בריאות ותזונה

הילד שלכם עדיין רוכב על אופניים בלי קסדה? הוא בסיכון ללקות במחלות קשות

מחקר אמריקאי חדש מגלה: פציעה לראש היא הרבה יותר חמורה ממה שחשבתם. מוח שספג פגיעה גורם לשינויים גנטיים שמעלים דרסטית את הסיכון למספר מחלות קשות

  • ט' אדר התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

חושבים שהסיכון הגדול ביותר של רכיבה ללא קסדה הוא פציעת ראש? חכו עד שתקראו על ממצאי המחקר החדש של אוניברסיטת UCLAהאמריקאית.

החוקרים אימנו 20 עכברושים להיחלץ מתוך מבוך. לאחר מכן, הם ייצרו אפקטים של פציעת ראש הגורמת פגיעה מוחית ב-10 מהעכברים. כאשר העכברים הוכנסו שוב למבוך, אלה שספגו פציעה בעבר נדרשו לזמן ארוך יותר ב-25% כדי להיחלץ ממנו

כדי להבין מה השתנה בעכברים, החוקרים ניתחו את הגנום של שתי הקבוצות – זו שספגה פציעה וזו שלא. בקרב אלה שעברו פגיעת ראש, החוקרים גילו שלא פחות מ-268 גנים עברו שינוי בעקבות הפציעה.

יותר ממאה מהגנים שעברו שינוי אצל העכברים בעקבות פגיעה במוח הם גנים שקיימים גם אצל בני אדם, כולם גנים הידועים בקשר שלהם לבעיות נוירולוגיות ופסיכיאטריות שונות. 16 מהגנים האלה, למשל, הם גנים שהשינוי שעברו בעכברים הוא שינוי שמנבא אצל בני אדם נטייה לחלות באלצהיימר.

בסיכום תוצאות המחקר, החוקרים מצאו כי פגיעה מוחית כתוצאה ממכה חזקה לראש יכולה ליצור שינויים גנטיים שיגרמו לפצוע להיות בסיכון גבוה למספר רב של מחלות ותסמונות, כולל שבץ מוחי, ADHD, אוטיזם, דיכאון, סכיזופרניה, אלצהיימר, ועוד.

ההנחה של החוקרים היא כי פציעה המשפיעה על המוח גוררת תגובה של מספר גנים ראשיים, שבתורם יוצרים שינויים במאות גנים אחרים. התהליך יכול לקרות במספר דרכים. למשל, הפציעה יכולה לגרום בסופו של דבר לגנים לייצר חלבון בצורות חריגות. או שהפציעה יכולה לשנות את מספק העותקים הבאים לידי ביטוי של גן בכל תא. שינויים כאלה מונעים מהגן לעבוד כמו שצריך, מה שיכול להוביל למחלות האמורות.

החוקרים ציינו כי כבר שנים רבות ידוע שאנשים שספגו פגיעות ראש, כמו חיילים ושחקני פוטבול, מצויים בסכנה לפתח מחלות נוירולוגיות בגיל צעיר יחסית. אולם עד עתה לא היה ידוע מה המנגנון שהפך זעזוע מוח או פגיעה מוחית אחרת למחלה.

תגיות:אופנייםקסדהבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה