פורום מומחיות

כמה אפשר להעניש?

מתי חשוב להעניש ומתי לא, עד כמה חשוב החיבוק, והאם אפשר לחיות יחד וגם לחוד?

  • כ"א חשון התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בעקבות התקופה שהילדים הרבה בבית, אני מוצאת את עצמי כל היום מענישה אותם. כיצד אדע מתי להעניש וכמה?

אין הגדרת זמן לעונש. עונש ניתן לפי הצורך, ומשתנה לפי הנתונים האינדיבידואליים. יש לשאוף להגיע למצב שבו לא נצטרך להעניש, וזאת, בס"ד, על ידי גבולות ברורים, הסברה, דוגמא אישית ועידוד תואם גיל למטרה בה אנו חפצים. ומכל מקום, עונש, כשצריך, מגיע לעיתים רחוקות ולא בצורה תדירה, כיוון שאז הילד מפתח מן מנגנון אדישות, מתרגל לעונשים ומאבד את הרתיעה מהם. כמו כן, ברבות הזמן הילד מתרגל למשוך את הוריו עד לקצה יכולת הסבלנות שלהם, כי הסוף, מבחינתו, הוא העונש. במקרים רבים ענישה מרובה מתפרשת אצל הילד כחולשה של ההורים, שלפי הבנתו אינם "יכולים עליו" בדיבורים, ומיד פונים להענשה.

אולם עם זאת, ישנם מצבים בהם אנו זקוקים לעונשים חוזרים עד להכחדת נגע מסוים הטעון טיפול דחוף. לדוגמא: ילדי הבית התחילו בניבול פה. אחרי הסברים על חומרת העניין והתראת עונש, יש להתמיד בענישה, עד להשגת התוצאה (לאו דווקא אותו סוג עונש, כדי לא לאבד את השפעתו).

כשהחלטנו לתת עונש, נפעל מתוך שיקול דעת, במטרה לחנך ולא ככעס ונקמה. העונש יבוא בעיתוי נכון, במקום נכון - לא בהלבנת פני הילד בפני זרים, ובפרופורציה תואמת למעשה ולגיל.

(קרן אהרון, מאבחנת דידקטית, מרצה בחינוך מיוחד ובפסיכולוגיה התפתחותית)

* * *

מה משמעות החיבוק? עד כמה הוא משמעותי, אם בכלל, והאם כדאי לחבק בכל גיל?

החיבוק תורם לבריאותנו כמו כל מגע אנושי. הוא גורם להפרשת הורמונים שמורידים סטרס ומפחיתים כאב, ומשפר את תפקוד מערכת החיסון. חיבוק הוא דרך אוניברסלית לבטא אהבה, אכפתיות ושלל רגשות חיוביים נוספים בקלות וללא צורך בדיבור.

דווקא אלה שאינם מתקשרים במילים, כמו תינוקות או ילדים קטנים, זקוקים לחיבוק יותר מכל. חיבוק מאפשר להפגין כלפיהם חום ולחזק את התקשורת עמם, בדרך שהם מבינים ומעריכים מאוד.

חיבוק אחד מילדינו מעניק לנו עוצמות לעשות דברים שלא הכרנו. כשאנו מחבקים את הקרובים לנו - אנו מטעינים להם את הנפש. מחקרים הראו באופן מובהק, שרמת ההורמונים המשפיעים על לחץ נפשי יורדת בעקבות החיבוק. החיבוק מעורר הורמון מיוחד (אוקסיטוצין) שבכוחו להוריד את לחץ הדם, להרגיע במצב של מתח וחרדה, ואפילו לשפר את הזיכרון.

כשאתם מחבקים את ילדיכם, המתינו שהם ירפו ראשונים. אתם לא יודעים כמה כוחות הם מקבלים מכך ועד כמה הם זקוקים לזה.

כל בני האדם זקוקים לאהבה ולחיבוק. אין ספק שילדים זקוקים לחברה אוהדת ולאהבה גלויה באופן מיוחד, אולם גם המבוגרים זקוקים לחברה ועוד יותר לאהבה, שהרי האהבה היא היסוד לחיים טובים ולחיי שלוה. היא צורך הגוף והנפש, והחיבוק הנושא בחובו אהבה עמוקה מבטא חמימות ואכפתיות. ואם מילה טובה עושה נפלאות, הרי שחיבוק המבטא את רחשי הלב משלים אותה.

בכל אדם, אף משהתבגר, נשאר "הילד" התמים שבו, כך שגם אדם מבוגר, כמו כל ילד, מחפש ביטויים של אהבה, ואין הוא מסתפק במילים מופשטות, אלא חפץ גם במעשה שימס את לבו. האהבה והחיבוק הם התרופה הטובה ביותר לאדם.

(אורלי סמירה, יועצת זוגית ופסיכותרפיסטית CBT)

 * * *

אנחנו נשואים עשר שנים, ואני מרגישה שאנו חיים שנינו ביחד - אבל כל אחד לחוד. בעלי אינו רואה את המצב כך, ואני נותרתי ללא מוצא. האם תוכלי לעזור לי?

אני אחדש לך, ששנינו ביחד וכל אחד לחוד הוא מצב תקין, אשר נדרש בתחילת דרכה של המערכת הזוגית, ואם לא מצא את ביטויו אז - ניתן ליצור אותו גם כעת.

זוגיות נכונה ובריאה מתאפשרת כאשר כל אחד מהצדדים בנה את ה"לחוד" שלו תחילה, ולאחר שהתמלא מתוך עצמו - פנה לעסוק בנתינה לבן זוגו. רק כאשר אני מלא בתוכי, וממלא עצמי מתוך עצמי, אז אני יכול גם להעניק ולתת, ודווקא ההענקה ממלאה אותי. במקום הזה, כל אחד מהפרטים פועל לחוד. זוהי עבודה עצמית המסייעת לי לבנות את הזוגיות הפנימית שלי עם עצמי.

ההנחה כי קיומו של בן הזוג לצדי נועד למלא צרכים נפשיים ורגשיים שלי - איננה נכונה, וודאי שלא תורמת להתפתחותה התקינה והבריאה של המערכת.

כשתשכילי לבנות את ה"לחוד" שלך, למלא את יומך - ולא דרכו או באמצעותו, להרגיש "מלאה" מתוך עצמך, אז תוכלי לבנות את ה"ביחד", יחד איתו.

כי רק כשאני מלא ולא חש מצוקה נפשית או חסר ערך, אני מסוגל להעניק לאחר ולהרגיש עד כמה אני מתמלא מהנתינה ולא מהקבלה, כפי שנעשה עד כה.

(ענבל אלחייאני, MA, מטפלת מוסמכת ב-NLP ובדמיון מודרך, כותבת ומרצה בתחום)

תגיות:ענישהפורום מומחיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה