כתבות מגזין

לחגוג או לא? 10 עובדות על ימי הולדת ביהדות

איך כדאי לחגוג את יום ההולדת? אלו ימי הולדת מיוחדים קיימים ביהדות? מיהו הראשון בתורה שחגג את יום הולדתו? ומה אנחנו יכולים לעשות כדי לרומם את היום הזה?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. יום ההולדת הראשון – והיחיד – שמובא בתורה, הוא דווקא יום הולדתו של גוי: "יום הולדת את פרעה" (בראשית מ'). לכן, ישנם הטוענים שחגיגות יום הולדת הם מנהג הגויים, ואינם מציינים כלל את היום הזה.

2. הסיבה לאי-ציונו של יום ההולדת נובע גם ממחלוקת בגמרא: האם טוב לו לאדם שלא נברא משנברא, או טוב לו שנברא. הסוגיה מסתכמת בכך שטוב לו לאדם שלא נברא משנברא, ולכן, לדעת רבים, אין טעם לחגוג את יום ההולדת. אחרים טוענים לעומתם, שכיוון שכבר נברא האדם, ראוי לחגוג את היום שבו נכנס לחיי העולם, ויכול לקיים מצוות ומעשים טובים.

3. לעומתם, רבים אחרים נוהגים דווקא לציין את היום הזה, משום גדולתו וחשיבותו בחייו של האדם. בתלמוד ירושלמי מובא "שביום לידת האדם מזלו חזק וטוב" (ר"ה פרק ג', הלכה ח'). יום הלידה עצמו, ובעיקר היום בשבוע, משפיע על כל חייו של האדם, על טיבו ועל טבעו.

4. חז"ל אומרים כי יום הולדתו של האדם הוא יום בו האדם מקבל שפע רב של כוחות של חיים, מידי שנה בשנה. ברוב המקומות בעולם חוגגים את יום ההולדת כחגיגה קלילה, סיבה למסיבה. אך למעשה, ביהדות מובא כי יום ההולדת הוא יום רציני, יום של חשבון נפש. זהו היום שבו הגיע האדם לעולם, ולכן יום זה מתאים לעריכה של חשבון נפש אישי: לאן הגיע עד היום? מה עשה עם הכוחות שנטעו בו? האם עשה טוב בחייו, או חלילה להיפך?

5. כך מובא גם בספר המנהגים של חסידות חב"ד:  "ביום ההולדת על האדם להתבודד, ולהעלות זיכרונותיו ולהתבונן בהם, והצריכים תיקון ותשובה – ישוב ויתקנם".

6. ביום ההולדת כדאי לאדם להרבות במעשים טובים, להוסיף טוב לעולם. כדאי לתת צדקה ביום זה, ויש הנוהגים לעלות לתורה ביום ההולדת – אם הוא יום שיש בו קריאת התורה, ואם אין בו קריאת התורה, נוהגים לעלות לתורה בשבת שלפני יום ההולדת.

7. בחסידות חב"ד כמו גם בקהילות רבות אחרות, נוהגים שבכל יום בשנה יאמר אדם פרק תהילים המתאים לשנת חייו. לדוגמא: אדם שנעשה בן 19, יאמר במהלך כל השנה את פרק כ' בתהילים, משום שנכנס לשנתו ה-20. יום ההולדת הוא היום שבו מחליפים את הפרק, ומתחילים לומר את הפרק הבא.

8. ימי הולדת מיוחדים: אף שכאמור, ישנם חילוקי דעות לגבי ציון יום ההולדת, ישנם ימי הולדת אשר מצוינים באופן ברור בכל הקהילות. מלבד יום הלידה עצמו, קיים כמובן יום בר המצווה. זהו יום חשוב במיוחד, שבו נכנס הנער לעול מצוות. נהוג לציין את היום הזה בסעודת מצווה, וכמובן בהתחלה של מצוות חשובות שהנער יכול לקיים כעת, כמו הצטרפות למניין, עלייה לתורה והנחת תפילין.

9. יום הולדת מיוחד נוסף הוא יום הולדת 60. רבים נהגו לחגוג את יום ההולדת הזה בסעודה גדולה ומפוארת, מתוך שמחה, משום שאדם שהגיע לגיל 60 יצא מכלל "כרת" (כלומר, מי שנגזר עליו כרת, עתיד להיפטר מן העולם לפני גיל 60).

10. במקומות מסוימים נוהגים להתענות ביום ההולדת. ורבים עושים סיום מסכת ביום ההולדת דווקא, ועורכים בו סעודת מצווה.

תגיות:חגיגהעובדותיום הולדת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה