שתי שאלות שונות:

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שאלה 1: קראתי בספר "שומר אמונים" שמי שבוטח בה` שיעשה לו דבר מסוים ואפילו רשע ה` עושה לו את אותו דבר שביקש (רק שאם זה לא טוב בשבילו אז את הצדיק הוא יחלץ מאותה צרה שבאה בגין הדבר שקיבל ורת הרשע לא) והרב זמיר כהן ה` ישמור אותו אמר בשם החזון איש (אם אני לא טועה, שזאת טעות אלא צריך לבטוח שהכל לטובה וה` יעשה את שלו... מה הוא הביטחון אם ככה שאלה 2: נאמר בגמרא שטוב לו לאדם שלא נברא משנברא (למסקנה) אם כן מדוע הקב"ה ברא אותנו ולמה שנודה לו על זה (כמובן שזה אני שלא מבין וה` צדיק בכל דרכיו) תודה רבה :)

תשובה

שלום וברכה

התשובה לשאלה א` הוא שאכן ישנן מעלות מעלות שונות זו מזו בדרגות האמונה והביטחון, והיו מגדולי הצדיקים שלרוב מעלתם כמעט שנפטרו מחובת ההשתדלות הגשמית, והיו יכולים לבטוח בהקב"ה שמה שהם צריכים ורצים יגיע אליהם גם ללא עשיית שום דבר. אולם הדרך שנמסר לכלל העם, הוא הדרך הממוצעת, להשתדל בפרנסה על ידי התעסקות בסיבה אנושית המביאה רווח להתפרנס על ידה, וכך נאמר וברכתיך בכל אשר תעשה, והביטחון ברמה שמה שטוב באמת לאדם אם בהוה או בעתיד תגיע אליו, לאו דוקא בכיוון שהאדם רוצה, מכיון שרק אדם מזוכך מאוד שאין לו שום נטיה ורצון לדברים שהם לא כרצון ה` אלו הם היכולים לבטוח שהקב"ה ימלא את רצון האדם, ולא אלו שעדיין לא טיהרו את הנקודה הפנימית שתרצה רק את רצון הבורא. והמעלה הזאת שציינת מהשומר אמונים כתוב שחור על גבי לבן במשנה מפורשת, במסכת אבות: "עשה רצונך כרצונו - כדי שיעשה רצונו כרצונך". משמע שכל עוד לא עשית את רצונך - כרצונו, אין בטחון שהוא יעשה את רצונו כרצונך !!!.

הביטחון למתעסק בסיבות הגשמיות השונות, מתבטאת בשלימות האמונה כי לא הסיבה שבה הוא מתעסק, היא אשר מביאה אליו את פרנסתו, אלא שהקב"ה שולח לו פרנסתו באמצעות הסיבה שבה הוא מתעסק, ונמצאו האמונה והביטחון קשורים זה בזה. וכך הגדיר רבינו בעל חובות הלבבות (שער הבטחון פרק ד) את חובת ההשתדלות מצד אחד, וחיוב האמונה כי הפרנסה באה ממסב הסיבות ולא מהסיבות עצמן מצד שני, וז"ל: "האדם אע"פ שקצו ומדת ימיו קשורים בגזרת הבורא יתברך, יש על האדם להתגלגל לסיבות החיים במאכל ובמשתה ומלבוש ובמעון כפי צרכו, ולא יניח את זה על האלהים, שיאמר: אם קדם בגזרת הבורא שאחיה, ישאיר נפשי בגופי מבלי מזון כל ימי חיי, ולא אטרח בבקשת הטרף ועמלו. וכמו שאמרנו בחיים ובמות, כן נאמר בחיוב תביעת סבות הבריאות והמזון והמלבוש והדירה, והמדות הטובות, ולהרחיק שכנגדם עם ברור אמונתו.

כי הסיבות אין מועילות אותו בזה כלום, אלא בגזירת הבורא יתברך, כאשר יש לבעל האדמה לחרוש אותה ולנקותה מן הקוצים ולזרעה ולהשקותה, אם יזדמנו לו מים, ויבטח על הבורא ית` להפרותה ולשמרה מן הפגעים, ותרבה תבואתה ויברך אותה הבורא, ואין ראוי לו להניח האדמה מבלי עבודה וזריעה בבטחונו על גזרת הבורא, שתצמיח האדמה בלתי זרע שקדם לו. וכן בעלי המלאכה והסחורה והשכירות מצווין לחזר על הטרף בהם עם הבטחון באלהים, כי הטרף בידו ורשותו, ושהוא ערב בו לאדם ומשלימו לו באיזו סיבה שירצה, ואל יחשב, כי הסבה תועילהו או תזיקהו מאומה.

ואם יבא לו טרפו על פנים מאופני הסיבות, אשר התעסק בהם, ראוי לו, שלא יבטח על הסיבה ההיא וישמח בה ויוסיף להחזיק בה ויטה לבו אליה, כי יחלש בטחונו באלהיו. אך אין ראוי לו לחשב, כי תועילנו יותר ממה שקדם בדעת הבורא, ואל ישמח בהדבקו בה וסבובו עליה, אך יודה להבורא, אשר הטריפו אחר יגיעתו ולא שם עמלו וטרחו לריק, כמ"ש: יגיע כפיך כי תאכל אשריך וטוב לך", עד כאן לשונו.

הבחינה האמיתי בנקודת הביטחון באמונתו, מתבטאת בסיפור שהביא מרן החזון איש בספרו אמונה ובטחון: "מה שאנו רואים בחיים, ראובן איש מוסרי וזימרת הבטחון על דל שפתיו, תמיד מגנה את רוב ההשתדלות, ומתעב את הרדיפה אחר פרנסה, ואמנם הוא איש מצליח, ובחנותו לא יחסר לו לקוחות ואיננו זקוק לרב השתדלות, אמנם אוהב הוא את הבטחון כי הלא גם הבטחון מראה לו פנים שוחקות:

והנה נפתענו פתאום לראות את ראובן הבוטח מתלחש עם נעריו ואנשי עצתו איך להפר עצת רעהו, האומר לפתוח חנות כמותו, והוא מלא עצב מזה, ובהיות תחלתו רק בסתר לבו ומתבייש לגלות הדבר, פן יהיה לחרפה בעיני מכיריו, הולך ומאבד גם מדת הבושה בסופו, ומתחיל בהשתדלויות גלויות להניא מחשבת רעהו, ולאט לאט הולך ומתקדם בדרך עקלתון, ומדת הבושה תמס תהלך מקרב לבבו, ועושה בגלוי מעשים נבזים ופעולות שפלות לעין כל חי, והתחרות שבינו ובין רעהו מתפרסמת תכלית הפרסום ונעשה לשיחת הימים, ולא ידע הכלם, ובודה טעמים ונמוקים אשר בשקר יסודם כדי להצדיק את מעשיו, עוד מתחכם להוסיף ביאורים חדשים לבקרים, שכל מה שמתחרה נגד רעהו הוא לשם שמים וע"פ תורת המוסר, ומשלה את עצמו להאמין כן.

הסיפור הזה מתאר מהו בטחון מזויף, אולם הזוכה לביטחון אמיתי במסבב כל הסיבות, לא יחת אם רעהו פותח חנות, וישתדל עוד לעזור לרעהו, לתקנו בעצה טובה, לעשות עבורו, ולשקוד על תקנתו, וכמה מן הקדושה מוסיף בעולם לראות איש עושה חסד עם המתעתד להתחרות עמו, ומוסיף תהלה ליראיו, אשריו ואשרי דורו. עד כאן דבריו. לשאלה ב.

התשובה היא כי אכן טוב לאדם שלא נברא יותר משנברא, מכיון שבגלגל החיים הסיכוי להיכשל יותר קרוב מהסיכוי להצליח, אבל בתוצאה הסופית של נשמות עם ישראל אין בכלל ספק שבסופו של דבר נעשה ונצליח, אם בחסד וברחמים ואם בהיפך, מובטחים עם ישראל שישובו כולם בתשובה שלימה, ואז נראה וניווכח כי במכלול כולו כדאית היתה כל הבריאה, כך כתוב `כי לא ידח מנו נידח` הקב"ה מבטיח כי בסוף התהליך לא תהיה נשמה יהודיה בלתי מתוקנת, אף אחד לא ישאר מאחור, כולנו נעשה נחת רוח ונצדיק את בריאת העולם וכל אשר בה. שבת שלום - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה