הלכות ומנהגים

האם מותר לענוד חוט אדום?

  • כ"ו שבט התשע"ז
אא

שאלה

האם יש בדברים הללו או ברובם שמץ של עבודה זרה? לא ראיתי בחיים רב גדול וצדיק אמת ירא שמיים הולך עם סרט אדום. האם בענידת הסרט האדום יש משום מעשה האמורי? האם החמסה הינה נטע זר? מה צריך לעשות עימם? האם יש להשליכם לפח או לבערם באש? אשמח לקבל את התשובה להלכה, וגם תשובה שמחמירה בעניין כדי שתחול הברכה בנושא ולא ישאר ספק. תודה רבה מראש

תשובה

שלום רב,

יש שכתבו לאסור לענוד חוט אדום משום דרכי האמורי, אולם דעת רוב הפוסקים שאין בזה איסור.

מקורות: הנה בתוספתא מסכת שבת (פרק ז הלכה א) נאמר, הקושר חוט אדום על אצבעו הרי זה מדרכי האמורי, אולם בתוספתא (שם פרק ח הלכה ד) נאמר, הקושר חוט אדום רבן גמליאל אומר אינו מדרכי האמורי. ורבי אלעזר בר צדוק אומר הרי זה מדרכי האמורי. ע"ש. ולכאורה התוספתא הראשונה מדברת דווקא על מי שקושר חוט אדום על אצבעו, ובזה לכל הדעות אסור משום דרכי האמורי, והתוספתא השנייה מדברת על מי שקושר חוט אדום במקומות אחרים בגופו, ובזה נחלקו התנאים אם יש לאסור משום דרכי האמורי. ולפי זה יש לנקוט לאיסור - לאור דברי הגמרא עבודה זרה (דף ז עמוד א) שבמחלוקת בשל תורה הלך אחר המחמיר. ואכן כך הביא בספר ראשית חכמה (דרך ארץ, שער ד) שהקושר על ידו חוט אדום הרי זה מדרכי האמורי. ע"ש. הרי שפסק לאיסור.

ובאמת יש שכתבו לעורר על המנהג לענוד חוט אדום לשם סגולה - ראה בספר חכו ממתקים חלק א' (עמוד רפא) בשם הגרש"ז אויערבאך זצ"ל שעורר על אודות הסגולה שמקיפין את קבר רחל אמנו בחוט, והמעוברת נושאת אותו כדי להשלים ימי עיבורה, מבלי להפיל ולדה, שלא להקיף ולשאת חוט אדום, כי יש בכך משום דרכי האמורי. וכן הביא בספר סגולות רבותינו (עמוד 135) בשם הגר"ח קניבסקי שליט"א.

אולם בשו"ת ויען דוד חלק ג' (סימן נד) האריך להתיר לשים חוט אדום על ידו נגד עין הרע מכוח כמה ספקות, א. קודם כל עצם הדבר הוא מחלוקת תנאים. ב. יש שני ספקות בגירסא בתוספתא (אם גורסים על גבי אדום. ואם גורסים אין משום דרכי האמורי). ג. כי לא ברור שיש איסור לקשור כשעושין לתועלת להנצל מעין הרע ולא משום דרכי האמורי. ד. יש מחלוקת באחרונים כשהאמוריים כבר הפסיקו לעשות כן אם נשאר האיסור. ה. על פי דברי הברכי יוסף יורה דעה (סימן קעח סעיף ג) בשם זקינו החסד לאברהם שכתב בהגהותיו, ובאמת שהרבה דברים שנויים באותה תוספתא שיש בהם משום דרכי האמורי והרבה בני אדם נכשלים בהם ואין איש שם על לב, ושמא משמע להו דאין לחוש משום דרכי האמורי אלא לדברים שהוזכרו בגמרא, ושאר הדברים השנויים בתוספתא שם דלא כהלכתא, דאם לא כן לא הוה שתיק תלמודא מינייהו. ע"ש. (רק יש להעיר שדברי הברכי יוסף כבר כתובים בבית יוסף (סימן קעח). וכבר העיר כן בשו"ת יביע אומר חלק ג' חלק יורה דעה סימן כד אות ז, וחלק י' עמוד שמה אות כב, שדברי הברכי יוסף בשם זקינו החסד לאברהם הם הם דברי הבית יוסף אות באות מילה במילה).

וכן כתבו עוד רבים להתיר בזה - ראה בשו"ת באר משה חלק ח' (סימן לו אות ג) שכן היה המנהג לקשור חוט אדום על עגלה או מיטת התינוק מפני עין הרע, והוא בכלל מנהג נשים זקינות שעליהם כתב הרשב"א שאל יזלזלו בדבריהן ובמנהגיהם כי בוודאי יסודתם בהררי קודש גם אם נעלם הטעם ממנו. וכן האריך בשו"ת רבבות אפרים חלק ח' (סימן נא אות ג, בתשובת הרב יוסף בנימין צרפתי) שהמנהג לקשור חוט אדום על היד לעין הרע הוא מנהג יפה וכו'. ע"ש. וכן ראה בשו"ת ויצבור יוסף חלק ד' (סימן קיד) שהיות והנשים היום לא קושרות חוט אדום לשם עבודה זרה, לכן אין בו איסור. וכן בספר מאורות נתן על חנוכה (עמודים 35-38) האריך ליישב מה שנהגו להקיף בחוט אדום סביב המצבה שעל קבר רחל אמנו זיע"א.

וכך היא גם דעת הגר"ע יוסף זצ"ל כאשר הובא בספר מעין אומר חלק ה' (פרק ח סימן יח). וכן בספר ישועות מרדכי (עמוד 103) הובא מהגר"מ אליהו זצ"ל שכתב לגבי ענידת חוט אדום שהקיף את קבר רחל אימנו ע"ה "זה מנהג קדום ואפשר להמשיך כן". וע"ע בשו"ת שאילת שאול חלק א' (חלק יורה דעה סימן כח) ובשו"ת חיי הלוי חלק ד' (סימן נה אות ה) וחלק ה' (סימן קכב אות ט) ובשו"ת דברות אליהו חלק ט' (סימן נט).

2. ענין החמסה בצורת כף, שיש בו חמש אצבעות, וחקוק עליו אות ה', אינו נטע זר, כי כבר מקורו טהור בדברי החיד"א זצ"ל, והובא בבן איש חי (שנה ב' פרשת פינחס אות יג). וע"ע בספר מעין אומר חלק ה' (שם) שנשאל הגר"ע יוסף זצ"ל האם מותר לענוד חמסה כסגולה נגד עין הרע, או שיש בזה איסור משום דרכי האמורי, והשיב: אין. 

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:חוט אדוםחמסה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה