פורום מומחיות

איך אפשר לדעת אם זה דיכאון?

איך אדע אם אני סובלת מדיכאון, למה הילד לא רוצה ריטלין, ואיך אפשר לרזות אחת ולתמיד?

  • ג' תמוז התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לאחרונה אני חשה שינויים חדים במצב רוח, פחות אנרגיה, עצבות וחוסר תאבון. איך אדע אם מדובר בדיכאון או במצב רוח חולף?

כל אחד מאיתנו חווה במהלך חייו תקופות קשות, בהן הוא חש מדוכדך או עצוב. יחד עם זאת, לא כל תקופה כזו תוגדר כאפיזודה דיכאונית.

דיכאון הינו הפרעת מצב רוח המלווה בתחושות של עצבות, חוסר אונים, חוסר ערך עצמי או אשמה, לצד פגיעה בתפקוד היומיומי. זוהי אחת מההפרעות הנפשיות הנפוצות ביותר. מחלת הדיכאון הינה בעלת השלכות משמעותיות על חייו של האדם, והמתמודדים עמה עלולים לסבול מאוד מהקשיים הכרוכים בה.

אם במשך שבועיים רצופים לפחות את סובלת ממצב רוח ירוד, הנמשך לאורך רובו המכריע של היום, יחד עם ירידה בעניין והנאה מפעילויות שנהנית מהן בעבר, כדאי לבחון האם הנך סובלת מסימפטומים נוספים המרמזים על דיכאון: מחשבות של אשמה, חוסר ישע, ייאוש ופחיתות ערך, ירידה ביכולות הריכוז והזיכרון, היעדר אנרגיה, תחושת אי שקט מוטורי או אפתיות, הפרעה בתיאבון, שינויים משמעותיים בשינה.

אם הנך מתמודדת עם דיכאון או חוששת שזה המצב, כדאי לפנות לטיפול אצל איש מקצוע בהקדם, שכן לדיכאון ישנה נטייה לשמר את עצמו ואף להחריף לאורך החודשים הראשונים. זאת ועוד, מחקרים שונים הצביעו על כך שככל שהטיפול בדיכאון הינו מוקדם יותר – הסיכוי להישנות הדיכאון בעתיד קטנה. כמו כן, לעיתים קרובות הדיכאון פוגע בתחומי החיים השונים של הסובלים ממנו – במערכת היחסים הזוגית, בעשייה המקצועית, בתפקוד ההורי וכדומה. פנייה לטיפול יכולה לסייע בהפחתת ההשלכות השליליות של ההפרעה על היבטי החיים השונים.

(אורלי סמירה, יועצת זוגית ופסיכותרפיסטית CBT)

* * *

איך מתמודדים עם ילד בן 10 וחצי, שביום בהיר החליט שאינו מעוניין בריטלין? אני ממש אובדת עצות. הנהלת הת"ת לא מעוניינת לאפשר לו להגיע ללמוד ללא הכדור - כיוון שהוא משתולל ומפריע. איך אוכל לשכנע אותו?

ראשית, אני מעריכה אותך על הרצון לעזור לבן, שזה חשוב מאוד - ההכלה כלפיו והניסיון להבין את הקושי - מה קרה פתאום שלא מעוניין?

נסי לבדוק איתו מה התשובה לכך. יתכן ששמע צחוק על מי שמקבל כדור, וכך נעלב. יתכן שהיה בתקופת הקורונה זמן שבו לא היתה למידה בכיתה, ואז לא היה צריך את הכדור, והוא הרגיש שהוא שמח יותר, ושהוא לא כבול ומופנם בתוך עצמו.

יתכן גם שסתם מישהו שממש קרוב אליו אמר לו בצחוק, "קח את הכדור...".

חשוב לצאת איתו לשיחה למקום נעים, עם משהו טעים כדי שהאווירה תהיה נעימה, ולשתף אותו כמה שהוא התקדם בתקופה שהוא לקח את הכדור, איך שזה היטיב איתו מול החברה - כמה לא הציק לחברים סתם "כי בא לו" וכדומה.

הכי טוב להמחיש לו - כמו ילד שצריך משקפיים, והוא לא מרכיב אותם. התוצאה היא שהוא לא רואה, הוא נופל, וסופג הרבה פגיעות, מה, אתה לא רואה?! כך גם החומר של הריטלין יכול לעזור לו. להסביר מה התועלת מכך מול הכישלון.

במקביל, חשוב לבדוק עם הרופא המטפל אפשרות שהכדור אינו מתאים לילד, או שהמינון לא מתאים, ולשקול אפשרות של שינוי מינון או של החלפה של סוג התרופה.

(רבקה בר שלום, מטפלת רגשית בפסיכודרמה)

* * *

אני בת 38. עברתי הרבה דיאטות בחיי, ודבר לא עזר. מנסה למצוא את הדרך הנכונה להרזיה, ולא מצליחה. אז מהי הרזיה נכונה?

ראשית, יש להבין שעל מנת לרזות ולשמור על המשקל יש לטפל בבעיית ההשמנה מהשורש - ללמוד לשלוט בדחף האכילה. משום שמילת המפתח הינה שליטה כלומר לא מספיק רק לדעת מה צריך לאכול, כמה ומתי באופן תאורטי, אלא צריך לדעת איך לשלוט על הדחף לאכילה ע"י שינוי תהליכי חשיבה, מודעות עצמית ושינוי תהליכים של תת המודע אשר גורמים לרצון לאכול שלא מתוך רעב.

כאשר אוכלים תוך כדי תהליך הרזיה מכל סוגי המזון ללא איסורים, בשליטה, זוהי הדרך היחידה למניעת מצב של אכילת יתר חסרת שליטה ושל עלייה מחודשת במשקל. מובן שחשוב גם ליווי אישי של אדם מומחה ומקצועי.

ובכן, כיצד לשלוט? את זאת יש ללמוד באופן מקיף בתהליך השליטה והמודעות העצמית ע"י תוכנית המשלבת תפריט המותאם באופן אישי, ותוכנית לשינוי תהליכי החשיבה וההתנהגות, ובכך להבטיח הרזייה בריאה אחת ולתמיד.

זכרו שהכל מתחיל בראש. אם תחשבו נכון וחיובי, תוכלו לאכול נכון, לרזות נכון, להתנהג נכון ולהרגיש מצוין.

(ד"ר סיגל תמיר, ד"ר לתזונה ומדעי ההתנהגות)

תגיות:דיכאוןפורום מומחיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה