פורום מומחיות

אני מיואשת, אין סיכוי לצאת מזה. מה עושים?

מה עושים כשלא רואים מוצא, ואיך מתמודדים עם פחד קהל כשאין ברירה אלא לעמוד מול הקהל?

  • ד' חשון התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אני בת 35, רווקה, תחת משבר כלכלי ונפשי, ולצערי לא רואה מוצא איך להיחלץ ממצבי. אני חשה חסרת כוחות וכלים. מה אוכל לעשות?

כאשר אנו חווים משברים ותנודות כלכליות או נפשיות, נראה לנו שזוהי נקודת הסיום שלנו.

המחשבה שמכאן אין מוצא מפילה אותנו לייאוש הגורר אחריו שיתוק של אזורי החיות שלנו.

למעשה, ההיפך הוא הנכון, וכגודל הנפילה - כך גודל הקימה. הגלות הזו שאת חווה, מביאה עמה גם ניתוק בינך לבין עצמך, מעין תחושת הימצאות במקום לא לך, בו אין שום ציוני דרך. זה רק עוזר לך לגלות את עצמך - בעצמך, להתרומם מהקושי, להבין מה ה' רוצה ממני במקום הזה, להתבונן עמוק במקומות הכואבים מתוך הבנה כי בזכותם אתקדם לכיוון טוב יותר, מבטיח יותר ומודע הרבה יותר לעצמי וליכולותי. הגילוי הזה וההבנה כי זה נועד עבורי ולטובתי, יביאו אותך לבסוף אל מקום הגאולה.

ברגע שתשתנה הבנתך כי המשברים הללו טומנים בחובם הזדמנות פז לצמיחה שלך - תתפתח בך היכולת להכיל אותם ולא להתנגד להם.

אז תיווצר בך ההסכמה לעבודה פנימית, שוודאי תניב שינוי מערכתי בכל תחומי חייך.

המשבר רק בא לבשר על המשהו הטוב שהולך להופיע בעקבותיו. תהליך טיפולי נכון של הגברת המודעות, של חיבור בין האני (המודע) לעצמי (תת המודע), יספק לך את כל התובנות להן את זקוקה ויוציא אותך בע"ה מאפילה לאורה.

(ענבל אלחייאני, MA, מטפלת מוסמכת ב-NLP ובדמיון מודרך)

* * *

בעקבות תפקיד חדש שקיבלתי בעבודה, עלי לדבר בפני קהל. רק המחשבה על זה מעוררת בי לחץ ומתח חזקים, האם יש משהו שאוכל לעשות שיקל עלי את המשימה?

כדאי לזהות מה מלחיץ אותך: המחשבה שתשכחי את הטקסט? שילעגו? שלא תצליחי להעביר את החומר באופן מספק? זיהוי הגורם המלחיץ מוריד לא פעם את עוצמת החרדה מאחר והיא הופכת לממוקדת ופחות כוללנית ומאיימת.

צרי תנאים נוחים ככל האפשר: נסי לבנות תנאים אשר מקנים תחושת ביטחון. אם את חוששת לשכוח את הטקסט- לווי את ההרצאה במצגת או הקריאי מדף; אם עיקר החרדה היא מכך שהקבוצה לה את מרצה לא תקלוט היטב את החומר- לווי את ההרצאה בדפי הסבר.

תוכנית חלופית: בניית תוכנית חלופית למקרה שתיתקלי בקשיים - בקשי מחברת צוות נוספת לגבות אותך במקרה שתיתקעי, הוסיפי מצגת או סרטון שתאפשר לך לנוח לכמה רגעים מלחץ הדיבור.

אתגרי את החשיבה: דמייני את התסריט הגרוע ביותר שעולה בדעתך, ואז בדקי עד כמה הוא ריאלי. האם באמת הגיוני שאחרי 5 שנות עבודה ההערכה אליך תיעלם בגלל גמגום? האם עצירה או גמגום משמעה שכל ההרצאה שלך היתה גרועה? האם אכן מפטרים אצלכם עובדים על רקע טעויות נקודתיות?

בני סרגל מאמצים: האמצעי היעיל ביותר להתגברות על פחד קהל הוא התמודדות איתו. לכן, בני לעצמך רשימת משימות דיבור מול קהל בדרגת קושי עולה, והתחילי להיחשף אליהן.

פניה לטיפול: פחד קהל מלווה לעיתים בחרדה עזה עד כדי תחושה ש"שום דבר כבר לא יעזור לי", אך בפועל, טיפול במצבי פחד קהל הנו טיפול קצר מועד הנחשב לאפקטיבי. פסיכותרפיה במקרי פחד קהל, מבוססת על נטרול תפיסות בלתי רציונליות, הקניית טכניקות הרגעה עצמית, וליווי במהלך חשיפה הדרגתית לסיטואציות מלחיצות.

(אורלי סמירה, יועצת זוגית ופסיכותרפיסטית CBT)

תגיות:ייאושפורום מומחיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה