בריאות ותזונה

מקפידים לעשות הליכות אבל לא יורדים במשקל? אתם לא לבד

מחקר חדש מסביר למה הג'וגינג עליו אתם מקפידים באדיקות לא עוזר לכם לרדת במשקל: פשוט אין קשר בין פעילות גופנית רגילה וירידה במשקל

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מחקר בינלאומי בניצוחה של אוניברסיטת לויולה בשיקגו מספק עדויות חדשות לכך שפעילות גופנית אינה המפתח לירידה במשקל.

החוקרים בדקו צעירים מרחבי ארצות הברית ומארבע ארצות אחרות, וגילו שלא היה שום קשר בין הזמן אותו הקדישו הנחקרים לפעילות גופנית לבין המשקל שלהם. "המחקר מצא שעיסוק בספורט לא מגן עלינו מעלייה במשקל", אומרת החוקרת הראשית, ד"ר לארה ר. דוגאס.

אין שום ספק בכך שלפעילות גופנית יש יתרונות רבים לבריאות, כולל הפחתת הסיכון למחלות לב, סוכרת וסרטן כמו גם שיפור הבריאות הנפשית ומבא הרוח. אנשים שמקפידים על פעילות גופנית באופן קבוע נוטים להיות בריאים יותר ולחיות חיים ארוכים יותר. אבל אם אתם מקפידים על ג'וגינג כדי לרדת במשקל, סביר להניח שתתאכזבו. החוקרים אומרים כי אמנם פעילות גופנית שורפת קלוריות, אבל היא גם מגבירה את התיאבון, ואנשים נוטים לעיתים 'לפצות' על הספורט של הבוקר בכך שלא יזוזו בכלל בשאר היום.

עד לא מזמן, הנחה רווחת בין מומחים הייתה שאורח החיים הנייח של ימינו, בו אנשים ממעטים בפעילות גופנית, הוא אחד הגורמים המובילים למגפת ההשמנה העולמית. אבל מחקרים חדשים, כמו המחקר הנוכחי של אוניברסיטת לויולה, סותרים את ההנחה הזו.

המחקר לגבי פעילות גופנית הוא אחד מהמחקרים שהתבצעו כחלק מתוכנית בינלאומית שעקבה אחרי אנשים בגיל 25 עד 40 החיים בחמש מדינות: ארצות הברית, גאנה, דרום אפריקה, ג'מייקה, ואיי סייצ'ל. המשתתפים הגיעו מכל מעמד סוציו-אקונומי.

מחקרים בעבר גילו שכאשר אנשים מתבקשים לדווח על הפעילות גופנית שהם עושים, הם נוטים להגזים בתשובותיהם. כדי להשיג מדד אובייקטיבי יותר, המשתתפים במחקר של לויולה ענדו מכשירי מעקב דמויי שעון במשך שבוע. המכשירים מדדו את כמות האנרגיה שהם הוציאו ומספר הצעדים היומי שלהם. החוקרים מדדו גם את המשקל, הגובה ואחוז השומן של כל אחד מהנחקרים. אחרי המבדק הראשוני, המשתתפים נבדקו שוב אחרי שנה ואחרי שנתיים.

בבדיקה הראשונית נמצא שאזרחי גאנה היו, בממוצע, הרזים ביותר ( גברים ונשים כאחד שקלו בממוצע 63 קילוגרמים), בעוד האמריקאים היו השמנים ביותר (נשים שקלו בממוצע 91.6 קילו, גברים שקלו 93.4 קילו). 76% מהגברים של גאנה ו-44% מהנשים של גאנה עמדו בהנחיות הפעילות הגופנית של משרד הבריאות האמריקאי, בעוד רק 44% מהגברים האמריקאים ו-20% מהנשים האמריקאיות מילאו אחר ההמלצות הללו. משרד הבריאות האמריקאי ממליץ על שעתיים וחצי של פעילות אירובית באינטנסיביות בינונית (כמו הליכה מהירה) מידי שבוע.

במבדקים החוזרים, לא נמצא קשר בין הקפדה על פעילות גופנית וירידה במשקל. הגורמים היחידים שנמצא קשר בינם לבין עליה במשקל היו משקל הגוף הראשוני (כלומר, הנבדקים ששקלו הכי הרבה בתחילת המחקר עלו הכי הרבה גם בהמשכו), גיל ומגדר.

כמובן, המחקר לא בדק את השפעתה של תכנית ספורט אינטנסיבית במיוחד. אם אתם עובדים במלוא המרץ שעתיים ביום בחדר כושר, התוצאות של המחקר הזה כנראה לא רלוונטיות עבורכם. אבל כשמדובר בפעילות ספורטיבית ממוצעת יותר – הליכה יומיומית של חצי שעה או כמה שיעורי אירובי בשבוע – פשוט אי אפשר לצפות ממנה שתשנה את המשקל שלכם. פעילות גופנית טובה לבריאות – אבל משקל האדם מושפע, בראש ובראשונה, מתזונה.

תגיות:הליכהירידה במשקלספורט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה