פורום מומחיות

אני חוששת שיש לי מחלה קשה

למה הילד נמנע ממגע בדבק, איך אוכל להיות בטוחה בבריאותי, ואיך גורמים לבעל להחמיא?

  • כ"ד תשרי התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בננו נמנע מעבודות הדבקה ויצירה בגן. הוא נגעל ממגע בדבק, בחול ובחומרים שונים. ניסינו בבית בכל דרך לחבב עליו מגוון חומרי יצירה, אך הוא לא מוכן לשתף פעולה. כמו כן, הוא מסרב שיחבקו אותו. מה יכולה להיות הבעיה, ומה ניתן לעשות?

באמצעות המגע, הילדים חוקרים ומכירים את העולם בהנאה. המגע המגוון חשוב ועוזר להתפתחות. ילדים הנמנעים ממגע במרקמים שונים ומקרבה פיזית, מבטאים קושי או חוסר וויסות במערכת התחושה.

כשילד הוא בעל רגישות יתר, הוא בד"כ מוטרד בעת מגע עם מרקמי בגדים וחפצים שונים (לדוגמה - מציקה לו התווית בחולצה, התפר בגרביים וכד'), נמנע משימוש בחומרי יצירה ומלכלוך, אינו נהנה ממגע ואינו מעוניין שיחבקו אותו.

באופן כללי, ההמלצה היא לא להתעקש עם הילד, ולעזור לו בהפחתת המצוקה שלו. לחשוף את הילד בהדרגה לחומרים שונים, בתחילה מאותה משפחה, ובהדרגה לשלב חומרים ממשפחה אחרת (לדוגמא: מים – מים וסבון – מים וחול).

יש להימנע משימוש בחומרים מחוספסים, לקנות בגדים במידה גדולה יותר, לגזור תוויות ולקנות גרביים ללא תפר.

חשוב להעניק לו את המגע שהוא צריך, אך בתנאים שלו, כדי שיוכל ליהנות ממנו. לדוגמה: לבוא מלפנים ולא מהגב, לשאול אותו אם היה רוצה בחיבוק, לבדוק מילולית: "מפריע לך כשנוגעים בך בטעות?". עדיף להימנע ממגע קל על העור ולהעדיף מגע אוהב, איטי ורצוף.

בנוסף מומלצת פניה לעזרה מקצועית של מרפאה בעיסוק.

(קרן אהרון, מאבחנת דידקטית, מרצה בחינוך מיוחד ובפסיכולוגיה התפתחותית)

* * *

אני אמא לארבעה. בתקופה האחרונה אני מוטרדת מאד מכך שמקננת בי מחלה קשה, ואני עלולה לפספס את הזמן של טיפול אפשרי. אני לא נרדמת בלילות מרוב פחד, ואני ממש חוששת שאולי אני כבר בתקופה האחרונה של חיי. אני בודקת את גופי כל הזמן, מזהה בלוטות וסימנים מטרידים. יש לי הרבה כאבי ראש, ואני חושבת מיד על מצב סופני. לאחרונה בקרתי הרבה אצל רופא משפחה. איך אוכל לבטח את עצמי, או לגרום לעצמי להיות בטוחה בבריאותי?

נראה שאת סובלת מ"חרדת בריאות". חרדה זו שכיחה מאד, משבשת את איכות החיים ומלווה במתח רב.

מקור הסבל נובע מטעויות חשיבה. חולפות בראשך מחשבות אוטומטיות ואת מקבלת אותן ללא בחינת המציאות. את חשה בכאב ראש ומיד מחברת זאת למחלה סופנית, ובהתאם לזה מושפעת הרגשתך.

אם תסכימי לתת פרשנויות נוספות למקור הכאב – למשל חוסר שינה, מחסור בשתייה ומצבים נוספים העשויים לגרום לכאב ראש, פרוש זה ישפיע על הרגשתך.

בנוסף, נסי להימנע מאותן פעולות המגבירות את המחשבות וההתעסקות סביב הנושא, כמו בדיקת הגוף וביקור רופא.

במידה ואינך מצליחה, תוכלי לשלב טיפול CBT קצר וממוקד, שיעילותו מוכחת בחרדות בכלל ובחרדת בריאות בפרט.

(אורלי סמירה, יועצת זוגית, פסיכותרפיסטית CBT)

* * *

בעלי אדם סגור, לא מרבה לומר מילים טובות ולא מרבה לשבח אותי על דברים שאני עושה. לא פעם אני שואלת את עצמי אם מה שעשיתי בכלל טוב, כי אני כבר לא בטוחה. אני אוהבת לבשל. זמן רב לא ידעתי שאני מבשלת מצוין, הרבה למעלה מהרגיל, כי לא שמעתי זאת מאף אחד. כשהתברר לי שאני מבשלת מצוין ומשקיענית לא קטנה ביחס לאחרות, התחלתי לשאול את עצמי איך הוא לא מעריך את זה. האם אפשר לעשות משהו כדי שהוא יתחיל להעריך את מעשי?

אני לא בטוחה שבעלך לא מעריך. אני מסכימה יותר עם הפתיחה של הדברים, שבעלך לא מרבה לשבח בקול. כדי לגרום לכך שישבח ויעודד, עודדי אותו. כשפעם אומר לך מילה טובה על מה שעשית – אל תזלזלי במילה הזו, הביטי בעיניו ואמרי לו: "תודה על המחמאה! אני נהנית שאתה אומר לי את זה!".

תראי שפתאום יאורו עיניו. הוא לא ידע קודם איך להביע במילים את מה שהוא חושב בראשו, והנה, על ידי עידודך, נתת כלים בידו.

נשמע מוזר שצריך לעודד מישהו לעודד, אבל אם תעשי זאת – תראי שהערכה תתחיל להישמע.

(מנוחה פוקס, סופרת ומומחית תהליכי חינוך)

יש לכן שאלות בנושאי נפש, זוגיות, פרנסה ועוד? כתבו אלינו למייל debi@htv.co.il בנוסף, אם את מומחית בעלת ניסיון רב, נשמח לצרף גם אותך לפאנל המומחיות

תגיות:חששמחמאותמחלהפורום מומחיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה