בריאות ותזונה

מחקר: אלו שלושת הערים עם הילדים הכי שמנים בישראל

ילדים שמנים - התופעה הופכת למגפה: חצי מיליון מהילדים בישראל סובלים מעודף משקל. מה ניתן לעשות, ובאילו ערים יש הכי הרבה ילדים שמנים?

  • כ"ו שבט התשע"ז
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

מחקר שנערך לאחרונה ב"מכבי שירותי בריאות" ביקש ללמוד על נתוני ההשמנה של ילדי ישראל לפי עיר מגוריהם. החוקרים בדקו את ילדי הערים הגדולות בישראל באמצעות הנתונים המופיעים במאגר הממוחשב של הקופה את הילדים, לפי מדד מסת הגוף (BMI). באמצעות הבדיקה חילקו החוקרים את הילדים הנבדקים, בגילאי 4-10, לשלוש קבוצות: משקל תקין, עודף משקל או תת-משקל.

ממצאי המחקר לא הותירו מקום לספק: התופעה של השמנת ילדים הופכת למגפה, ובישראל המצב קשה מאוד: חצי מיליון מהילדים בישראל סובלים מעודף משקל.

חשוב להבין כי להשמנת יתר השלכות קשות על הילדים: ילדים הסובלים מעודף משקל חווים לעיתים קרובות כאבי ראש ממושכים, הפרעות נשימה בשינה שעשויות לפגוע בערנות ובריכוז בלימודים, סוכרת, עודף כולסטרול, לחץ דם גבוה, כאבי שרירים ומפרקים. מלבד הסכנות הבריאותיות בהשמנה, לתופעה יש גם השלכות חברתיות: ילדים בעלי עודף משקל עשויים לסבול מהצקות מחבריהם ומדימוי גוף נמוך.

מן המחקר עולה כי בקרב ערים מסוימות, גדלים ילדים שמנים. על פי הממצאים, בבאר שבע, נתניה ובת-ים יש את אחוז הילדים הגבוה ביותר שסובל מעודף משקל והשמנה (25.4%, 25%, 24.9%). במקום הרביעי חולון, עם 23.7% ילדים הסובלים מעודף משקל. את הרשימה סוגרות הערים תל אביב, כפר סבא וירושלים (19.6%, 18.7%, 20.4%).

לימור טל-פוני, דיאטנית ילדים ומנהלת תזונה במחוז השרון בקופת החולים, מסבירה ל'ידיעות אחרונות' את בחירתם להתמקד דווקא בילדים בגילאים 4-10. "בחרנו לערוך את המחקר על ילדים בגיל זה בגלל היכולת לבצע שינוי בהרגלי התזונה ואורח החיים", היא אומרת. "חשוב להבין שילד שמן בגילאים 5-6 הוא בעל סיכוי של 40% להיות מבוגר שמן. זוהי הסיבה שחשוב כבר בטווח הגילאים הללו לעשות שינוי ולמנוע השמנה או עודף משקל לטווח ארוך".

טל-פוני מסבירה את שתי הבעיות העיקריות הגורמות להשמנה: הילדים שלנו גדלים בסביבה שמלאה במזון לא בריא כמו ג'אנק פוד, חטיפים ומשקאות ממותקים. בנוסף לכך, הילדים לא מבצעים פעילות גופנית. הם יושבים מול הטלוויזיה והמחשב ופחות עושים ספורט.

עוד מסבירה הדיאטנית את הקשר בין השמנה למצב סוציו אקונומי: "גילינו שבהרצליה וכפר סבא, שהם ישובים מבוססים יותר, יש פחות אחוזים של ילדים הסובלים מהשמנה. השמנה נקשרת למצב סוציו אקונומי נמוך".

טל-פוני מוסיפה ומציינת כי חשוב לטפל בילדים הסובלים מעודף משקל, על ידי שינוי בהרגלי התזונה המשפחתית. "לא כדאי לתת את הדגש על המשקל, אלא לעודד ביצוע פעילות גופנית. חשוב לעבור תהליך בריא, לעיתים ארוך, בו המשפחה כולה לומדת לאכול נכון ובריא", היא אומרת.

תגיות:השמנהבריאותילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה