פורום מומחיות

הבית אל מול החברה

האם החינוך שלנו יורד לטמיון כשהילדים יוצאים החוצה, מה עושים עם אנמיה ואיך מתמודדים עם חרדות מהקורונה?

  • ב' כסלו התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ילדינו מושקעים ושמורים, ב"ה. כשהם יוצאים לשכונה או למסגרת הלימודים, הם פוגשים, לצערנו, חברים לא הכי מחונכים, אף על פי שאנו מתגוררים בשכונה טובה. ניסינו לעקוב ולהילחם, אך בשלב מסוים הבנו כי אין אפשרות לסגור את הילד בבית כל הזמן או לשלוט על כל רגע שהוא מחוץ לבית. האם כל השקעתנו הולכת לריק? מה ניתן לעשות?

השפעת הסביבה קיימת בכל מקום, ואפילו במקומות ה"שמורים" ביותר. אין לנו שליטה על חינוך של מר פלוני או מתירנות של גב' אלמונית.

כיוון שנוכחתם לדעת כי אין אפשרות בריאה לסגור את הילד בבית ללא יציאה כלל, כל שניתן לעשות הוא להשתדל לצמצם את הנזקים וזאת ע"י הגברת ההשפעה החיובית בתוך הבית, שהיא החשובה ביותר. ברגע שאנו מחדירים לילדים שלנו ערכים בצורה נכונה ובאווירה חיובית, והם רואים בהורים דוגמא אישית למימוש הערכים, הם מפתחים חוסן מול הסביבה והחברה. ברגע שילדים מקבלים בבית חום, אהבה ומעטפת טובה, ב"ה, הם לא יחפשו תשומת לב שלילית בחוץ.

אולם הבנתנו לצורך במרחב האישי והחברתי לילד איננה משמעות של חופשיות ואיבוד שליטה. נדרשת מאיתנו הצבת תנאים ברורים שחשובים לנו בפני הילד, כמו הגבלת זמן, תחום האזור שבו אנו מרשים לילד להיות וכן עניינים ספציפיים, תואמי גיל, שמבחינתנו הם קווים אדומים לשמירת הילד מפגעי הסביבה, עליהם נשוחח עם הילד בצורה ברורה ומובנת ונחדיר לו כערך, ולא כאיסור גרידא.

ומעל הכל תפילה, שלא ימצא פסול בזרענו עד עולם.

(קרן אהרון, מאבחנת דידקטית, מרצה בחינוך מיוחד ובפסיכולוגיה התפתחותית)

* * *

נודע לי שאני סובלת מאנמיה מזה תקופה, מה אוכל לשנות בתזונה על מנת לשנות את מצבי?

אנמיה פירושה חוסר דם בגוף. הסימפטומים הם בדרך כלל סחרחורת, עייפות, כאבי ראש קלים, עלייה בלחץ הדם ובדופק וחולשה.

חוסר ספיגה מקסימלית של ברזל עלול להוות אף הוא סיבה נוספת לאנמיה. שינויים קלים בתזונה עשויים לפתור את הבעיה:

* כמות סידן גדולה בתפריט עלולה לעכב ספיגת ברזל. לכן יש להקפיד על הפרדה בין מוצרי עתירי סידן לבין מוצרים עתירי ברזל.

* קטניות כמו שעועית יבשה, אפונה וחומוס הן עשירות בברזל. יש לכלול אותן באופן קבוע בתפריט.

* שילוב מזון עשיר בוויטמין סי עם מזון עשיר בברזל מבטיח ספיגה טובה של ברזל.

* כמות הסיבים בתפריט לא תהיה מעל 30 גרם ליום. עודף סיבים מעכב ספיגת ברזל.

* שתיית קפה ותה מונעת את ספיגת הברזל. מומלץ לשתות תה וקפה צמחיים.

(ד"ר סיגל תמיר, ד"ר לתזונה ומדעי ההתנהגות)

* * *

מה ניתן לעשות כדי להתמודד עם החרדה שהעלתה הקורונה?

כאשר החרדה נובעת ממקור חיצוני שמהווה איום אמיתי, לא ניתן לחסל אותה, כפי שניתן לעשות במצב של חרדה לא מציאותית. אולם יש מגוון של אמצעים להפחית את החרדה ולצמצם את ההפרעה שלה לתפקוד התקין ולשגרת היומיום.

שתפו אחרים בתחושות ובמחשבות. דברו עם אנשים אחרים, גם אלה בסביבתכם הקרובה וגם רחוקים יותר. שתפו אותם במה שאתם מרגישים ובמה שאתם חושבים, והקשיבו להם. שיתוף אחרים במועקות רגשיות עשוי להביא להקלה. דיבור על הפחדים הופך אותם לאנושיים ולנורמליים, ואילו הימנעות מדיבור עלולה להעצים את הפחדים והדאגות.

השתדלו להימצא בחברה ולא להתבודד. סביבה תומכת ומבינה מעניקה לנו ביטחון ורוגע, שכן אנחנו מרגישים שאיננו לבד בהתמודדות מול הלחץ. הרגשת הביחד מעניקה לנו כוחות. עודדו גם אחרים לא להתבודד ולהסתגר. עם זאת, חשוב להיות מודעים לכך שכל אדם זקוק גם להימצא עם עצמו, גם בעתות של חרדה, וקבלו זאת בהבנה, גם כלפי עצמכם וגם כלפי אחרים.

השתדלו להיות עסוקים. בעיקר בדברים שמעניינים אתכם ומעסיקים את המחשבות שלכם, כמו קריאה, שיחות חברתיות, בילויים, הכנת אוכל, עבודות יד, ספורט ועוד.

כתבו איך אתם מרגישים. כתיבה עשויה להקל על העומס הרגשי ולשחרר מעט ממנו. אפשר לתת ביטוי לתחושות גם באמצעי הבעה אחרים כמו ציורים או מוזיקה.

בצעו תרגילי הרפיה כמו נשימות עמוקות או דמיון מודרך, שבו אתם מדמיינים מקומות ומצבים שמרגיעים אתכם. (אורלי סמירה, יועצת זוגית ופסיכותרפיסטית CBT)

תגיות:ביתחבר'הפורום מומחיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה