עובדות ביהדות

מטלטל: פירושו של ה"כלי יקר" מתאר את ישראל בתקופת הקורונה. אל תפספסו

"לא יהיה להם בתי כנסיות אבל לטובתם הוא", כותב ה"כלי יקר" בפירושו לתורה, ומסביר: "על ידי שלא יהיה להם בתי כנסיות ינצלו הנפשות". קראו את הדברים במלואם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"כלי יקר" הוא פירוש על חמישה חומשי תורה שנכתב על ידי רבי שלמה אפרים מלונטשיץ במאה ה-17. הפירוש התקבל כאחד מעמודי התווך של התורה, והוא מודפס במהדורות רבות של החומש.

מפעים לגלות כי בפירושו לתורה כותב ה"כלי יקר" את המשפטים הבאים, שהם כה אקטואליים לתקופתנו, תקופת הקורונה באביב תש"פ. כה דבריו בציטוט מצמרר ומדויק: "על ידי שלא יהיה להם בתי כנסיות יינצלו הנפשות".

על מנת להבין לעומק את דבריו של ה"כלי יקר", אתם מוזמנים לצלול עימנו ולהבין את פירושו. מילותיו הקדושות של המפרש מובאות כלשונן, כאשר בתוך סוגריים מרובעים מובא פירושם של כמה משפטים מורכבים יותר.

בחומש דברים (כ"ג, ו') מובא הפסוק הבא: "וְלֹא אָבָה ה' אלוקיך לִשְׁמֹעַ אֶל בִּלְעָם וַיַּהֲפֹךְ ה' אלוקיך לְּךָ אֶת הַקְּלָלָה לִבְרָכָה כִּי אֲהֵבְךָ ה' אלוקיך". כלומר: בלעם היה קוסם, וראה במזלן של ישראל את העתיד, ועל כן קיללם בדברים שיקרו להם במהלך הדורות. בורא עולם, מתוך אהבתו את ישראל, ביטל את כל הקללות, מלבד קללה אחת, שהיא עצמה טובה היא".

איזו קללה קילל בלעם את ישראל? בקללה שלא יהיו להם בתי כנסיות ובתי מדרשות. אך קללה זו היא לטובה – כיוון שכאשר נלקחו מאיתנו בתי הכנסת ובתי המדרש – בזכות כך ניצלו חייהם של ישראל.

דבר זה נלמד מתוך הפסוק אותו אמר בלעם: "מה טובו אוהליך יעקב 'משכנותיך' ישראל" – משכנותיך מלשון 'משכון', וכה דבריו: "שלא יהיה להם בתי כנסיות אבל לטובתם הוא, (עצם העובדה שלא יהיו לעם ישראל בתי כנסיות היא לטובה) והיינו כדרך שפירש רש"י 'משכנותיך ישראל', שהם ממושכנים בעוונם שנאמר (איכה ד, יא) 'כלה ה' חמתו ויצת אש בציון'. וזה ודאי טובה גדולה, שיכלה ה' חמתו בעצים ואבנים ואנחנו נמלטנו, כי מי שיש לו משכון ליתן אותו  בחובו - אינן גובין ממנו נפשות, והיינו הך שנאמר 'ויהפוך ה' אלהיך לך את הקללה לברכה', כי נוסח הקללה עצמה, שהיא לא יהיה להם בתי כנסיות - נתהפכה לברכה, כי על ידי שלא יהיה להם בתי כנסיות יינצלו הנפשות, והיינו שאמר בלעם 'מה טובו אוהליך יעקב משכנותיך ישראל'. רוצה לומר: טובתכם הוא שהם משכנותיך ממושכנים עליך ואתה ניצול".

זוהי כוונתו של ה"כלי יקר": העובדה שלא יהיו לעם ישראל בתי כנסיות ובתי מדרשות – זה ודאי טובה גדולה, כיוון שהם מהווים משכון במקום נפשותינו, חלילה. זוהי הכוונה במילה 'טובו' – "טובתכם הוא שהם משכנותיך ממושכנים עליך ואתה ניצול".

על ידי שלא יהיו להם בתי כנסיות - יינצלו הנפשות

קראו את דברי ה"כלי יקר" במלואם: "לשון זה צריך ביאור כי איך יתכן לומר שהקללה עצמה תהיה לברכה, אע"פ שבאו במקום הקללות ברכות מעין הדברים שרצה לקללם, מכל מקום, אין הקללה עצמה לברכה, גם קשה על מה שארז"ל (סנהדרין קה, ב) מברכותיו של אותו רשע אתה למד מה היה בלבו לקללם כו' ומסיק כולם חזרו לקללה חוץ מבתי כנסיות כו' שנאמר 'ויהפוך ה' אלהיך לך את הקללה'. קללות לא נאמר כו' משמע רק אחת מהם נהפכה לברכה, וקשה: מה נשתנה ברכה זו מזולתה, ועוד מאי משמע מלשון הפסוק שדוקא בתי כנסיות חזרו לברכה.

"והביאור לכל זה הוא", מבאר ה"כלי יקר", "שבלעם קוסם היה, והיה רואה באצטגנינות של ישראל, שהיה מורה על כל הדברים הללו שבקש לקללם בו לא יהיה להם בתי כנסיות כו', לא תהא מלכותם מושכת כו', וידוע שאין הקב"ה משדד המערכה בעבור זכותם של ישראל כי אם במקום שאין שום דרך להסב פני המערכה לטובה אבל במקום שיש לקיים משפט המערכה ולפתרה על דרך אחר אזי אין הקב"ה משדדה, דוגמת כוכב ששמו רעה שהיה עולה לקראת ישראל והיה מורה על דם הפכו הקב"ה לדם מילה וכארז"ל (שבת קנו, א) 'האי מאן דנולד במזל מאדים להוי טבחא כו'' כמבואר למעלה בפר' בא (י', י'), וכל הקללות שמנה שם בגמרא לא תשרה עליהם שכינה, לא תהא מלכותם מושכת, לא יהיה להם זיתים וכרמים כו', בכולם לא היה שום דרך לפרשם לטובה כדי לקיים משפט המערכה וישראל לא יהיו ניזוקין, על כן הוצרך הקב"ה לשדד המערכה מהוראות אלו מכל וכל, לפיכך חזרו כולם לקללה כשחטאו ישראל ולא היה בידם זכות העומד בכחו נגד המערכה.

"אבל בהוראת 'לא יהיה להם בתי כנסיות ובתי מדרשות', לא הוצרך הקב"ה לשדד המערכה כי היה מקום לקיים משפט המערכה (לקיים את מה שאמור לקרות לישראל) שלא יהיה להם בתי כנסיות אבל לטובתם הוא, (עצם העובדה שלא יהיו לעם ישראל בתי כנסיות היא לטובה) והיינו כדרך שפירש רש"י 'משכנותיך ישראל', שהם ממושכנים בעוונם שנאמר (איכה ד, יא) 'כלה ה' חמתו ויצת אש בציון'. וזה ודאי טובה גדולה, שיכלה ה' חמתו בעצים ואבנים ואנחנו נמלטנו, כי מי שיש לו משכון ליתן אותו  בחובו - אינן גובין ממנו נפשות, והיינו הך שנאמר 'ויהפוך ה' אלהיך לך את הקללה לברכה', כי נוסח הקללה עצמה, שהיא לא יהיה להם בתי כנסיות - נתהפכה לברכה, כי על ידי שלא יהיה להם בתי כנסיות יינצלו הנפשות, והיינו שאמר בלעם 'מה טובו אוהליך יעקב משכנותיך ישראל'. רוצה לומר: טובתכם הוא שהם משכנותיך ממושכנים עליך ואתה ניצול, ולפיכך לא חזר דבר זה לקללה, שהרי נתקיימה משפט המערכה ולא שודד, על כן אין שייך לומר שתחזור הוראת המערכה לקדמותה כשאין ישראל זוכין".

מגיפת הקורונה תש"פ. אבידות קשות מנשוא ספגנו, בארץ ובעיקר בתפוצות, עם התפרצותו של נגיף הקורונה. עם  זאת, לא ניתן להתעלם מרחמיו המרובים של בורא עולם, שהוביל אותנו לסגירת בתי הכנסת ובתי המדרש, שיהוו משכון עבורנו, וכך יינצלו נפשותינו.

תגיות:בתי כנסתנגיף הקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה