פרשת וזאת הברכה לאור המהר"ל: מטרת התורה – חסד ואמת
האש הלבנה מבטאת את הטוב והחסד האלוקיים כי "הלובן מורה על הזכות והטוב". האש השחורה לעומת זאת מבטאת את האמת
האש הלבנה מבטאת את הטוב והחסד האלוקיים כי "הלובן מורה על הזכות והטוב". האש השחורה לעומת זאת מבטאת את האמת
דבר שאין בו קדושה אינו יכול לברך את שמו של הקב"ה, שהרי אין לו כל שייכות אליו והשגה בו. הגשמי אינו מכיל את הרוחני והנשגב. לכן, ראוי קילוס זה להיאמר רק מפי המלאכים
חומר יכול לפשוט צורה וללבוש צורה אחרת. לעומת זאת, החלק המופשט לא נוטה להשתנות. מעפר ואף מברזל אפשר ליצור צורות שונות, אבל לא מאש
מה סבר אותו אדם שבחר להפר את הברית? מדוע התברך בלבבו לאמור כי לא יארע לו כל רע? על בסיס מה סבר כך? ומדוע צריך להפר את מחשבתו של אותו אדם ולהבדילו לרעה מכלל ישראל כדי להענישו?
הקללות נועדו ליצור מציאות שבה לעם ישראל אין אפשרות מעשית להיפרד ולהתנתק מאלוקיו. תכלית הקללות היא לוודא שעם ישראל לא יפר את הברית לעולם
כאשר נותנים שלושים ותשע מכות מתקנים את הגוף החוטא בשלמותו, ולא נותר שייר הזקוק לתיקון. ומה מתקן את הנפש שנוצרה ביום הארבעים?
מחשבת האוון של העדים חלה על ראשם, כמו אבן שאדם מטיח בקיר השבה על ראשו. לא הקיר העניש אותו אלא הוא שהביא את האבן על ראשו שלו
אחדותו של הקב"ה מחייבת היצמדות של בניו אל מקור החיים הנצחי שמעניק לאדם כוח לאסוף את השברים אחרי אבדן ומוות - ולהמשיך לחיות
מה פשר היראה של אדם מאביו ואמו? אנו מבינים את תחושת הכבוד של אדם כלפי הוריו אך איזה מקום יש ליראה? האם יש לאדם מה לחשוש מפני הוריו?
ראיית המכלול של מצווה זו, הכוללת היבטים שונים, מביאה לכך שהאדם יוכל להכיל את שני הציוויים של אהבה ויראה כאחד, בלי לחוש סתירה ביניהם.
מהי החשיבות של ידיעת שפות ע"י המלך? ומדוע היה חשוב לפרעה שיוסף יישבע כי ישמור את סודו שיש לו יתרון של ידיעת שפה אחת מעבר לשפות שמכיר פרעה?
בדירתו ובמשכנו של האדם יש התפשטות מכוחותיו, כנודע מדברי הבעש"ט שכוחות נפשו של האדם מתפשטים לקנייניו ולרכושו. חטאי האדם מחלחלים למקום שבו הוא נמצא ומטמאים אותו
הרמב"ם מבאר כי כל מידה שהנביא תיקן וזיכך הסירה מחיצה בינו לבין קונו, ו"משה רבנו, לא נשארה לו מחיצה שלא קרעה, שכבר נשלמו בו מעלות המידות כולן והמעלות השכליות כולן"
כאשר אדם יורד ברוחניות, הוא נמשך למטה מהר מאוד, כמו כל אדם שחש בקלות המרוץ כשהוא בירידה. לעומת זאת, כאשר האדם מבקש להתעלות מעל למשיכה הגופנית הטבעית שלו, הוא לוחם ביסוד החומר שבו
מה מיוחד במצוות העלייה לרגל בשלוש הרגלים, שדווקא מחמתה אי אפשר לעקור את עם ישראל מן השורש? למה לא נזכרה מצוות תלמוד תורה, או שבת או ברית המילה?
לכאורה, אם טומאת המת נובעת מריחוקו של הגוף מהקב"ה, הרי שהדברים קל וחומר במקרה של מת שאינו יהודי. מדוע אם כן, דווקא הגוי המת אינו מטמא?
שני המשלים של קורח היו מכוונים כנגד משה ואהרן והיה קורח מביא ראיה שאין ישראל צריכים לשניהם, לא למנהיג בתחום המעשה ולא למורה דרך בתחום התלמוד והעיון, חלילה
היציאה ממצרים והכניסה לארץ הם לא שני דברים עוקבים אלא שני דברים שלובים בתהליך אחד של גאולה. הטריז שתקעו המרגלים בין שני חלקי התהליך, סיכל את הגשמתו
5 חומשים, 5 חלקים בכוחות הנפש, 5 חלקים ברוחניות, 5 עינויים ביום הכיפורים – מה הקשר בין כולם?
אם מטרתו של נער זה הייתה להימנע משיער יפה כדי להתגבר על יצרו, יכול היה לגלח את שיערו מיד. מדוע היה הנער צריך לעבור תהליך של גידול השיער כנזיר בטרם שיגלחו לה'?
*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה