פסח

ניקיון פסח - גם בנשמה

לקראת חג הפסח, זה הזמן להיפטר מהתסכול, מההאשמה ומתחושת המיאוס הפנימי

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"אני יודעת שאסור",  כך סיפרה לי סימה, "אני יודעת שזה לא בסדר. פסח הוא חג החירות, והוא זמן קדוש, ויש כל כך הרבה עניינים ומתנות רוחניות שאפשר לקבל מהחג הנפלא הזה. אבל, מה לעשות, לא רק שאני לא מתגעגעת לערב פסח אלא שמספיק לי רק להיזכר בתקופה הזאת המתקרבת, ומיד להיכנס למתח פנימי עצום, ללחץ, לתחושה של חור שחור או בור אפל. גם ככה קשה לי, לעבוד מחוץ לבית ולהתחיל משמרת שנייה מהצהריים. ללהטט בין כל כך הרבה מטלות: גם כביסות, גם בישולים, גם ניקיונות, גם לשבת אתם על שיעורי בית וללמוד למבחנים, להקדיש להם זמן איכות ולהרגיש שאני נהנית מהם ומשקיעה בהם את הנשמה, ולא רק דואגת ש'המפעל יעבוד'.

"אז אם במשך כל השנה אני מתנהלת במרדף אין סופי אחרי הזמן והמטלות שלא נגמרות, רק המחשבה על פסח עושה לי כבר שחור בעיניים. לחץ, מתח, עצבים, מריבות, עייפות כרונית, התמוטטות..."

מכירה את התיאור הזה? מזדהה לפחות עם חלק ממנו?

נכון, יש. יש נשים כאלו שערב פסח בשבילן הוא זמן של חוויה, התחדשות, הזדמנות להתפטר מכל השמאטעס שהצטברו במהלך השנה, להגיע לפינות חבויות, להבריק ארונות וחדרים ולהתבונן בסיפוק על הבית ההולך ומתנקה, הולך ומסתדר, בקצב מהיר, בצורה מאורגנת.

ויש אחרות. אחרות שהסדר והארגון מהן והלאה, שכל שבת מחדש (ולא משנה אם מדובר בשבת קיצית או חורפית) היא מרוץ מטורף נגד הזמן להספיק ולהכניס אותה בזמן, שערימות כביסה מתגבהות תדיר על הספות בסלון, שתמיד חסר 'משהו' באמצע הבישולים וצריך להריץ ילד לשכנה או למכולת. שהבית, איך אומרים, מוזנח, והילדים לא ממש 'מטופטפים'. יש.

 

הבשורה

לא, אין לי לצערי עצות קסם, שיקוי פלאים אשר יכול להפוך אופי מבולגן למסודר, רחפן לביצועי. לא יכולה להבטיח שרק אם תעשי כך וכך או תפעלי כך הכול ייראה אחרת.

אני רוצה להציע הסתכלות אחרת, גישה אחרת, שאותה אני ממליצה לאמץ בחום. ומי שתקרא ותפנים את משמעותם העמוקה של הדברים, תוכל לשנות את מבטה על התקופה הלא פשוטה הזאת ובסייעתא דשמיא לעבור אותה ביתר קלות.

לא אנחנו חילקנו לעצמנו תכונות אופי. לא אנחנו קבענו איזה סוג של נפש נקבל- רגועה, תוססת, פיוטית, מעשית, וכמובן - לא החלטנו אם נהייה נשים שהן 'באלעבוסטיות' מצטיינות או סתם בלגניסטיות.

צריך לדעת, ולהאמין, ולחזק בכל פעם מחדש את הידיעה הזאת שהקב"ה ברא אותי בצורה הטובה ביותר למען אשלים את תפקידי בעולם ואגיע לשלימות האמתית שלי. אם נולדתי מבולגנת - זה רצון ה', אם נולדתי פדנטית שלא מסוגלת לנשום פירור אבק - גם זה רצון ה'. אם עבודות הבית באות לי בקלות ובאהבה - זה רצון ה', אם קשה לי קשה לי קשה לי - גם זה רצונו.

השאיפה שלנו להידמות לאחרים במקרה הזה היא שורש הרע. "הלוואי והייתי כמו פלונית ששבועיים לפני החג סיימה כבר את כל העבודות, ויש לה זמן לשבת בגינה בנחת עם הילדים". "הלוואי והייתי כמו אלמונית, מאורגנת עד לתו האחרון והרצפה אצלה תמיד נוצצת".

את - כמות שאת, עם הכלים שקיבלת (והכלים בכיור...) ועם הניסיונות המתלווים אליהם, היא יצירה אלוקית והיא המצב הטוב ביותר עבורך. כמובן, תמיד אנחנו בשאיפה להשתפר, להיות טובות יותר, למתוח עוד ועוד את היכולות שלנו. אך האופי הבסיסי, אותה מתנת שמיים, בה אין צורך להילחם, לא לשאוף לחקות אחרות ובעיקר - להפטר מהתסכול, מההאשמה ומתחושת המיאוס הפנימי.

אני מזמינה אותך למתוח את הגדול שבחיוכייך על הפנים, ולהכריז בקול רם וצלול: הקב"ה אוהב אותי כפי שהוא ברא אותי, אלו כוחותיי ואתם אני צריכה למלא את תפקידי בחיים. בהצלחה!

הורים יקרים, קבלו "תיבת אוצרות", כלי נפלא לעבודה עם ילדיכם, לחיזוק הקשר בין הורים לילדים ולהעצמה אישית.

אילת בריטמן היא מנהלת מרכז "אוצרות" - כלים וסדנאות להעצמה אישית.

תגיות:ניקיוןפסח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה