מספר שאלות...שנצברו לאורך הזמן...

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

אשמח אם תענו לי על מס´ שאלות בהלכה: 1)האם יש מי שאומר שצריך כלי כדי לעשות מים אחרונים ומעיקר הדין מספיק מהברז או שזה חובה עם כלי? 2)האם הפרות בשוק טובות מבחינת חשבון השנים למעשר שני או עני או שתמיד צריך להגיד בנוסח- "ואם צריך מעשר שני/עני יהיה..."? 3)כמה בסופו של דבר צריך לעשר- 1 אחוז ועוד משהו או 11 אחוז ומשהו(בגלל מעשר ראשון)? 4)האם זה בורר כשאני מוציא את הלחם עם הלכלוכים מהמפה החד פעמית? מרב פלוני שמעתי שלא כיוון שזו הפרדה שלא על מנת להשתמש בלחם אלא כדי שלא יבוא לידי ביזיון, ומרב אלמוני שמעתי שצריך לתת ביס בלחם ואז אפשר לזרוק בדרך כבוד? בתודה מראש יוסף

תשובה

שלום וברכה

1. מעיקר הדין אין חובה בכלי ויש מי שכתב שעל פי הקבלה ראוי ליטול מכלי.

2. בפירות לא ניתן תמיד לדעת אם הפירות משנה זו או משנה שקמה לה ובפרט שבפריות הוכלים אחרי חנטת הפרי ועל כן כדאי מאוד לומר את כל הנוסח.

3. בדבר שהוא לא בוודאי טבל די אחוז ועוד משהו. דבר שהוא טבל וודאי ראוי מאוד להפריש גם מעשר ראשון ולתיתו ללוי. יש הסבורים שבזמנינו שאין לוי מיוחס אין חובה לתת ללוי את המעשר הומוציא מחבירו עליו הראיה.

4. את החתיכות הגדולות של הלחם בוודאי ניתן להוציא ללא כל חשש, מאחר והם לא מעורבים עם שאר הליכלוכים הקטנים. את הפירורים אין חוב הלהוציא ואם רוצים אין איסור להוציא מאחר ושני הדברים הולכים לפח אין איסור ברירה. 

בברכה,

בנימין שמואלי

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה