שו"ת פורים

אסתר אשתו של מרדכי?

  • י' אדר התשע"ז
אא

שאלה

שלום רב, שמעתי בהרצאת הרב בהידברות כי מרדכי "לקח את אסתר לו לבת"- משמע, לבית, ואשתו היא ביתו, כך שבעצם היו נשואים. שאלותיי: 1. היאך נלקחה אסתר לבית אחשוורוש, הרי כתוב "ייקבצו בתולות רבות טובות מראה", ואסתר היתה נשואה, כך שוודאי לא בתולה? 2. היאך זה מוסרי לגדל תינוקת מגיל אפס, להיות לה כאב ואם, ואז לשאת אותה לאשה? הרי גם אם לא היה אביה הביולוגי, היה אביה המאמץ. האמנם הגיוני לשאת לאישה את בתו המאומצת? תודה רבה ופורים שמח.

 

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

1. היא נלקחה בכוח, ולא בהסכמת מרדכי אשר ניסה להסתיר אותה, ומאחר שהיתה מוסתרת, לא ידעו הגויים שהיא אשתו של מרדכי.

כמו כן, בהתחלה נאמר במגילה שבאו לקבץ כל נערה בתולה, אך לאחר מכן נאמר "ובהיקבץ נערות רבות לשושן הבירה" - כך משמע מהפשט שלקחו לבסוף כל נערה יפה מאוד גם שאינה בתולה.

המלבי"ם (אסתר ב, ח) כותב:

"מה שכתוב, ויהי בהשמע ובהקבץ הכל דברי מותר, הלא עיקר בא להודיע שנלקחה אסתר.

ומה נ"מ אם נלקחו נערות רבות קודם או לא?

ויהי נוסף על כל אלה כבר היה שנשמע דבר המלך ודתו, כי שתי פקודות יצאו מן המלך, תחלה יצאה הפקודה שיבקשו למלך נערות ממי שימסרם ברצון, וזה קרא דבר המלך, ואחר כך יצאה הפקודה השנית, שיקבצו נערות בעל כרחן (כנ"ל פסוקים ב ו-ג) וזה קרא דתו, כי עם הפקודה השנית ודאי חייבו להעובר ומסתיר את בתו משפט מות, מבואר שלא חשש תחלה אל התועלת עת יצא דבר המלך שהנערה שתמצא חן תילקח לאשה, ואף לא אח"כ אל הסכנה בצאת הדת שיקחו בע"כ, וזאת שנית ובהקבץ נערות רבות שכבר נקבצו נערות רבות מחוץ לשושן אל שושן, ואז ודאי גדול עונש איש שושן הרואה כל זאת ומעלים בת יפת תואר אשר אצלו, ומכל מקום מכל זה לא נתפעלו הצדיקים האלה, רק ותלקח אסתר בחזקה ולא נתנה מרדכי מדעתו".

2. אסתר לא התייתמה כתינוקת, אלא כילדה, אולי אפילו ילדה המתקרבת כבר לנערותה. כך שהיא ידעה היטב שמרדכי הוא דודה ולא אביה.

יש לזכור שההלכה אוסרת להשיא אשה נגד רצונה. פירוש הדבר שאסתר רצתה להינשא למרדכי, אחרת לא היתה מתחתנת עמו. גם מן המגילה אנו למדים על האהבה הרבה ששררה ביניהם.

בעת העתיקה היתה מצווה ומנהג מקובל להשיא אחיינית עם דודה, אשר היה דואג לה ואוהב אותה באהבה מיוחדת דווקא משום הקרבה המשפחתית ביניהם. אנו חיים כיום עם מנהגים שונים לחלוטין אליהם הורגלנו בין השאר בעקבות התרבות התעשייתית והמדינית (מהרבה מאוד בחינות, מושג המדינה החליף את מושג המשפחה שהיתה בעבר האחראית העיקרית להשכלה והנישואין של הילדים), כך שאין לנו יכולת אמיתית להבין את התרבות בעת העתיקה. על כל פנים, אין לנו שמץ של ספק בכך שגדולי ישראל בכל הדורות נהגו תמיד במוסר העילאי הגבוה ביותר בכל סוגי הנסיבות, כי התורה היא נצחית, כך שהדרכתה מלמדת למוסר הגבוה ביותר בכל תקופה ומצב אפשרי. מרדכי נהג בצדיקות עם אסתר כפי רצון השם בתקופה חשובה זו בהיסטוריה. כל תקופה בהיסטוריה מגיעה עם הדרישות שלה.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אסתרמרדכי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה