כתבות מגזין

גר הצדק הסיני בראיון מרתק: "חיפשתי את האמת ומצאתי אותה ביהדות"

הרב אהרון ולדמן, בשמו הסיני צ'אי, עלה לישראל והתגייר. כיום הוא מנהל אורח חיים חרדי ושואף להקים ישיבה למבוגרים. איך הכיר את היהדות בתוככי סין הקומוניסטית, וכיצד הוא מתמודד להתנכרותם של בני משפחתו לצעד המהפכני שעשה? ראיון מרתק

הרב אהרון ולדמן (צילום: אלבום פרטי)הרב אהרון ולדמן (צילום: אלבום פרטי)
אא

כשהרב אהרון ולדמן, גר צדק יליד סין, החליט להיות יהודי הוא שחה נגד הזרם של למעלה ממיליארד ורבע סינים שחיים במדינה הרביעית בגודלה בעולם. אחד היה אהרון, שבשמו הסיני נקרא - צ'אי. הניצוץ היהודי והרצון והמוטיבציה לעלות למדינת ישראל נבטו בקרבו דווקא בסין המודרנית ספוגת התרבות הקומוניסטית, נטולת כל זיקה דתית.

אחרי שעלה ארצה הוא התגייר, וכיום הוא מתגורר בבני-ברק, לומד ומלמד תורה. המסע הרוחני בחיפוש אחר שורשיו החל בשנות ה-90. בדרך עצר בתחנות שונות, לבדוק אמיתות של דת אחרת, אך חקר האמת הביא אותו לתורה הקדושה. ולדמן למד עברית תנ"כית, העמיק בלימוד ומצא את האמת שחיפש. לפני למעלה מעשור עזב את סין ועלה לישראל, להתגייר ולממש את מהותו כיהודי שומר תורה ומצוות. כיום הוא חרדי, לבוש בחליפה, את פניו מעטר זקן ולראשו כובע. למרות שחלפו שנים מאז ההחלטה לעזוב את מולדתו, הוריו ומשפחתו מתקשים לקבל את השינוי החד.

בתרגום לאנגלית הפירוש של שמו הסיני צ'אי הוא עץ, וביידיש ואלד, מכאן נגזר שם משפחתו הנוכחי. ולדמן נולד בסין המודרנית, שלדבריו יותר דומה לעולם המערבי. "לא חונכו על ברכי המסורת", הוא אומר, "נותקנו מהשורשים". ולדמן הרגיש את הריקנות הרוחנית ויצא למסע.

הרב אהרון ולדמן - צ'אי בילדותוהרב אהרון ולדמן - צ'אי בילדותו

כיום הוא עדיין לא נשוי. לאחרונה הוא עזב את העיר הצפונית צפת ועבר לעיר התורה בני ברק. כאמור הוא לומד תורה ומלמד יהדות. "התחלתי לפני כשנתיים ללמד יהדות, בדרך מעמיקה, אבל הבנתי שרק מתי מעט אנשים מבינים את הדרך הזאת", הוא אומר, "ניסיתי לחשוף אותם לרמה עמוקה של לימודי יהדות, אבל בהתחלה אני מודה שהייתה התנגדות מצידם. לפעמים האמת לא נוחה לאנשים, אז הם לא אוהבים אותך. במקביל הקמתי בית מדרש מסודר. זה לימוד שמתנהל אחד על אחד. חוץ מזה אני לומד, כותב ספרים, ודי עסוק בשנתיים האחרונות". כששואלים את ולדמן לגילו, שאלה שנחשבת ללגיטימית בתרבות הישראלית, ולדמן מותח קו: "אני חוזר למנהגיי האמריקאים ולא מגלה. זה דבר אישי".

"למעלה משנתיים אני לומד בישיבת נתיבות עולם, שעוזרת לי מאוד בחיי. הם קבלו אותי כשהייתי במצב שנזקקתי לסיוע, ראש הישיבה הרב יוסף ברוק ולומדי התורה הושיטו לי יד, ואני מוקיר להם תודה על כך. כשנכנסתי ראש הישיבה דאג שיהיה לי חברותא שיוכל ללמד אותי עם הרבה סבלנות. בשעתו לא הבנתי עברית מדוברת, והוא הסביר לי את הגמרא בלשון ברורה וקלה. כיום אני מסוגל ללמוד את כל התורה בעצמי, אבל בלי עזרתם לא הייתי יכול להתקדם במהירות. אחד הדברים היפים שנתקלתי בהם היא העזרה ההדדית. בבני בנק, עיר מגוריי, אני מרגיש כמו בן בית אצל משפחת ויינברג, הם אוהבים אותי, מעריכים אותי ועוזרים לי כל הזמן. אני מרגיש כמו הבן שלהם. ב"ה נתקלתי עם יהודים טובים בחיי. אני מודה לקב"ה ועם ישראל שקיבלו אותי, ועל ההדרכה בתורה, במצוות ובמעשים טובים".   

 

"הוריי עדיין לא מקבלים אותי"

הרפובליקה העממית של סין היא המדינה בעלת האוכלוסייה הגדולה בעולם, אשר מונה למעלה ממיליארד ורבע תושבים, והיא כאמור המדינה הרביעית בשטחה בעולם. סין גובלת עם 14 מדינות, בהן: קוריאה הצפונית, רוסיה, מונגוליה, קזחסטן, הודו, נפאל ווייטנאם. הרפובליקה העממית של סין הוקמה בשנת 1949, המשטר הסיני נחשב למשטר חד-מפלגתי הנשלט על ידי המפלגה הקומוניסטית של סין. זאת אף על פי שרוב החוקרים לא מגדירים אותו כמשטר קומוניסטי או סוציאליסטי. התאגדויות הנחשבות סכנה עבור המשטר (הפאלון גונג ותנועות לשחרור טיבט) נרדפות על ידי השלטונות, ומחבריהן נמנעות לעיתים תכופות זכויות האדם. בשנת 2018 סימן דו"ח החירות המקוונת את הרפובליקה העממית של סין כמובילה עולמית במודל שלטון טוטליטרי עדכני, מודל שמאומץ על ידי מדינות נוספות שמנסות להתקרב לסין.

אביו ואימו של ולדמן מתגוררים בסין, ולדבריו, הם חסרי דת. "הם עדיין לא מקבלים אותי. הסיטואציה לא משתפרת איתם, וכן - זה בהחלט כואב. אנחנו הולכים לכיוונים שונים, וככה יש יותר אי הבנה. כמו בענייני משפחה אחרים זה מכיל הרבה סוגיות. הם ראו אותי מאז הגיור, אני נסעתי לסין כמה פעמים, הם ממש לא מקבלים אותי, בפרט עם המראה החרדי. בעיניהם זה מרושע. יש אנטישמיות בעולם, והם חושבים שיהודים זה רע. הורי הם לא אנשים מאמינים, אני מנסה למצוא את דרכי אליהם בצורה של כבוד הדדי".

גדלת במדינה קומוניסטית שמתנגדת לזיקות דתיות - איך שמעת על יהדות? מה ידעת על היהודים?

"הקומוניזם בסין הוא נושא גדול. כשהתחלתי לחקור דתות באמצע שנות ה- 90, מערב סין הייתה פתוחה, המצב התחיל להיות טוב יותר והיה לי הרבה מידע. הגעתי ליהדות דרך לימודי הנצרות. לפני 10 שנים בסין היה חופשי באופן יחסי, ולא שלט שם הקומוניזם. אני בן אדם פילוסופי, הייתי בחקר אחר האמת, וזה מה שהוביל אותי ליהדות. אני תמיד מחפש את האמת". לימודי היהדות האינטנסיביים הובילו אותו להחלטה לעלות לישראל, כדי לקיים אורח חיים דתי הכולל תפילות בבית כנסת, שמירת כשרות ועוד. בישראל, חש ולדמן שמצא בית. לפני כ-7 שנים התגייר.

הרב אהרון ולדמן - צ'אי בילדותוהרב אהרון ולדמן - צ'אי בילדותו

מצאת את עצמך מתחרט על הצעד שאף שהוליד קרע במשפחה?

"בוודאי שאני לא מתחרט על הצעד שעשיתי. יש רק דרך אחת לחיות בעיניי והיא להיות יהודי. אבל בהחלט היו קשיים בדרך. החיים לא תמיד הולכים בקלות. יש עלויות וירידות. אני מבין את זה. ביהדות יש גם קשיים, ואכן עברתי מצבים קשים. אני אדם שמתמודד. נכון שבתחילת הדרך כל הזמן שמחים, אחר כך מגיעה ההתמודדות האמיתית והעמוקה יותר. יש שיעורים שעוברים בדרך, אלה החיים. להיות יהודי זה לא אומר שלא יהיו לך קשיים, ואני עברתי הרבה, עשיתי גם טעיות, כמו כל בן אדם".

אחרי שהות ארוכה בישראל, מה השאיפות שלך?  

"כיום אני לומד תורה כל יום עם חברותא, וגם מלמד תורה באופן פרטי. היה לי קשה להקים עסק בצפת לכן עברתי לבני ברק. חוץ מאשר ללמד תורה אני רוצה לייסד הקמת ישיבה לאנשים מבוגרים. אני עובד על זה עכשיו. בישיבה אני אלמד בדרך הלימוד המיוחדת שלי, שרק אני יכול ללמד אותה. אני לא מלמד משהו שהמצאתי, אי אפשר להמציא יהדות, לנו יש את התורה שקבלנו מאלוקים. ב-6 שנים האחרונות למדתי תורה לילה ויום, קראתי הרבה ספרים שרוב האנשים לא קראו. אני לא ממציא או מגלה את האמת, אבל מציע דרך עמוקה ללימוד".

ולדמן נחשף גם הוא לקונפליקט בחברה הישראלית ביחסי שבין חילונים לחרדים, ולמחלוקת שהוא יותר בין הציבוריים. "זה נושא מאוד עצוב. אני מתרחק מפוליטיקה, אבל בישראל קשה להתרחק מפוליטיקה. יש הרבה אי הבנה בין הציבוריים, יש הרבה אי הבנה בנוגע לציבור החרדי ולציבור הדתי בכלל. הרי לא מדובר בקבוצה הומוגנית של דתיים. צריך לעבוד על זה כדי לפתור את זה. אנחנו בני אדם, אנחנו יכולים לטעות – צריך לקבל את זה. צריך למצוא דרך לתקשר ולדבר בין הציבוריים בישראל. צריך סבלנות וקבלה אחד כלפי השני, אני מקווה שבעתיד החברה הישראלית תהיה יותר ידידותית. צריך אחווה. אנחנו היהודים משפחה אחת, יש כל כך הרבה אויבים מסביב וכל כך הרבה רע – איך נגן על עצמנו אם אנחנו רבים? אני מקווה שזה יהיה אחרת".            

לאיזו מצווה אתה מרגיש מחובר?

"לימוד תורה, כמובן. ליהודים אני אומר שילמדו את כל התורה ולא רק אספקטים שלה. צריך ללמוד יותר ברצינות, להקיף חומר. יהודים, אפילו שומרי תורה ומצוות, לא ממששים את פוטנציאל הלימודי שלהם, צריך למקסם את מימוש הפוטנציאל כדי להגיע לאמת העמוקה. מטרת לימוד התורה היא כדי להתקרב לאלוקים, אלא שצריך לעשות את זה בדרך הנכונה". 

תגיות:גר הצדקאהרון ולדמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה