אמונה

האם היקום שלנו באמת טבעי?

הידעת שכוחות רוחניים בלתי נראים וחסרי צורה פועלים בכל היקום?

אא

אלעד שואל: "שלום. ברצוני להבין האם היקום הוא טבעי או רוחני? כי מצד אחד ידוע שהכל מתקיים ברצונו של אלוקים בכל רגע, אז מכאן שהכל רוחני. אך מצד שני מאז בריאת העולם הטבע כבר אינו משתנה, אז הוא בעצם חומרי. אשמח אם תיישב לי את הקושיה"

* * *

שלום אלעד, ותודה על שאלתך.

היו תקופות בהיסטוריה, שבהם אנשים טעו לחשוב שהיקום שלנו חומרי לחלוטין, מוצק ובלתי משתנה. הטבע נדמה בעיניהם לכל מה שיש ויכול להיות, ומושגים רוחניים מופשטים נחשבו לבלתי מדעיים. אך במאות השנים האחרונות טפחה המציאות על פניהם, בעת שהתגלו עובדות מדעיות מדהימות: התגלו קרינות בלתי נראות אשר משפיעות על היקום ועלינו, אנרגיות שעוברות דרך חומרים מוצקים, התגלה כי אנרגיה יכולה להפוך לחומר, וחומר יכול להפוך לאנרגיה. הוכח שהעולם איננו רק "חומר" כפי שחשבו, אלא גם אוצר בתוכו אנרגיה מופשטת חסרת צורה וגוף. אכן, המדע הגיע למסקנה שפועלים בכל היקום כולו כוחות אדירים שאין להם צורה ואין להם דמות! מדענים מכנים את הכוחות הללו בשם "חוקי טבע" עבור הנוחות המילולית, אך יש כאן תיאור של כוחות בלתי נראים בבריאה אשר קיימים ופועלים למרות שהם חסרי כל ממשות פיזית ביקום שלנו. מדענים מדברים כיום על מימדים בלתי נראים, על אנרגיות חסרות צורה, על קרינות וגלים ותדרים שעוברים דרך חפצים מוצקים, על כוחות טבע בלתי פיזיים - מושגים אשר בעבר היו מתאימים להאמר רק על ידי מקובלים.

מעטים הם האנשים שמבינים את חומרת הרעיון המדעי הזה שנתגלה, כי היקום שלנו למעשה מורכב מרוח וחומר שפועלים בהרמוניה. העולם שלנו כיום איננו העולם המטריאליסטי המוצק שנדמה לאנשים רבים בסוף המאה ה-18.

היהודי המעמיק מביט ביושר בבריאה, ורואה את הדברים כהוויתם. ההשגחה האלוקית גלויה, הבורא מושך בחוטי הבריאה, וכל הכוחות השונים אינם אלא מעשי ידיו בפעולה.

אז מהו בעצם ההבדל בין טבע לנס?

הרב אליהו דסלר זצ"ל הבהיר, שמה שאנו מגדירים בשם "טבע", אינו אלא רק תחליף למילה "הרגל". כל דבר שהתרגלנו לקיומו נחשב בעינינו לטבע. כך לדוגמה, אם קריעת יום סוף היתה מתרחשת בכל מאגר של מים בעולם עד עצם היום הזה, היו מדענים מכנים תופעה זו בשם לטיני כלשהו, ומתארים זאת כחוק טבע נוסף בבריאה. אחרי הכל, מה טבעי בעובדה שהעולם מסתובב סביב צירו ללא הפסק? מה טבעי בעובדה שכדור הארץ נע במחזוריות סביב השמש, והירח נע סביב כדור הארץ כמו לווין? אין מוטות ולא חוטים, וגם לא אנרגיות בלתי נראות, אשר מניעות את הכוכבים; מה שיש בין הכוכבים אינו אלא חלל ריק. ה"כח" שמניע את הכוכבים ומושכם מכונה במדע בשם "כח הגרביטציה". אך האם נתינת שם מדעי לתופעה - הופך את התופעה לטבעית?

מה מניע את האטומים? מה מניע את המולקולות? מדענים מכנים "כוחות" אלה בשמות שונים, כמו "הכח הגרעיני החזק", או "הכח הגרעיני החלש", או "הכח האלקטרומגנטי". מדענים צופים בכוחות הטבע בפעולתם, ומכנים אותם בשמות מורכבים. אך אין שום הסבר מדעי שיבאר את קיומם של כוחות בלתי ממשיים בבריאה, או יחייב את המשך פעולתם בכל שנייה ושנייה.

אז האם היקום שלנו טבעי, או בעצם רוחני? האמת שאלו שני שמות שונים לאותו דבר. המוגדר בפינו בשם "טבעי", אינו אלא מעשה רוחני המתמיד בדרך פעולתו. המדע והנס הם זהים. באופן מסויים, הגדיר דוד המלך את חוקי הטבע והמדע בלשון זו: "יהללו את שם ה', כי הוא ציווה ונבראו, ויעמידם לעד לעולם, חוק נתן ולא יעבור" (תהילים קמח, ה).

מכיוון שמאז בריאת העולם אין ה' משנה את חוקי בריאתו, הרי שחוקים אלה נקראים בשם "טבע". כשאומרים שדבר כלשהו "טבוע" באדם, הכוונה שדבר זה מושרש בו עמוק, שהיא תכונה בלתי משתנה בו. נמצאת למד שהמילה "טבע" מתארת התמדה.

אך מצד האמת, אין הבדל בין טבע לנס. ההתקדמות הטכנולוגיה מוכיחה לנו, שדברים שחשבנו בעבר לנס היוצא מגדרו של הטבע, למעשה מעוגנים בתוך חוקי הטבע והבריאה.

לדוגמה: האפשרות לקיומם של בני אדם שחיים מאות שנים נחשב לנס היוצא מגדרו של עולם, אולם מחקרים עדכניים גילו שההזדקנות היא למעשה תהליך שמופעל בדנ"א, כך שמבחינה טכנית תאי הגוף מסוגלים לשכפל עצמם בשלמות במשך מאות שנים ללא הזדקנות - עובדה אשר גורמת לחוקרים בימינו לחפש את המתג ו"הסוויטש" שיאפשר לבני אדם לחיות 900 שנה. דיבורים כאלה היו נשמעים לפני מאה שנה כדיבור על מעשי נסים, אך כיום אנו מגלים שהטבע והנס אחד הם, ומעוגנים בחוקי הא-ל בבריאה.

חז"ל לימדו שאפילו הנסים הגדולים ביותר היו מעוגנים בתוך חוקי הבריאה של הא-ל, כך אמרו: "עשרה דברים נבראו בערב שבת בין השמשות, ואלו הן: פי הארץ, ופי הבאר, ופי האתון, והקשת, והמן, והמטה, והשמיר, והכתב, והמכתב, והלוחות" (מסכת אבות, פרק ה, ו). בכך גילו חז"ל שהנסים האלוקיים אינם נפרדים מהמדע של הבריאה, אלא הם מעשים אלוקיים המופעלים בבריאה, והקיימים עוד מראשיתה.

אנו נוהגים להפריד בלשוננו בין מדע לרוח, בין הטבע לנס, ושוכחים לעיתים מי הוא המדען הגדול ביותר שיש. הרי האלוקים הוא אבי כל המדע וכל הטכנולוגיה. אלוקים יצר תא חי שמורכב יותר מכל העיר ניו-יורק, והוא יצר מצלמות ביולוגיות משוכללות יותר מכל מצלמה. אלוקים יצר את מחשב-העל המורכב ביותר כאשר הרכיב את המח האנושי. צא ולמד מכל מעשיו, שהבורא הוא גם טכנאי-על, וגם מהנדס-על, וגם מעצב-על וגם כותב תוכנה עילי (שהרי המח האנושי אוגר בתוכו תוכנה שלמה של אינסטינקטים להפעלת כל האיברים, מאגר הזכרונות ועוד).

מדוע אנו כה ממהרים להפריד בין רוח וחומר, מבלי להבין שהחומר והרוח מגיעים ממקור אחד שיצרם ומפעילם? את הנס ואת הטכנולוגיה, הרוח והמדע. הגבול ביניהם נמצא רק בדמיוננו.

תגיות:שאלות באמונההיקום

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה