותרפיסטית CBT)

* * *

אני בחור צעיר, בן 23, אבל בעל ניסיון עשיר בדיאטות והרזייה. הבנתי שאני לא בדרך הנכונה, ואני תוהה: מהי הדרך הנכונה לרזות?

דיאטות מהירות, ובמיוחד כאלה שמנסים אותן שוב ושוב, גורמות לגוף להיאבק ולהפסיק לרזות. המטבוליזם נעשה איטי יותר ככל שאוכלים פחות. כאשר תנסה לרזות באמצעות דיאטות - מנגנון וויסות המשקל יגרום לך לתחושת רעב המלווה בסחרחורת, בעייפות, בכאבי ראש ובהרגשה כללית רעה. בנוסף, הגוף יפרש את הפחתת הקלוריות כרעב, יגרום לאגירת שומן וישתמש בחלבון שהשרירים בנויים ממנו. לכן במצב כזה, לא רק שלא תאבד שומן - אלא גם מסת השריר תיפגע.

הרזייה צריכה להיות שינוי לאורח חיים בריא ומסודר, בשילוב חשיפה של תת המודע ושינוי תבניות על מנת לפתור בצורה נכונה את בעיית ההשמנה והפרעת האכילה. כאשר נוקטים בצעדים דרסטיים מדי, הן בתהליך ההרזיה והן בסוג המזון שאותו אוכלים, סביר להניח שהמשקל יעלה מחדש בסופו של דבר. לכן טיפול נכון לא צריך להיות מותנה בספירת קלוריות, ולא להוות פרויקט מסוים - אלא להיות שינוי הדרגתי, התנהגותי וחשיבתי, שיביא בסופו של דבר להרזיה.

(ד"ר סיגל תמיר, ד"ר לתזונה ומדעי ההתנהגות)

תגיות:ממתקיםפורום מומחיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה