כתבות מגזין

יעקב שוואקי: "רציתי להכיר לדור הצעיר את הקלאסיקות שגדלתי עליהן"

בראיון אישי ומיוחד לאתר הידברות מספר הזמר יעקב שוואקי על האופן בו הוא משלב בין חיי המשפחה לקריירה, על לימוד התורה שעליו הוא לא מוותר באף נקודה על הגלובוס, ועל הברכה המיוחדת שקיבל מהרב עובדיה יוסף

  • כ"א אדר התשע"ז
יעקב שוואקייעקב שוואקי
אא

לאחרונה השיק המגה סטאר היהודי יעקב שוואקי אלבום כפול, "היו זמנים", שלמעשה מכיל קלאסיקות מכל הזמנים וכמו כן את להיטיו הגדולים. פרסומו של אלבום זה הוא סיבה טובה לשוחח עמו, לדלות פרטים מעניינים מהעבר, ולשמוע על העתיד וההווה. שוואקי, המתגורר בארה"ב אך מרבה להופיע בישראל וברחבי העולם, אחראי על לא מעט להיטים שהדהדו בעוצמה בעולם היהודי כולו, והושמעו בעתות שמחה וברגעי עצב וכאב. 'היו זמנים', שכולו נוסטלגיה לעבר, הוא נקודה טובה לעצור לרגע, ולבקש ממנו להסתכל לאחור על הקריירה המוזיקלית שלו עד כה.

יעקב שוואקי נולד בירושלים, והעביר את שמונה שנות חייו הראשונות בשכונת בית וגן בירושלים. כשהיה בן שמונה עברה משפחת שוואקי להתגורר בארצות הברית, ויעקב התחיל את הקריירה המוזיקלית שלו בלהקת הילדים המפורסמת 'פרחי מיאמי'. רוב הפרחים הללו, כמו רוב נערי המקהלות באשר הם, גדלו ופנו לעיסוקים אחרים. שוואקי היה אחד מהיחידים שעבורם מקהלת הילדים היתה קרש מקפצה לעתיד מוזיקלי מזהיר. ב-2001 הוא הוציא את אלבום הבכורה שלו 'שמעתי' – ועולם המוזיקה היהודית נרעש. מהרגע הראשון היה ברור: זה לא עוד זמר, זה אולי הזמר בה' הידיעה של הדור החדש במוזיקה החסידית.

שוואקי הוא זמר של להיטים גדולים. מ'רחם' המיתולוגי שכבש כל פינה ועד 'אני מאמין בניסים' שכל ילד בתלמוד תורה יכול לשיר לכם בדבקות צרחנית ובלי לטעות באף מילה, לאלבומים שלו יש נטייה לייצר שירים בלתי נשכחים: לא רק להיטי חתונות קצביים אלא שירים שנצרבים היטב בזיכרון גם כשהם מפנים את מקומם במצעד לשירים חדשים יותר. לא פלא שהאלבום החדש, 'היו זמנים' מכיל בתוכו, בין השאר, גם כמה מאותם להיטים בלתי נשכחים. אבל 'היו זמנים' הוא הרבה יותר מחזרה במנהרת הזמן של הקריירה הפרטית של שוואקי: זה אלבום של נוסטלגיה צרופה למוזיקה החסידית של סוף המאה הקודמת.

"האלבום הזה הוא חלום שרציתי להגשים הרבה זמן", אומר לנו שוואקי בריאיון מיוחד. "פשוט רצינו לקחת את הקלאסיקות והלהיטים שבני דורי גדלו עליהם, ולהנגיש ולהגיש אותם לדור הצעיר יותר, שלא כל כך זכה להיחשף אליהם. ברוך ה', אין יום שעובר מאז שיצא האלבום, שאני לא מקבל תגובות מכל רחבי העולם. מבוגרים, צעירים, דתיים, חילוניים. ממש כל עם ישראל. הרבה אנשים מתחברים לאלבום החדש. וזה מאוד מרגש".

תגובות מכל רחבי העולם הם לא דבר חדש ביקום של שוואקי. השירים שלו שמופיעים ביוטיוב זוכים לטור אינסופי כמעט של תגובות, מכל העולם ממש. כשהעלה בערוץ היוטיוב הרשמי שלו את השיר We are a Miracle, שיר הנושא של האלבום שנקרא בעברית: 'אני מאמין בניסים', התגובות שזרמו אל הדף נעו מניגוב דמעות של ישראלים ועד סיפורים אישיים נוגעים ללב של אנשים במקומות רחוקים מאד מישראל. 'אבות אבותי הוכרחו להתנצר על ידי האינקוויזיציה', כתב מגיב אחד. 'אבל אני יודע את האמת. שמע ישראל! אני אחד מ-14 ילדים ורק אני חזרתי ליהדות. אכן, אנחנו נס!'. תגידו אתם: באיזה ערוץ רשמי של זמר אחר אפשר למצוא מיני-אוטוביוגרפיות מרגשות ומסקרנות כל כך, שהועלו אל הרשת בסך הכל כתגובה לשיר מוצלח?

מתוך שלל להיטיך, יש שיר אחד שאתה אוהב במיוחד לשיר בהופעות?

"ואו. הבחירה קשה. יש הרבה שירים טובים, ברוך ה', אבל אני יכול להגיד שאני משתדל לא לסיים הופעה בלי 'והיא שעמדה', 'עת רקוד', ובשנה האחרונה גם עם השיר 'מאמין בניסים'."

אפרופו הופעות, ספר על הופעה מיוחדת שהייתה לך לאחרונה.

"לפני כמה חודשים לקחתי חלק בקונצרט היוקרתי "האסק 30" שמתקיים מידי שנה בלינקולן סנטר במנהטן (האסק הוא ארגון אמריקאי למען ילדים עם צרכים מיוחדים, והקונצרט השנתי שלו נחשב לאירוע היוקרתי ביותר של המוזיקה החסידית בארה"ב). במהלך ההופעה, אירחתי את ידידי היקר איצי וולדנר, שגם אחראי למספר לא מבוטל מהלהיטים הגדולים שלי. זו הייתה הפעם הראשונה של איצי על הבמה, וזה היה מאוד מרגש. בהמשך ההופעה ביצעתי את "מחרוזת דביקות" מהאלבום החדש, עם המוזיקאי המוכשר אייבי רוטנברג. זה היה ממש מיוחד".

למרות הביקוש הרב וההופעות הרבות בהן הוא מככב, שוואקי אומר שהוא עובד קשה כדי לשמור על איזון בחייו. כשמדובר על לימוד תורה, למשל, הוא מצהיר כי אינו מוותר על לימוד קבוע בבוקר, בבית המדרש השכונתי. "גם כשאני נוסע בעולם, את מה שצריך אני משלים בדרכים, כמו שכתוב: "בשבתך בביתך ובלכתך בדרך". זה מאוד חשוב לי". גם הדאגה לצד המשפחתי מלווה אותו תמיד: "בתחום העיסוק שלי, מטבע הדברים יש הרבה יציאות מחוץ לבית. עם זאת, אני תמיד משתדל לחזור הביתה לשבת. אין כמו שבת בבית, עם הילדים והמשפחה. זה מאוד חשוב לי, לאשתי ולילדים".

בין המופעים הרבים שלו בעולם, אגב, שוואקי הספיק להופיע גם באירוע של ארגון הידברות. "הידברות הוא ארגון קדוש שעושה המון למען עם ישראל, בארץ ובחו"ל. לפני שנה עשינו מופע ענק לקהילה היהודית בפריז, עם כבוד הרב זמיר כהן שליט"א, וזכיתי להכיר אדם בעל שיעור קומה, ובעל זכויות רבות בקירוב עם ישראל לאביהם שבשמיים".

כבוגר ישיבה המקפיד על לימוד יומי, שוואקי מתחזק קשר טוב עם מספר רבנים. אבל כששואלים אותו מיהי הדמות הרוחנית המשמעותית בחייו, הוא אינו מהסס לרגע. "הדמות הרוחנית שלי היא כמובן מרן חכם עובדיה יוסף זיע"א, שזכיתי לשיר בסוכתו, ואף לקבל את ברכתו מספר פעמים". באלבום 'אני מאמין בניסים', כמובן, הוא הקדיש לרב עובדיה זצ"ל את השיר 'מרן שלי'.

לצד החיים וההופעות בחו"ל, אתה מופיע המון בישראל. מה אתה הכי אוהב בארץ הקודש?

"אני משתדל בכל ביקור שלי בארץ, להתפלל בכותל המערבי שריד מקדשנו. מתפללים המון לכך שנזכה לבניין בית המקדש במהרה אמן".

מה דעתך על נשיא ארה"ב החדש?

"עושה רושם שהנשיא החדש מנסה להועיל לעם היהודי, ועם זאת אנו זוכרים שאנחנו מאמינים בני מאמינים ואין לנו על מי להישען, אלא על אבינו שבשמיים".

ולסיום – מהן שאיפותיך העתידיות מבחינת קריירה?

"השאיפה שלי היא להגיע לעוד ועוד יהודים בעולם, ולהדליק בהם את הניצוץ היהודי הקיים בלבם. אין סיפוק גדול מזה, לראות אנשים שהתרחקו מהיהדות, ואפילו כאלה שעל סף התבוללות, ולבסוף חוזרים למקורות בעקבות המוזיקה. למוזיקה יש כוח עצום, וחשוב להשתמש בו בתבונה ובקדושה".

תקציר מהאלבום החדש:

תגיות:יעקב שוואקימוזיקה יהודית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה