כיצד כדאי לנצל את השעות הרבות של צום תשעה באב?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס"ד שלום וברכה, מס´ שאלות בקשר לתשעה באב, אודה לתשובתכם בהקדם לפני הצום בע"ה: 1. אבא שלי אמר לי, שהוא מעולם לא נהג לשבת על הרצפה באכילת סעודה מפסקת, ומדובר במנהג. האם זה באמת מנהג, או שחובה לשבת על הרצפה בעת האכילה? 2. למה כדאי לנצל את שעות הצום הרבות? הבנתי שאסור לעשות מלאכה, האם סריגה נחשבת למלאכה? 3. שאלה נוספת בהקשר אחר ברשותכם: מדוע עניית אמן כל כך חשובה? הרי מדובר בראשי תיבות "אל מלך נאמן", מה הקשר של המשפט לברכות על מזון או באמצע תפילה? בברכה ובהערכה.

תשובה

שלום וברכה,

1. נכון שזה מנהג, אבל זה לא מנהג שתלוי במנהג המקומות, אלא זה מנהג של כל ישראל, ו"מנהג ישראל - דין הוא". לכן יש לשבת על הרצפה בסעודה המפסקת .

2. סריגה נחשבת למלאכה, ולכן אסורה בט' באב . רצוי לנצל את יום ט' באב, בלימוד וקריאה על החורבן, לימוד ספרי מוסר, עריכת חשבון נפש על המעשים. כדי שנשיג את מטרת הצום - התבוננות וצער על החורבן, תיקון המעשים, והחשת הגאולה בקרוב.

3. מה שהבאת, שראשי תיבות של "אמן" זה "אל מלך נאמן", מקורו בתלמוד (מסכת שבת דף קיט ע"ב). ואכן שבח זה קשור לברכות, כי ישנם ברכות שמשבחים את ה', וישנם ברכות שמבקשים בקשות מה', (כמו בתפילת העמידה). ולכן אנו עונים על הברכות "אל מלך נאמן", כלומר, אנו מצטרפים לשבח שהמברך משבח את ה', ואנו מעידים שה' הוא "אל מלך נאמן". וגם אנו מתכוונים לומר, שה' נאמן לקבל את בקשותינו. והפירוש הפשוט של "אמן", זה "נכון", (בברכות שהם שבח לה'), או "כן יהי רצון", (בברכות שהן בקשה מה').

ולמה אמירת אמן כל כך חשובה? מאחר ובאמירת אמן אנו מאמתים את דברי המברך, ומחזקים את בקשתו. כמו שהחתימה חשובה יותר מכתיבת המכתב או הצ'ק. וזה שאמרו חז"ל: "גדול העונה אמן יותר מן המברך".

בברכה,
מנשה בן פורת

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה