פורום מומחיות

האם התקף חרדה גורם להתקף לב?

האם התקף חרדה הוא תופעה מסוכנת, ואיך אוכל להפסיק לרצות את הסביבה?

  • כ' סיון התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

איך נוצר התקף חרדה? האם הוא מסוכן? והאם הוא יכול לגרום להתקף לב ולבעיות בריאות אחרות?

לעתים קרובות, אדם צעיר ובריא שנמצא בתקופה די מתוחה מרגיש שלבו דופק חזק יותר מהרגיל, או חש אי נוחות בחזה. מתעוררת דאגה, שבעקבותיה מתחיל שחרור אדרנלין. אדרנלין הוא הורמון שמשתחרר בכל מצב פחד, בין אם מדובר בסכנה אמיתית ובין אם לא, ובשלב זה המוח מגיב כאילו הוא במצב חירום: הלב מזרים יותר דם לגפיים, רמת החמצן עולה וכך גם רמת הסוכר בדם, האישונים מתרחבים וכל מערכות החירום מתגייסות. זהו מעגל קסמים, שכן התהליכים הללו מגבירים את תחושת הסכנה, שמגבירה את מערכות האזעקה וחוזר חלילה. התהליך מהיר ועוצמתי, כי תגובות הפחד הן מהירות. למעשה, עוברות שלוש דקות בלבד מרגע שליחת הודעת חירום מהמוח ועד שהגוף מוצף באדרנלין.

התקף חרדה אינו מסוכן. אי אפשר למות ממנו, והוא אינו מוביל להתקפי לב.

זאת ועוד – ישנם מומחים הטוענים שהתקפי חרדה משפרים תפקודי לב-ריאה כמו אימון גופני אירובי.

עם זאת, התקפי חרדה חוזרים ונשנים גורמים למצוקה ולחרדה מתמשכת. הניסיונות להימנע מההתקף הבא ומהבושה המתלווה להתמוטטות בציבור, עלולים להוביל לצמצום והסתגרות. בנוסף, חרדה מתמשכת אינה דבר בריא. מעבר לפגיעתה באיכות החיים, היא עלולה לפגוע במערכת החיסונית ולהגביר את פגיעותו של הפרט לבעיות בריאות רבות. לכן אם התקפי החרדה מתמשכים, כדאי לפנות לטיפול.

(אורלי סמירה, יועצת זוגית ופסיכותרפיסטית CBT)

* * *

אני רווקה בת 28 המתגוררת בבית הורי. לאחרונה, אני חשה כי כל הנטל הביתי נמצא על כתפי, וכי קשה לי לסרב לבקשותיהם של הסובבים. לעיתים, כשזה קורה, אני זוכה לביקורת ולתחושת חוסר הערכה. איך אוכל להשיב את השקט לחיי?

הקושי לסרב לאנשים מבית ומחוץ נובע מרצונך הפנימי והלא מודע לרצות את האנשים מסביבך. חשוב שתביני שזוהי בחירתך האישית, ואף אחד אינו כופה את רצונותיו עליך. בחירה זו נובעת לבטח מרצונך להרגיש בעלת ערך ומשמעות, אולי לזכות באהבה ובתשומת לב, ואולי להרגיש שייכת - חלק ממשהו. כל הנ"ל הם רווחייך הסמויים המניעים אותך לבצע את הפעולות הנדרשות ממך שוב ושוב ללא יכולת סירוב. את בוודאי גם חשה בתוכך אשמה אם לא תבצעי אותן, וזו הסיבה לביקורת החיצונית לה את חשופה.

כל פעולה שאדם מבצע מתורגמת לקשר שבין גירוי לתגובה. אצלך נוצר קשר בין ריצוי והיכנעות לצרכי הסביבה לבין תחושת הערכה – כדי לזכות בהערכה, אהבה, שייכות וכו' – את מבצעת את המוטל עליך ללא יכולת התנגדות. כך נוצרת לה תחושה פנימית ולא מודעת של רצון לרצות.

דפוס התנהגות מעין זה מותיר את רצונותיך האמיתיים כבויים וחבויים, ואת מוצאת את עצמך עוסקת בצורה מיומנת בריצוי שאין לו סוף, וללא כל יכולת להפסיקו. ריצוי זה יבוא לקיצו כאשר את הרווחים שלמדת להפיק כתוצאה ממנו - תפיקי מתוך עצמך, ללא תלות סביבתית.

(ענבל אלחייאני, MA, מטפלת מוסמכת ב-NLP ובדמיון מודרך)

תגיות:פורום מומחיותחרדההתקף לב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה