חברה והשקפה

מרגיש שהעולם היהודי חרב עליי

  • כ' כסלו התשע"ז
אא

שאלה

שלום כבוד הרב. אני יהודי חילוני אמנם במקור, אך אני שומר מצוות ומסורת ככל הניתן, ואני אדם מאמין בכל מאודי. אני לומד בסביבה חילונית ועד היום לא הייתה לי בעיה עם הסביבה בה אני לומד, אני מאמין ב"איש איש באמונתו יחיה", הסביבה מעולם לא הפריע או פגעה באמונה שלי, ואני לא התעסקתי באמונותיהם של אחרים, זאת עד מה שאירע לאחרונה. בעקבות סרט שהוקרן בטלוויזיה, התוודעתי לבעיית ההתבוללות בתפוצות ולממדי חומרתה. כאשר הצגתי את הבעיה בפני חבריי ובפני בת זוגי, חלקם הגיבו בתדהמה לכך שבחירותיהם הפרטיות של אנשים לגבי אהבתם מפריעות לי, וחלק אף אמרו שעמדתי היא אנוכית וטיפשית. פתאום נחתה עליי ההבנה שלאותם אנשים כלל לא משנה המשכיות העם היהודי ועצם היותם חלק מהעם היהודי, והתוודעתי לתופעות נוספות כמו אנשים ששוקלים לא לעשות ברית מילה לילדיהם, ותופעות נוספות שזיעזעו אותי עד עמקי נשמתי. איני יכול לשבת בשקט לנוכח תופעות אלו. כבוד הרב, אם היית נותן לי להוכיח עובד אלילים, מאמין בנצרות, או באיסלאם, הייתי עושה זאת בשמחה ואף בהצלחה רבה. אבל עם אותם אנשים אי אפשר להתווכח בכלל, הם לא מוכנים לקבל בשום אופן אפילו את האפשרות של קיום אלוהים, ולא חשובה להם כלל יהדותם או המשכיותו של העם היהודי. אני כבר לילה שלם מתפלל על אותם אנשים שייזכו להשכיל לעשות ברית מילה לילדיהם, להתחתן עם יהודי או יהודיה ולהמשיך את עם ישראל, ואני מודאג מאד לגורלו של העם היהודי, אם זו המגמה שאנו עומדים בפניה בעולם החילוני. הייתי רוצה לדעת איך אפשר להוכיח את אותם אנשים ולהסביר להם את חשיבותו של המשך העם היהודי, מתוך הבנה כמובן שמדובר באפיקורוסים גמורים, והייתי רוצה לשאול אילו תפילות אפשר לומר על אותם אנשים שייזכו להשכיל להבין את טעותם הגדולה, ולבקש שתצטרפו לתפילות אלה.

 

תשובה

בס"ד

 

שלום וברכה,

 

התופעה שאתה מתאר אכן מצערת מאוד, והיא תופסת ממדים גדולים וחמורים הרבה יותר בחו"ל, שם רוב היהודים החילונים מתבוללים. בהידברות יש לנו מחלקה הנלחמת בתופעת ההתבוללות, ובמטרה להשיב את אחדותו של עם ישראל:

http://www.hidabroot.org/magazine/category/47633

 

בבקשה ראה שני מאמרים שכתבתי - שנשלחים בהודעה נפרדת.

 

לדעתי עליך להמשיך ולהתחזק בשמירת התורה והמצוות כדי לחזק את הזהות היהודית שלך ושל משפחתך לעתיד. שהרי העם היהודי ניצב ועומד בזכות יהודים כמוך וכמוני שבוחרים לחזור בתשובה ולשמור על הגחלת היהודית.

 

לגבי הוכחות, לא צריך להיות "איינשטיין" או רואה נסתרות בשביל להבין שיש בורא לעולם. אפילו ילד מסוגל להביט ביושר בעולם שסביבנו ולהגיע למסקנה המתבקשת שיש בורא לעולם. מציאות הבורא לא נוגעת בכלל לשאלה האם הבורא יצר את העולם בתקופות של מיליוני שנים, או האם הבורא ברא את בעלי החיים בתהליך של אבולוציה - כי בכל מקרה ברור לנו שיש בורא לעולם אשר יצר את היקום והאדם בחוכמה וכוונה מדוייקת - עם או בלי אבולוציה, אם או בלי תהליכים של מיליוני שנים. בורא לעולם חייב להיות בכל מצב שלא יהיה, זוהי מסקנה מוכרחת מהמציאות, וחשוב להבין שלא ניתן להפריך את מציאותו של הבורא באף מצב. ראה כאן רשימת הוכחות למציאות הבורא ואמיתות התורה:

http://www.hidabroot.org/he/question/109337

http://www.hidabroot.org/he/question/157702

http://www.hidabroot.org/he/article/872

 

לגבי ויכוחים, צריך תמיד לזכור שהאמת אינה סובלת ניצחון. התייחס אל היהדות כאוצר - את האוצר מוצאים רק מי שבאמת מחפשים אחריו. אם ראית יהודי שמתעניין ורוצה לברר את האמת ברצינות, ומוכן לשנות את דעותיו בהתאם, אז ודאי שצריך לסייע לו ולדבר עימו, וזו מצווה גדולה. אך אם ראית אדם שמתעקש על מה שהוא רוצה להאמין בו, ויתירה מזו, נוהג כלפי היהדות בגאווה וזלזול - דע לך שהאמת תהיה נעדרת ממנו, ולא משנה מה תאמר לו, כמאמר הפסוק "שוחד יעוור עיני חכמים". עם אתאיסטים שבטוחים בעצמם ולא מחפשים אמת, לא ראוי להתווכח כלל. ויכוחים שכאלו יכולים רק להזיק, ואין בהם כל תועלת.

הרי לך דוגמה. אם לפנינו נאשם בבית-משפט, אשר כל הראיות מצביעות באופן מובהק על כך שהוא פשע, אנו כשופטים נאלץ להגיע למסקנה הרציונלית המתבקשת, שהוא אכן פשע לאור המציאות, ונרשיעו.

בשונה משופט, עורך-דין אינו מחוייב להגיע למסקנה רציונלית, ולכן בכוחו להטות את הנתונים לטובת מרשו המשלם לו. 

אנו נוהגים כשופטים. אתאיסטים, על פי רוב, נוהגים כעורכי-דין, ולכן לא ראוי להתווכח איתם.

 חפש בגוגל חוברת שכתבתי בשם "שיחה גורלית" המתארת דו-שיח עם אתאיסט.

 

אך להתפלל על יהודים טועים תמיד כדאי ותמיד מומלץ, וראוי להתפלל על כך שהקב"ה יפתח את לבם, יסיר את המחסומים הפסיכולוגיים והרגשיים המונעים מהם את ידיעת האמת, וייתן להם הזדמנויות להכיר את יהדותם. אולי תנסה לכוון אותם לאתר וערוץ הידברות.

 

שלך בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:חילוניאפיקורס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה