´קיבלנו הוראות מרן´

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

יש לי קצת אי בהירות לגבי הכלל של ´קיבלנו הוראות מרן´,והבנתי שהקבלה היא כנדר על הזרע העתידי גם. השאלה האם זה באמת תקף אפילו שהפוסק סובר ההיפך מדעת מרן? שנאמר בסנהדרין ז: ´לא תגורו מפני איש, לא תאגור דבריך מפני איש. ואיך הפוסק אמור לפסוק ההפך מדעתו זה דין מעוקל לעניות דעתי. (אני שואל מחוסר ידע וסקרנות וחלילה לא ממקום שלא לקנטר.) ועוד, מה לגבי אותם שלא היו בארץ? הרי הם לא קיבלו את זה עליהם למשל, עולים מעירק, שהרי הדין נחשב רק לגביי הארץ, שהרי בבל היו נוהגים כמרן הבן איש חי.

תשובה

שלום וברכה,

הכלל של "קיבלנו הוראת מרן הרב יוסף קארו זצ"ל", תקף גם אם הפוסק סובר להיפך. מה שכתוב "לא תאגור וכו", מתייחס למחלוקת עם רב באותה דרגא שלי, אבל הדעה של רב בזמננו לעומת דעת מרן אינה נחשבת לדעה כלל, ו"איזהו חכם המכיר את מקומו". כשם שמרן עצמו גם אם חושב להיפך מהרמב"ם, הוא פוסק כרמב"ם, ומבטל דעתו לדעת הרמב"ם.

גם מי שלא היו בארץ, אבל ברגע שהם הגיעו לארץ ישראל, עליהם לשמוע למרן, היות ומרן הוא נחשב לרב המקום (מרא דאתרא), לכל הדורות כולם. ועוד, שהם בטלים לתושבי ארץ ישראל שנוהגים כמרן.

בברכה,
מנשה בן פורת

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה