אמונה

מדוע ה' ברא יתושים מציקים?

מהי התועלת בכל מיליוני החרקים שיש בעולמנו, ובפרט היתושה שעוקצת ומציקה?

אא

ערן שואל: "הייתי רוצה להבין איזו תועלת יש בכל החרקים למיניהם, ובפרט היתושים - שלא רק שלא נותנים לנו תועלת אלא אף מוצצים את דמנו ומציקים לנו. תודה".

* * *

שלום וברכה ערן, ותודה על שאלתך.

מדע האקולוגיה מלמד כי לכל בעל חיים בעולם, אפילו הקטן ביותר, ישנה השפעה עקיפה על כל המינים בארץ מחייתו.

1. החרקים משמשים מאכל לזוחלים, ציפורים ויונקים קטנים. בלעדי החרקים, היו אלפי מינים גדולים נכחדים ברעב. ובפרט היתושים הינם מאכל עיקרי לבעלי חיים גדולים מהם, בגלל כושר ההתרבות שלהם והמעבר המהיר שלהם ממקום למקום. עננים של יתושים משמשים מאכל לאינספור בעלי חיים.

2. החרקים חיים בהרמוניה עם צמחים ועצים, מאבקים פרחים, ומאפשרים לצומח להתרבות ולהתפשט בעולם. בלעדי החרקים, לא היו צמחים ועצים מתרבים ומתפשטים בכל רחבי העולם.

3. כמו כן, החרקים אוכלים ריקבון ושאריות של נבלות, ובכך מונעים התפשטות של מחלות מסוכנות.

4. כמו כן, היתושים "מדללים" אוכלוסיות גדולות של בעלי חיים ע"י העברת מחלות, ובכך מאפשרות את מעגל החיים של הטבע, אשר באיזון אחר היה יכול לגרום להכחדות המוניות של בעלי חיים ברעב.

המדרש מספר בדרך משל על צפרדע שאמרה לפני דוד המלך: "אני עוסקת במצווה גדולה, וזו היא המצווה שאני עוסקת בה: יש בשפת הים מין אחד (יצור חי) שאין פרנסתו כי אם מן המים, ובשעה שהוא רעב נוטלני ואוכלני, זו היא המצווה" (ילקוט שמעוני, תהלים תתפ"ט).

רחמיו של הקב"ה מתגלים בתכנון הרב של הבריאה, המאפשרים את קיומם של בעלי חיים טורפים כאריות יחד עם בעלי חיים צמחוניים כמו זברות ופילים, מהבריות הקטנות ביותר ועד הבריות הגדולות ביותר, במאזן עדין של גלגל החיים (הנקרא בשם "אקולוגיה").

הטבע מתוכנן בקפידה רבה, כל בעלי החיים, הטורפים והנטרפים, קשורים בגלגל מדוייק של מערכת טבעים היוצרת איזון. רק תודות לתחכום הזה מסוגלים כל בעלי החיים לשרוד ביחד מבלי להכחיד זה את זה.

ראיתי פעם וידאו מבית נשיונאל ג'יאוגרפיק על הפילים באפריקה. במהלכו הראו פעם-אחר-פעם אריות הטורפים פילים חלשים או צעירים, חסרי אונים. היה קשה מאוד לצפות בו, אך לקראת סופו גילה לפתע הקריין נתון מדהים ששינה את כל פני התמונה העגומה: מסתבר שהפילים מגיעים לגיל 60, ומחסלים במסעם הארוך באפריקה את כל מקורות המזון הנקרים בדרכם. אלמלא האריות והסכנות שמדללות את אוכלוסייתם, היו הפילים מחסלים את כל מאגרי המחייה באפריקה, גוזרים מוות על כל בעלי החיים האחרים - ולבסוף היו נכחדים ברעב בעצמם! פירוש הדבר שכל מאזן חיים אחר היה הופך את אפריקה ליבשת מדברית שוממה. אפילו מי שנראים כמו טורפים אכזריים בטבע, משמשים למעשה תפקיד מכריע בגלגל החיים, המאפשר את קיומם של מיליוני מינים אחרים ביבשת. מתברר שגם מאחורי מה שנראה לנו קשה - מסתתרת למעשה חכמה אלוקית מדהימה.

לגבי שאלתך על עקיצת היתושה, יש לדעת שכל הבריאה משקפת את מעשי האנושות. כשבני האדם חוטאים - גם דרגתם של בעלי החיים יורדת, והם מזיקים לאדם. לאחר חטא האדם הראשון ירד העולם מדרגתו. רק עם בוא הגאולה השלמה יתוקן העולם, ואיתו כל מה שנראה לנו כמו אכזריות בטבע. אותם מינים שכיום עוקצים את האדם - נקבעו כעונש מציק מאז חטא האדם הראשון. אך גם במה שנראה לנו מזיק לחינם - קיימת למעשה תועלת גדולה עבורנו, ומסתתר בו חסד גדול המכפר על עוונות, והמחליף עונשים גדולים יותר. אמרו חז"ל (מסכת ערכין דף טז, ב): "עד היכן תכלית הייסורין? ...אפילו נתכוונו למזוג לו כוס יין במים חמין ומזגו לו בטעות בצונן, או שנתכוונו למזוג לו בצונן ומזגו לו בחמין, הרי זה נקרא ייסורים... אפילו נהפך לו חלוקו כשלבשו, והוא צריך לחזור ולהופכו, הרי אלו ייסורים... עד היכן תכלית ייסורין? אפילו הושיט ידו לכיס ליטול שלוש מטבעות, ועלו בידו שתיים, הרי אלו ייסורים!"

תאר לך, רק לצורך ההמחשה, שיתושה עקצה אותך על כל פעם של אבק לשון הרע שהוצאת מפיך, ובזכות עקיצות מציקות אלה כופרו לך עוונות רבים מאוד, שהיו יכולים להתאסף כל ימי חייך, והיית אמור לשלם עליהם בשק גדול בעולם הבא. אך בזכותם של אותם יתושים מציקים, תגיע יותר נקי ומזוכך לעולם הבא. אז בוודאי תודה לאותם יתושים מציקים, שנשלחו משמים לתועלתך.

בנוסף, עלינו ללמוד מוסר מן היתוש, כפי שאמרו חז"ל: "אדם נברא בערב שבת ומפני מה? ...שאם תזוח דעתו עליו (-אם יתגאה) אומר לו: יתוש קדמך (נברא לפניך) במעשה בראשית" (סנהדרין דף לח, ב).

סוף סוף היתושים פועלים באופן אוטומטי על פי טבעם (היתושה לא עוקצת אותך מתוך מחשבה רעה או בחירה להזיק, אלא זהו טבעה המולד), אך האדם בוחר בעצמו אם להיות צדיק או רשע! האדם בוחר בעצמו להיות איש חסד, או מזיק יותר מחיה טורפת. וכמה פעמים במהלך חיינו היינו גרועים יותר מיתוש, כאשר עשינו פעולות מזיקות שלא התחייבנו לעשותם?

כתב בעל התניא:  "אף יתוש שמכניס ואינו מוציא (כלומר הוא בריה נחותה), שהיא קליפה היותר תחתונה ורחוקה מבחינת הקדושה המשפעת בתכלית הריחוק - (למרות זאת) קודמת לאיש החוטא בהשתלשלות וירידת החיות מרצון העליון ברוך הוא" (ליקוטי אמרים, דף ל עמ' ב).

היתוש הרי בסך הכל ממלא את תפקידו ע"פ טבעו, ובכך הוא ממלא את רצונו של ה' הרבה יותר טוב מאיתנו - כאשר אנו לא ממלאים את תפקידנו. אז לפני שאנו כועסים על יתוש מציק, עלינו לשאול את עצמנו, האם טובים אנחנו ממנו?

הבורא יתברך ברא את העולם כמראה, אשר משקפת את מעשי האנושות לתוכה. כשבני האדם נוהגים באכזריות אלה כלפי אלה, מזיקים, מקנאים, חומדים, מרכלים, מדברים לשון הרע - גם הבריאה נוהגת איתם באותו אופן, ומתרבים בעולם אסונות טבע וחיות מזיקות. אך עם בוא הגאולה השלמה, ישתנה גם העולם בהתאם לחזרתנו בתשובה, וכל אותם עוונות שבגינם אנו סובלים עתה יתכפרו לנו. כנראה שאז לא יהיה צורך אפילו בעקיצת יתושים.

תגיות:שאלות באמונהיתושיםחרקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה