חדשות מדע וטכנולוגיה

מדענים הצליחו לבנות רקמת לב פועמת – מעלים של תרד

לא תאמינו: עלים של תרד יכולים לשמש בסיס לגידול רקמת לב פועמת שניתנת להשתלה בבני אדם

  • א' ניסן התשע"ז
אא

בעיה קשה בתחום השתלות הלב היא התורים הארוכים להשתלה, שגורמים לכך שרבים הולכים לעולמם לפני שזכו לסיכוי להחלמה. מדענים מחפשים כל העת דרכים לפתח לב מלאכותי או רקמות לב מלאכותיות שיאריכו את הזמן בו יכולים חולי לב להמתין להשתלה. במאמר שפורסם החודש בכתב העת המדעי 'ביומטריאלס' הציעה קבוצת מדענים במכון הפוליטכני וורצ'סטר, מסצ'וסטס, פתרון חדשני: תאי לב פעילים שגודלו בתוך עלה של תרד.

למה דווקא תרד? הקושי הגדול ביותר שעמד עד היום בפני מדענים הוא לגדל את צינורות הדם הדקיקים שחשובים כל כך לבריאות רקמת הלב. "הגורם המגביל העיקרי להנדסת רקמות הוא המחסור ברשת צינורות דם", אומר ג'ושוע גרשלאק, אחד מכותבי המחקר. "בלי רשת כזאת, הרקמות פשוט מתות".

כאן נכנס לתמונה התרד. לעלי תרד יש רשת של נימים דקיקים שמעבירה מים וחומרים מזינים לכל התאים. כך עלה במוחם של מדעני המכון להשתמש ברשת הזו להובלת דם בתאי הלב. הדרך בה נעשה הניסוי? תאי הצמח של התרד הוסרו מהעלה, מה שהשאיר מאחור מעין 'מסגרת' עשויה צלולוז. צלולוז הוא חומר מכניס אורחים שעובד בצוותא עם מגוון חומרים מהחי, ובעבר נעשה בו שימוש למטרות כמו הנדסת רקמת עצם או סחוס וכן לריפוי פצעים.

במסגרת העלה שנותרה – הצלולוז, כאמור – הכניסו המדענים תאים אנושיים חיים של רקמת לב, כך שהרקמה האנושית גדלה על בסיס העלה, מוקפת בצינורות הדקיקים של התרד. כאשר עלה התרד הפך למעשה ללב קטנטן, המדענים ערכו ניסויים של העברת נוזלים וחרוזים קטנטנים דרך צינורות העלה, כלי להראות שגם תאי דם יכולים לזרום במערכת הזו. כל הניסויים הללו הוכתרו בהצלחה.

מדובר כמובן בניסוי ראשוני מאד, אבל החוקרים אומרים כי המטרה שלהם היא להגיע למצב בו ניתן להחליף רקמות פגומות של חולים שעברו התקף לב ברקמות שגדלו על עלים. תודות למערכת הצינורות בעלה, הרקמות הללו יוכלו להעביר בקלות דם וחמצן, וכך לסייע בהחלמתם של החולים.

"יש לנו עוד הרבה עבודה לעשות, אבל עד עכשיו זה נראה מבטיח מאד", אומר גלן גודט, חוקר אחר מצוות המחקר. "עריכת התאמות בצמחים נפוצים שחוואים מגדלי זה אלפי שנים ועשיית שימוש בהם בהנדסת רקמות יכולה לפתור המון בעיות שמגבילות כרגע את התחום".

תגיות:לבתרדמדע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה