משמעות הסדר בל"ט המלאכות

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

במסכת שבת, במשנה המדברת על ל"ט המלאכות האסורות בשבת, יש כמה מהמלאכות שבאות בזוגות: הבונה והסותר, הקושר והמתיר, הכותב והמוחק וכד´. אפשר לראות שהמשותף לזוגות הללו זה שהן באות בסדר עשייתן: ניתן להרוס רק מה שכבר בנוי, ניתן למחוק רק מה שכבר כתוב וכד´. חוץ מהזוג האחרון: המכבה והמבעיר. והשאלה שלי היא: למה הזוג הזה מופיע בסדר פעולות הפוך? הרי כדי לכבות משהו צריך שהוא יהיה דלוק קודם? מה הסיבה לשוני בזוג זה?

תשובה

שלום וברכה

תוספות יום טוב מסכת שבת פרק ז

נראה בעיני דמשום כך איחר הבערה לומר שבהבערה איכא מאן דס"ל שאין בה חיוב חטאת שאינה אלא בלאו והוא רבי יוסי שאמר הבערה ללאו יצאת בפסוק (שמות ל"ה) לא תבערו אש וגו' כדאיתא בסוגיא.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה