מוזיקה בשבת

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

מוזיקאים רבים מחשיבים את קול האדם ככלי מוזיקלי לכל דבר. עם זאת, ידוע לי שבשבת אסור לנגן מוזיקה אינסטרומנטלית (מוזיקה המשלבת כלים), אך מותר וצריך לשיר זמירות (כלומר מוזיקה ווקאלית מותרת). בנוסף לכך, יש הנוהגים לדפוק על השולחן כאשר הם שרים - ובמה זה שונה מתיפוף? שמעתי גם שהלוויים היו מנגנים בשבת בבית במקדש. זה נכון? אם כן מהו ההסבר לאיסור על נגינת מוזיקה אינסטרומנטלית בשבת, וכיצד זה מתיישב עם הדפיקה על השולחנות, והעובדה ההיסטורית שהלוויים אכן נגנו בשבת? תודה

תשובה

שלום

איסור נגינה בכלי שיר בשבת וחג הוא גזירת חכמים, מאחר ותיקון כלי בשבת אפי` בדבר קל אסור מן התורה, לפיכך ראו חכמים שאם יהיה מותר להשתמש בכלי שיר בשבת יתכן שיתקלקל לו הכלי באמצע השיר ויבוא לידי מכשול לתקן את הכלי שיהיה ראוי לתשמישו, ולכן אסרו כליל את ההשתמשות בכלי שיר בשבת וחג.

ומשכך, מובן למה לא אסרו שירה בפה, מאחר ועצם השירה לא נאסרה בשבת מעולם, ואדרבה מכבוד שבת הוא לשורר זמירות נעימות בפה אצל שולחן השבת, וכן בתפילות בבית הכנסת. לענין דפיקה על השולחן בעת השירה, מעיקר הדין הדבר אסור, ואעתיק ממה שכתוב בספר שמירת שבת כהלכתה (פרק כח סעיף לה): "אסור לדפוק על השולחן, בקצב מסויים בשעת שירה, לא בכלי ולא ביד, וגם אין להכות ברגל על הרצפה כדי להנעים את השירה", עכ"ל, אולם אין צורך למחות באנשים המקילים לדפוק על השולחן בשעת השירה, [ראה שולחן ערוך אורח חיים סי` שלט סעיף ג].

שירת הלויים היתה מותרת במקדש גם עם כלים, מאחר וכלל גדול לימדונו חז"ל שכל מה שגזרו חכמים באיסורי שבת אינו חל בבית המקדש, אם הדבר נצרך לשלימות העבודה, וכלשונם: "אין שבות במקדש", ומכיון ששירה גם עם כלי שיר אינו אסור מן התורה וכמבואר, לכן אין איסור על הלויים לשורר כדרכם במקדש בשבת כבחול.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה