פעילות הידברות

לכל שאלה - תשובה!

אחד המדורים החשובים ביותר באתר הידברות, אם לא החשוב מכולם, זהו מדור: "שאל את הרב". מאחורי הקו, או ליתר דיוק המקלדת, יושבים צוות של חמישה רבנים, שעונים מדי יום לכל שאלה שמתקבלת למערכת במלוא הכבוד והרצינות - שאלות הלכתיות, השקפתיות, אמוניות, רגשיות, שכליות. בכל תחום, בכל נושא, בכל עניין - כולם נענים! קבלו הצצה קטנה לחמ"ל הרוחני של ארגון הידברות

אא

לא לחינם זכה אתר הידברות לתואר 'אתר היהדות הגדול בעולם', יעידו על כך מספר הכניסות הגבוה שלו – 2.5 מיליון גולשים בחודש(!). אין ספק שמדובר באתר היהדות הגדול, המקיף והמרתק ביותר בעולם: חדשות, סיפורי חיזוק, הרצאות מגוונות, מבזקי הומור, מתכונים, ידיעות הלכתיות, טיפים לעיצוב בית, מאמרי השקפה, תרבות יהודית, חינוך, זוגיות ועוד. באמת שיש בו הכל.

אולם, אחד המדורים החשובים בו, ואולי החשוב מכולם, זהו מדור: "שאל את הרב".

לעולם לא חשבתי שיש מה לכתוב על מדור 'שאלות ותשובות', ולמען האמת כמעט שלא עיינתי בו. לכן, כשביקשה ממני העורכת לכתוב על המדור, הופתעתי. מה יש לכתוב על מדור של שאלות ותשובות ביהדות?

אבל, כשנכנסתי פנימה, נדהמתי מכמות השאלות, הידע המרתק, התשובות המדוייקות והמעשירות, והשאלות המגוונות, המרתקות (וגם המשעשעות...) שמופיעות בו.

הנה טעימה קלה:

'האם מותר ללבוש כיפה עם כיתוב "רבי נחמן מאומן"?', מעולם לא חשבתי על שאלה כזו. הרב ענה שאין בעיה...

אני מדפדפת הלאה:

'האם אוכל של כלב (בונזו) חייב להיות כשר לפסח? ואם אפשר להקל בזה אם אין דרך להשיג?'.

התשובה היא, שאכן צריך.

'האם יש חשש שאם בתי האחת עברה מעל הבת הצעירה יותר, זה יעכב את הצמיחה לגובה שלה?'.

גם אני, כמו רבים, גדלתי על האמונה, שאסור לעבור מעל בן אדם - שמא הוא לא יגבה. הייתי בטוחה שמדובר באמונה טפלה, אבל זוהי תשובת הרב:

'יש מקפידים על זה שלא יעברו אחד מעל השני, כל עוד ולא גבהו כל צרכם. ואם עברו מעליהם - מבקשים ממנו לחזור בחזרה מעליו. אולם, לא כולם הקפידו בזה. ומי שלא מקפיד בזה אין לו לחוש כלל שמא לא יגבה ככל הצורך. ובעזרת ה' יגבה כל צרכו'.

יש גם שאלות עצובות יותר: 'האם אישה שחלתה במחלה ל"ע ויש לה קרחת חייבת בכיסוי ראש?' (כן).

שאלות שמתארות סיפורי חיים קשים, כמו רווקות שמחכות שנים ארוכות למציאת בן זוג, בני זוג שמחכים לילד, בני זוג שמיואשים משלום הבית שלהם.

ויש גם שאלות מרגשות ממש, כמו השאלה של אלמוג:

'שלום כבוד הרב, אני בן 16 וברוך השם זכיתי להתקרב לבורא עולם. התחלתי בתהליך כבר מלפני שנה ונורא קשה לי בבית הספר... אני רוצה לעבור לישיבה, אבל אני לומד בכיתה הכי טובה בבית הספר (מגמת סיסקו - הייטק) ואני לא יודע מה לעשות, אלמוג'.

מדהים. נער בן 16 שנאבק על היהדות שלו. התשובה, אגב, מפנה אותו לייעוץ אישי ופרטני בהידברות.

ויש גם שאלות כלליות: 'האם בתחיית המתים הנכים יקומו בריאים?'. 'מה דעת היהדות על קנאביס?'. 'איפה כתוב שדוד המלך קנה את ירושלים?'.

אולם, הסיפור האמיתי הוא לא על השאלות, אלא על התשובות.

מאחורי הקו, או ליתר דיוק המקלדת, יושבים צוות של חמישה רבנים, שעונים מדי יום לכל שאלה במלוא הכבוד והרצינות, על אף שהיא מגיעה באנונימיות מלאה, מירושלים, מתל אביב, מלוס אנג'לס, או מצפת. מגבר, מאישה, מילד, או מקשישה בת 80.... (טוב, רובן לא כל כך מסתדרות עם המחשב...).

כולם נענים! שאלות הלכתיות, השקפתיות, אמוניות, רגשיות, שכליות. בכל תחום, בכל נושא, בכל עניין. את חלקם יפנו גם למאמרים מתאימים, למחלקות השונות בהידברות, ועוד.

אין שאלה שנשארת בלי תשובה, ואם השאלה סבוכה, וקשה לרב להכריע בה לבד, הוא יפנה את השאלה לרבנים שגדולים ממנו, לפעמים עד גדולי ישראל ממש. אם מדובר בשאלה שהרב לא מספיק בקיא בה, הוא יפתח ספרים ויעיין בדקדוק רב, עד שיחזור עם תשובה מלאה ומושלמת.

הכל כדי שלניר מהרצליה ולשירה מחיפה יהיה מענה.

יש חסד של חלוקת מזון, יש חסד של עזרה כספית, ויש חסד של מתן מזון נכון לנשמה. חסד של מתן מענה רוחני לכל בעיה או קושיה של יהודי, ואת החסד האדיר הזה עושים מדי יום ביומו הרבנים שמאחורי 'שאל את הרב'.

לעתים אף מדובר בשאלות שמצילות אנשים מאיסורי כרת ממש, שמונעות מהם להידרדר במדרון חלקלק ברוחניות, ועוזרות להם לבחור בדרך הנכונה. הצלת נשמות של ממש.

אבל, למען האמת, השאלות שמופיעות באתר, הן רק קצה הקרחון. מרבית השאלות שנשאלות, כלל אינן מופיעות באתר! הן מפני שהשואל לא רצה ששאלתו תופיע, והן מפאת צנעת הפרט, או בשל שיקולים נוספים בחרו שלא לפרסם אותה.

רבות מהשאלות מתפתחות לקשר מייל, שיחות, ואף לקשר אישי קרוב.

לכל שאלה – תשובה, ומהרבה תשובות שבו בתשובה שלמה.

שובה ישראל.

תגיות:שו"תפעילות הידברות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה