טהרת המשפחה

"אמרתי לעצמי שזה חטא ורשעות אם לא אעביר את החומר לרבים, וכך נולד הספר"

הרבנית אסתר טולידאנו לא מפסיקה להפתיע, ובימים אלו מוציאה את ספרה החדש – 'שבילי טהרה', ספר הלכתי מיוחד המציג את הלכות טהרת הבית בטבלאות ובתרשימי זרימה. אבל הדבר המפתיע ביותר הוא שהספר נולד דווקא בטעות...

הרבנית אסתר טולידאנוהרבנית אסתר טולידאנו
אא

כל כך הרבה ספרים נכתבו במהלך השנים על נושא טהרת הבית, ומה כבר אפשר לחדש? אם גם בליבכם עולה התמיהה הזו כשאתם שומעים על ספר חדש בנושא, כנראה שעוד לא נתקלתם בספרה של הרבנית אסתר טולידאנו. ספר שעל הכנתו היא שקדה יחד עם בעלה – הרב שמואל טולידאנו במשך מספר שנים, והוא מציע חידוש מרענן ויוזמתי במיוחד.

אם תדפדפו בין דפי הספר לא תמצאו בו עמודים מלאים בתכנים או בהסברים ארוכים, אלא בעיקר טבלאות ותרשימי זרימה המציגים באופן בהיר, חד וברור כל אחד מתתי הנושאים. מהיכן הגיע הרעיון? מסתבר שמאחורי זה מסתתר סיפור מיוחד.

 

ספר שנולד 'בטעות'

"כמו הרבה דברים טובים, הספר הזה ממש נולד בטעות", מצליחה להפתיע אותנו הרבנית טולידאנו. "זה היה לפני כמה שנים – עברתי באותה תקופה מבחנים במטרה להשתלם ולהתמקצע בנושא טהרת המשפחה, זאת מתוקף עבודתי כמדריכת כלות וכמורה למדריכות כלות. באותה תקופה הרגשתי חולשה קשה, היה לי קשה אפילו לקום מהמיטה בבוקר. עברתי כמה בדיקות בהן התברר שאני סובלת מחוסר ברזל ברמות רציניות מאוד, ודווקא באותם ימים נערך מבחן גמר. הייתי חסרת אונים ואמרתי לבעלי: 'זה לא שהחומר נכנס באוזן אחת ויוצא מהשנייה, אלא זה אפילו לא נכנס באוזן אחת, ואני חייבת לעבור את המבחן לא בציון נמוך אלא לפחות ב-95%, כי זוהי ההדרכה של בנות ישראל'. בעלי  שמע את תלונותיי ובאותו רגע החליט על חלוקת ההלכות לתרשימי זרימה ולטבלאות, כדי שיהיה לי קל יותר לצלם אותן עם המוח.

"ישבתי עם החומרים שבעלי ערך עבורי", ממשיכה הרבנית, "וזה היה פשוט מדהים. לא הייתי צריכה להתרכז בלימוד, כי המוח צילם עבורי את החומר, וכך קלטתי אותו באופן המדויק ביותר, ועברתי את המבחן בקלות בציון 100%. אחרי שכל הסיפור הזה כבר היה מאחוריי, פניתי לבעלי ואמרתי לו: 'אני חושבת שזו פשיעה ורשעות, אם נשאיר את הטבלאות האלו בחזקתנו לבד, כי אומנם רוב הנשים אינן נמצאות במצב של חולשה כמו שאני הייתי בו, אבל כולנו עמוסות, מותשות ומחפשות דרכים שיקלו עלינו לדעת את ההלכות. אז נכון, אישה שמתלבטת יכולה תמיד לעשות שאלת חכם, אבל גם כדי לשאול רב צריכים לדעת שקיימת בכלל שאלה. מלבד זאת, יש שאלות שהתשובה עליהן היא כל כך פשוטה וברורה, ובכלל אין צורך לשאול. "וכך", אומרת הרבנית, "דף אחר דף, נולד הספר, עם הרבה מחשבה, התייעצות וכמובן גם תפילות, שנצליח לזכות את הרבים".

הדמיית הספר ''שבילי טהרה''הדמיית הספר ''שבילי טהרה''

ומיהו קהל היעד העיקרי של הספר?

"באופן אישי התחלתי להעביר את החומרים לתלמידותיי הכלות. אני פוגשת את הכלות היקרות כשהן באות אליי עם פרפרים במוח ובלב, הכל חדש להן, והספר הזה הוא בדיוק הדבר שהן צריכות. הוא נכנס להן למוח באופן חד, ברור ומסכם. כך הכל הופך לנעים וידידותי יותר. כמובן שמעבר לכך הספר מיועד גם לנשים נשואות, הוא חוסך להן הרבה התלבטויות ומבסס אצלן דברים שהן כבר ידעו. הדבר המיוחד זו הבהירות שלו, כי אם אישה מחפשת למשל הלכה מסוימת, לדוגמא – דין טבילה בליל שבת, היא לא צריכה לקרוא חצי ספר כדי למצוא אותה, אלא בתוך דקה כבר רואה את התרשים המתאים".

אבל הדבר שבאמת הפתיע את הרבנית טולידאנו הוא שאפילו תלמידי חכמים ודיינים שידועים ככאלו שחוקרים בהלכה ולא מחפשים דרכי קיצור, שלחו מכתבי תודה על הספר. "זהו סיפוק אדיר", מסבירה הרבנית, "כי לכך בדיוק שאפנו – שהספר יתאים לכולם ויהפוך את הלימוד לחוויה. עם זאת, כמובן שלקחנו בחשבון שיהיו גם כאלו שיקראו את הספר ועדיין ירצו לעיין ולהעמיק יותר. לכן בסיומו של הספר הוספנו הפניות לכל המקורות מהם לקוחות ההלכות".

 

הדרך לאושר

הספר החדש הנושא את השם 'שבילי טהרה' הוא הלכתי וממצה מאוד, אך למרות זאת הרבנית מדגישה כי אין לדעתה כל אפשרות ללמוד את נושא ההלכה מבלי ללמוד היטב גם את נושא ההשקפה. "אלו שני נושאים שתלויים אחד בשני, אבל כל אחד מהם אמור להיות הכי יסודי ומושלם. אומנם לא הייתה לי אפשרות להכניס תוספת השקפתית לספר ההלכה, כי גם ככה הוא עב כרס ומלא בתוכן, אבל בעיניי זו חובה גמורה ללמוד את ההלכה יחד עם ההשקפה, כי זה נותן כל כך הרבה כוח. כנשים אנו יכולות להעיד כי כמעט לכולנו זכור יום החופה כיום המאושר ביותר בחיינו. רגשות געגוע מתעוררים בנו כאשר אנו נזכרות באותו יום, ומדוע שיהיה חד פעמי? יש לנו דרך לשמר יום מיוחד זה כל ימי חיינו: נוכל לשחזר אותו מדי חודש, ואם נוסיף לחידוש ולהתרגשות שביום החופה את הקשר החזק שנבנה בינינו בינתיים, הרי היום הוא יום מאושר הרבה יותר... יש בו רובד עמוק של קשר ושמחה אמתית של שותפות".

והרבנית גם מוסיפה: "צריך להבין שלעתים, כשאנו עוסקים רק בהלכה, אז היא יכולה להיראות לנו מעט טכנית – תעשי ככה או אחרת, מותר או אסור, וכו', ואז כמו בדבר טכני, אנחנו הופכות לרובוט שמבצע את הכל באופן יבש, והשמחה פוחתת. אבל אם אנחנו לומדות את ההשקפה בצורה מסודרת, אז אנחנו מבינות את הזכות העצומה שיש במצווה הזו: עד כמה שהיא תורמת לשלום בית ולבריאות, עד כמה שבדיקות הן דבר שאי אפשר לתאר את שכרן. בלימוד ההשקפתי נוכל לראות את כל היופי שבדבר. פתאום במקום לראות את הלכות חציצה כעול, את רואה כל לכלוך שאת מסירה מהאוזן כזכות ומתפללת שהאוזן הזו תשמע רק דברים טובים; את מגרדת לכלוך מהציפורן ומתפללת שתעשי עם הידיים רק מצוות, ובכלל - את שמחה כל כך ביום של הג'קוזי הפרטי שבורא עולם נתן לך. זה הופך להיות משהו עם אור, ואת פשוט מחכה לזה".

כנסו לפרקים לדוגמה מתוך הספר "שבילי טהרה".

לרכישת ספרי הרבנית אסתר טולידאנו בהידברות שופס, הקליקו כאן.

תגיות:הרבנית אסתר טולידאנוטהרת המשפחה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה